Crash (filem) (1996)

Crash (1996) merupakan sebuah filem cereka yang dikeluarkan di Kanada pada tahun 1996. Filem itu diarahkan oleh David Cronenberg, berdasarkan novel 1973 dengan tajuk yang sama oleh James Ballard. Ia menceritakan tentang salah satu bentuk penyimpangan seksual sekumpulan orang yang mendapat keseronokan seksual dari kemalangan kereta. Filem ini memicu banyak perbincangan. David Cronenberg sendiri mengatakan: “Ini adalah filem berbahaya.”

Crash (1996)
PengarahDavid Cronenberg
Tarikh tayangan
1996
Masa tayangan
100 minit.
NegaraKanada

Reaksi orang ramai terhadap "Crash" sangat kontroversial. Walaupun ada yang memuji filem ini kerana keberanian dan keasliannya yang artistik, yang lain mengkritiknya kerana terlalu eksplisit dalam menggambarkan penyimpangan seksual. Pada Festival Filem Cannes, ia memenangi Hadiah Juri Khas "Untuk Keberanian, Kegagahan dan Keaslian"[1]. Muzik yang tidak biasa untuk filem ini ditulis oleh Howard Shore. Ia merupakan filem dalam genre Drama.

Filem Crash mempunyai tempoh tayangan sepanjang 100 minit.

Barisan pemain sunting

References sunting

  1. ^ "Festival de Cannes: Crash". festival-cannes.com. Diarkibkan daripada yang asal pada August 5, 2012. Dicapai pada September 15, 2009.

Pautan luar sunting