" Cukai payudara " (atau Mulakkaram dalam Malayalam ) merupakan cukai kepala yang dikenakan ke atas orang Nadar, Ezhavars dan komuniti kasta rendah lain oleh Kerajaan Tranvancore (di negeri Kerala, India sekarang). Menurut kepercayaan tempatan, cukai payudara dikenakan ke atas wanita kelas bawah jika mereka menutup payudara mereka. Kepercayaan ini telah dipersoalkan, kerana wanita kelas bawah sama sekali "tidak dibenarkan memakai pakaian yang menutup bahagian atas di khalayak ramai" sehingga tahun 1859.

Namun, menurut sejarawan Manu Pillai "cukai payudara" adalah nama yang silap, dan konsep itu sendiri tidak ada kaitan dengan payudara. [1] [2]

Cukai kepala sunting

"Cukai payudara" ( mulakkaram atau mula-karam dalam Malayalam) merupakan cukai kepala yang dikenakan ke atas masyarakat Nadar, Ezhavars dan kasta rendah oleh Kerajaan Kerajaan Tranvancore (di negeri Kerala India sekarang). Mereka dikenakan membayar cukai apabila mereka menjadi buruh, kira-kira umur empat belas tahun. Lelaki kasta rendah terpaksa membayar cukai yang sama, dipanggil tala-karam, "cukai misai," bebas daripada kekayaan atau pendapatan mereka.

'Cukai penutup payudara' sunting

"Cukai payudara" mendapat perhatian yang lebih luas pada tahun 2016, apabila wartawan BBC Divya Arya melaporkan satu siri lukisan oleh artis Murali T mengenai legenda Nangeli. Legenda kampung Nangeli adalah tentang seorang wanita yang tinggal pada awal abad ke-19 di Cherthala di negeri Travancore, dan kononnya memotong payudaranya dalam usaha untuk membantah "cukai payudara" berasaskan kasta. Menurut legenda, beliau memotong payudadanya dan menyerahkannya kepada pemungut cukai dalam daun pisang, kemudian meninggal dunia akibat kehilangan darah.

Menurut kepercayaan tempatan, "cukai payudara" telah dikenakan ke atas wanita kelas bawahan untuk menghalang mereka menutup payudara mereka di khalayak ramai.

Kepercayaan ini telah dipersoalkan, sebagai wanita kelas bawah sama sekali "tidak dibenarkan memakai pakaian atas di khalayak ramai" [3] sehingga tahun 1859, selepas pemberontakan Channar. Sejarawan Manu Pillai menganggap konsep "cukai payudara" sebagai salah nama yang "tiada kaitan dengan payudara" [1] dan menyatakan bahawa menutup payudara bukanlah perkara biasa dalam masyarakat matrilineal Kerala semasa hayat Nangeli. Piawaian moral zaman Victoria meresap ke dalam masyarakat beberapa dekad kemudian di bawah pengaruh penjajah British, yang membawa kepada perebutan kelas berikutnya untuk hak memakai pakaian atas badan. Beliau percaya Nangeli telah memprotes rejim cukai yang menindas semua kasta rendah, yang diperuntukkan mengikut peredaran masa, dalam mengejar perjuangan patriarki yang berbeza untuk memelihara maruah wanita. Dalam akaun Jain, "cukai payudara" dibentangkan sebagai denda yang dikenakan oleh "majlis "atas" kasta Nair Negeri Travancore" untuk mengekalkan sempadan kasta.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Gautam, Swati (2021-01-14). "The breast tax that wasn't". Telegraph India. Dicapai pada 2022-04-10. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Gautam" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ "BBC makes news of a forgotten woman army from Murali's paintings". English Archives. 2016-08-02. Dicapai pada 2022-04-10.
  3. ^ Kattackal 1990.