Cuauhtémoc

Cuauhtémoc (disebut [kʷaːʍˈtemoːk terdekat kwau.té.mok], 1496-1525) merupakan maharaja terakhir Empayar Aztek selaku kesinambungan kepada Tamadun Aztek itu sendiri.

Cuauhtémoc
Busto Cuauhtémoc 2015 (cropped).jpg
Patung kepala Cuauhtémoc di el Zócalo, Bandar Raya Mexico.
Pemerintahan1520–1521
Keputeraans. 1497
Mangkats. 1525 (berumur 27–28)
PendahuluCuitlahuac
PenggantiTlacotzin
AyahandaAhuitzotl

Baginda dianggap sebagai pahlawan negara Mexico moden atas keberaniannya dalam memerangi conquistador Sepanyol.

KeputeraanSunting

Nama baginda diberikan daripada gabungan perkataan Bahasa Nahuatl iaitu cuāuhtli "helang" dan tēmoc "turunan" yakni, "turunnya sang helang" (el águila se posó).

Dengan mangkatnya Cuitláhuac, Cuauhtémoc ditabalkan sebagai pembesar baharu Tenochtitlan (menurut pengamatan catatan serta kajian masa) pada bulan terakhir tahun "2 Tecpatl" takwim Aztek atau sekitar bulan Februari 1521 takwim Sepanyol.[1][2]

PemerintahanSunting

Ketibaan orang SepanyolSunting

Selepas 90 hari berada di Tenochtitlan, Cuauhtémoc dan kerabat baginda menyeberangi Tasik Texcoco dalam percubaan menyelamatkan diri mereka daripada kemaraan conquistador dicatat pada 13 Ogos 1521, namun pasukan Hernán Cortés berjaya mengepung mereka. Baginda dan semua pengikut bangsawannya menyerah kalah; baginda mempelawa Cortés membunuhnya segera, seperti yang dikehendaki dalam adat baginda.[3]:395–396,401–404 Namun, Cortés sendiri enggan melakukan demikian beralasan mengikuti adat Sepanyolnya sendiri yang (menurutnya) memelihara maruah musuh.[4]

PenangkapanSunting

Pada tahun 1524 atau 1525, Hernan Cortés membuat persediaan untuk berangkat ke Las Hibueras dalam suatu perjalanan memburu Cristóbal de Olid, salah satu kapten bawahannya yang dipertanggungjawabkan membuka kawasan sana namun didapati memberontak dalam suatu subahat dengan Diego Velázquez de Cuéllar, gabenor Cuba dan musuh ketat Cortés untuk mendapatkan kuasa sendiri. Pada ketika ini juga Cortés mengambil kesempatan peluang perjalanan ini untuk mengawasi Cuauhtémoc mengelaknya membuat percubaan mengusir semasa ketiadaannya;[5] beliau mengundang banyak isi istana Aztek termasuk menteri, tabib dan khadam sebagai pengiring rombongannya.

Penyeksaan dan pembicaraanSunting

Penghukuman matiSunting

Cortés dan Bernal Díaz del Castillo dicatat dalam semua sumber yang ada menyaksikan penghukuman mati Cuauhtemoc, namun tiada butiran waktu atau lokasi tempat yang dapat ditemui mampu menggambarkan lanjut.[6]

RujukanSunting

  1. ^ Crónica Mexicayotl. Fernando Alvarado Tezozomoc p 163
  2. ^ El Calendario de Quetzalcoatl, Segunda Edición. Oscar Ayotzintli p 31 67
  3. ^ Diaz, B., 1963, The Conquest of New Spain, London: Penguin Books, ISBN 0140441239
  4. ^ Prescott, William H. (1843). History of the Conquest of Mexico. 3. New York. m/s. 206.
  5. ^ Restall, Matthew (2004). Seven Myths of the Spanish Conquest. Oxford & New York: Oxford University Press. m/s. 148.
  6. ^ Moctezuma, Eduardo Matos (28 Februari 2017). "La muerte de Cuauhtémoc". México Desconocido (dalam bahasa Sepanyol).

Pautan luarSunting