Cryptocercus

(Dilencongkan dari Cryptocercidae)

Cryptocercus ialah genus Dictyoptera (lipas dan sekutu) dalam famili Polyphagidae, yang mana genus ini satu-satunya ahli. Spesies ini dikenali sebagai lipas kayu (wood roaches) atau lipas perang berhud (brown-hooded cockroaches). Ia ialah serangga xilofagus subsosial, dijumpai di Amerika Utara dan Asia.

Lipas berhud perang
Cryptocercus garciai
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Polyphagidae
Genus:
Cryptocercus

Scudder, 1862
Spesies

Cryptocercus kyebangensis
Cryptocercus clevelandi
Cryptocercus darwini
Cryptocercus garciai
Cryptocercus matilei
Cryptocercus primarius
Cryptocercus punctulatus
Cryptocercus relictus
Cryptocercus wrighti

Terdapat 9 spesies yang dikenali.

Cryptocercus dikenali kerana berkongsi ciri yang banyak dengan dengan anai-anai, dan kajian filogenetik menunjukkan genus ini lebih bersaudara dekat dengan anai-anai berbanding dengan lipas lain. Cryptocercus sp., selain daripada mempunyai moyang yang sama dengan anai-anai, yelah diletakkan dalam Polyphagidae berdasarkan analisis molekul, dan ia merupakan saudara lebih dekat Therea sp. (Grandcolas, 1996 and later).

Rujukan sunting

  • Nalepa, C.A., Byers, G.W., Bandi, C. and Sironi, M. 1997. "Description of Cryptocercus clevelandi from the Northwestern United States, molecular analysis of bacterial symbionts in its fat body and notes on biology, distribution and biogeography." Ann. Entomol. Soc. Amer. 90:416-424.
  • Burnside, C.A., P.T. Smith and S. Kambhampati, 1999. "Three New Species of the Wood Roach, Cryptocercus (Blattodea: Cryptocercidae), From the Eastern United States." The World Wide Web Journal of Biology 4:1 [1] Diarkibkan 2006-05-07 di Wayback Machine