Perayaan Islam

cuti dalam Islam
(Dilencongkan dari Cuti Islam)

Hari cuti dalam Islam kebanyakannya berasaskan pada kehidupan Nabi Muhammad, terutamanya peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengan al-Quran. Islam mempunyai dua perayaan utama, Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha. Cara cuti-cuti dalam Islam disambut mungkin berlainan mengikut budaya, dan juga mengikut mazhab, Ahli Sunah Waljamaah dan Syiah. Cuti dalam Islam secara umumnya mengikut kalendar qamari, dan oleh itu disambut sedikit lebih awal setiap tahun relatif dengan kalendar suria. Taqwim Islam mempunyai 12 bulan dan 354-355 hari. Kalendar bulan Sunah Waljamaah dan Syi'ah tidak sentiasa berbetulan: kadangkala suatu cuti Syi'ah dan cuti Sunah Waljamaah disambut pada dua hari yang berlainan, biasanya dua hari yang berturut-turut.

Hari Raya Aidilfitri atau Perayaan Kenduri adalah cuti dirayakan pada hujung Ramadan dan puasa sepanjang bulan. Tujuan puasa adalah untuk mengajar umat Islam untuk bersabar dan kerendahan hati, dan juga untuk memperingati umat Islam bahawa mereka adalah bertuah dan seharusnya membantu yang miskin dan kurang upaya. Pada awal pagi hari pertama Aidilfitri, umat Islam akan melakukan sembahyang upacara amal bergelar "Solat Sunat Hari Raya|solat Aidilfitri" Gula-gula, makanan, dan minuman bukan alkohol akan diedarkan di masjid dan rumah. Hadiah juga akan diberikan dan ditukar di antara kawan-kawan dan keluarga.

Hari Raya Aidiladha sunting

Aidiladha atau Eid ul-Adha (عيد الأضحى), juga digelar cuti besar, letaknya sekira-kiranya 70 hari selepas Aidilfitri dan dirayakan sebagai kemuliaan Nabi Ibrahim apabila dia berniat untuk mengorbankan anak lelakinya Nabi Ismail sebagai bukti kesetiaan dengan Tuhan. Aidiladha diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai “Kenduri Korban”, apabila umat Islam di seluruh sunia menghadiri seekor haiwan (biasanya seekor lembu atau seekor kambing biri) korban sebagai suatu tindakan rasa berhutang budi untuk Tuhan menyelamatkan hidup Nabi Ismail. Daging haiwan yang disembelih dibahagikan ke sepertiga, satu untuk orang yang menghadiri haiwan itu, satu untuk diedarkan ke saudara-mara miskinnya, dan yang ketifa untuk yang miskin, tidak terkiranya agama, bangsa, atau warga negara. Seperti dengan Aidilfitri, adanya suatu solat awal pagi untuk Aidiladha, dan perayaan dipanjangkan selama empat hari.

Ia terletaknya dua bulan dan 10 hari selepas Kenduri Kecil. Ada mereka yang secara ekonomi dapat mendirikan hijrah ke Mekkah melakukannya sebelum tarikh ini, pada Haji.

Dalam bahasa Turki cuti ini dirujukkan sebagai Kurban Bayramı, dan dalam bahasa Bosnia ia dirujukkan sebagai Kurban-Bajram atau kurbanski Bajram.

Hari acara agama sunting


Jumaat (Jumu'ah) sunting

Jumaat adalah hari penting dalam hidup seorang Muslim dan ia dipercayai bahawa apa-apa tindakan kebaktian dilakukan pada hari ini mendapatkan anugerah yang lebih tinggi. Hari ini meskipun tidak seharusnya difahami sebagai suatu Sabbath, kerana umat Islam menolak kepercayaan bahawa Tuhan rehat selepas creation. Alasan untuk pilihan hari Jumaat adalah kerana Adam dicipta pada hari itu. Para mukmin menghadiri solat berjemaah di masjid tempatan, mendirikan solat dan mendengar ceramah oleh Imam. Apabila cuti tiba, ia adalah menurut kalendar Islam bulan.

Tahun bulan tidak sama dengan tahun suria. Oleh itu, bulan-bulan Islam precess setiap tahun; mereka berubah relatif ke kalendar Gregory sekira-kiranya 11 hari.

Hari Jumaat dikenali sebagai “Yaumul Jumuah” yang bermakna “hari berkumpul”di dalam Bahasa Arab. Ini adalah hari yang umat Islam berkumpul.

Ashura sunting

Ashura dirayakan oleh umat Islam Syi'ah pada hari kesembilan dan kesepuluh Muharram pada Kalendar Islam. Ashura adalah suatu perkataan Arab yang bermakna "sepuluh", dan ia adalah sehari puasa yang pilihan. Umat Yahudi di bandar Madinah hanya berpuasa sehari, (pada Yom Kippur hari ke-10 Tishrei) oleh itu Nabi Muhammad juga berpuasa, mempercayai bahawa umat Islam lebih hampir dengan Nabi Musa daripada umat Yahudi sendiri. Pada hari inilah Tuhan menyelamatkan Nabi Musa dan Bani Israel dari Firaun di Mesir ketika dia melintasi Laut Merah (hari Exodus). Menurut adat Islam Nabi Muhammad berpusa bersama masyarakat-masyarakat Yahudi pada upacara ini, dan menurut riwayat, Nabi Muhammad merancang berpuasa pada hari ke-9 dan ke-10 Muharram. (Menurut agama Yahudi Bani Israil meninggalkan Mesir pada hari pertama Passover, dan mereka melintasi Laut Mensiang kemudian pada hari ke-21 Nisan, kedua-duanya yang dirayai sebagai cuti dengan makanan.) Hari ini juga cucu Nabi Muhammad, Hussein bin Ali, was dibesarkan menurut adat dalam Pertempuran Karbala. Untuk umat Islam Syi'ah ini adalah sehari berkabung.

Laylat al-Qadr sunting

Laylat al-Qadr adalah bahasa Arab untuk "Malam Kuasa". Ia terletak pada salah satu akhir sepuluh hari Ramadan pada hari nombor ganjil. Ia dianggap malam tersuci pada keseluruhan bulan Ramadan, sejak ia adalah malam di mana al-Quran pertama diwahyukan. Ia dianggap lebih baik dari seribu bulan [al-Quran 97:1-3]. Ia dikatakan bahawa seorang yang melakukan sembahyang sunat pada malam ini, sembahyang itu akan sama dengan seribu bulan atau lebih kurang 80 tahun.

Laylat ul Isra dan Miraj sunting

Laylat ul Isra dan Mi'raj adalah bahasa Arab untuk “Malam Pengembaraan dan Kenaikan”. Ia adalah pada hari ke-27 Rejab. Ia adalah malamnya apabila Nabi Muhammad, menurut Hadith, diambil “masjid terjauh” (umumnya difahami sebagai Baitulmaqdis) pada seekor Buraq (dikisahkan sebagai suatu haiwan merupai kuda dengan sayap; sesetengah orang menganggapnya sebagai cherub) dan naik ke tingkat tertinggi langit. Ia adalah dikatakan bahawa dia menerima arahan dengan Tuhan berkaitan bilangan solat, yang bermula pada lima puluh sehari, tetapi ketika dia bertemu Nabi Musa, yang meminta baginda untuk mengurangkan bilangannya kerana keperluan itu adalah susah untuk orang Muhammad. Muhammad kembali ke Tuhan dan banyak kali memintanya, dan diluluskan dengan kurangan lima solat, hingga bilangan dikurangkan ke lima dalam jumlah, dengan kurnianya bahawa jika mereka didirikan dengan sempurna, orang yang bersolat kekal akan mendapat kadar pahala sama dengan pahala lima puluh solat.

Laylat ul Bara'ah sunting

Laylat ul Bara'ah adalah bahasa Arab untuk “Malam Kebebasan dari Api”. Ia bermuncul pada malam di antara ke-14 dan ke-15 Syaaban. Ia dianggap suatu malam ketika umat Islam disayangi dengan Ramah Kasih dan Rahmat. Malam itu digunakan dengan pembacaan al-Quran dan solat istimewa dan juga menziarahi yang sudah meninggal.Ia juga merupakan satu peristiwa bersejarah dalam Islam di mana perpindahan kiblat umat Islam dengan izin Allah swt dari Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis di Palestin ke Masjid Al Haram di Makkah Al Mukarramah di Arab Saudi.

Hari perayaan budaya sunting

Awal Muharram sunting

Awal Muharram (Bahasa Arab: رأس السنة الهجرية Raʼs al-Sanah al-Hijrīyah) merupakan Tahun Baru pada Kalendar Islam yang jatuh pada 1 Muharram. Ia tidak secara umum dianggap suatu hari cuti.

Hari terbuka masjid sunting

Sesetengah masjid sedang mengatur “Hari terbuka masjid” dengan acara istimewa, budaya Islam, pertunjukan video, perbincangan dan makanan jari untuk para pelawat. Dalam banyak bandar Barat ini menjadi upacara kemasyarakatan budaya.[1] “Hari Terbuka Masjid”, telah didirikan pada 2002 oleh “Majlis Shura California Selatan”.[2] Di Jarman ia telah didirikan pada 1997 oleh “Zentralrat der Muslime in Deutschland” (ZMD).[3]

Maulidur Rasul sunting

Maulidur Rasul adalah hari jadi nabi Muhammad, dirayakan oleh sebahagian besar umat Islam pada 12hb pada bulan Rabi al-Awwal. Umat Islam yang mematuhinya sering membaca sajak dan biografi Nabi Muhammad untuk memperingati hari ini. Perayaannya dianggap menimbulkan perbalahan oleh kerana umat Islam berpecah-belah ke atas keaslian Maulidur Rasul sebagai hari cuti.

Amalan agama sunting

Puasa sunting

Ramadan adalah merupakan bulan di dalam kalendar Islam. Dalam bulan ini umat Islam diwajibkan berpuasa dari matahari terbit ke matahari terbenam. Tujuan ini adalah untuk merasai bagaimana keadaannya orang miskin tanpa makanan atau air. Tambahan, umat Islam menutupi badan mereka dari permintaan dunia dengan menolak makanan dan minuman. Pada gilirannya ini membenarkan kesuburabn jiwa.

Puasa adalah lebih daripada menolak makanan dan minuman. Umat Islam juga perlu menahan diri daripada merokok, melakukan hubungan seks dan perkara-perkara lain yang boleh membatalkan ibadah puasa. Tamabahan lagi, adanya kepercayaan khusus budaya berkaitan tontonan televisyen, mendengar muzik, dan setiap kegunaan mana-mana peralatan sekular yang dalam sesetengah cara tidak menambah nilai kerohanian.

Ziarah sunting

Haji sunting

Ibadah haji adalah merupakan rukun Islam yang kelima dan menjadi wajib kepada mereka yang mempunyai kemampuan. Ibadah ini dilakukan pada bulan Dzulhijjah di dalam kalendar Islam. Terdapat 3 jenis haji yang boleh dilakukan. Terdapat rukun dan wajib haji yang perlu dipatuhi dalam menunaikan ibadah ini bagi memastikan kesempurnaan ibadah ini.

Umrah sunting

Ibadah umrah adalah merupakan suatu ibadah yang hampir menyamai ibadah haji akan tetapi tiada waktu yang khas atau tertentu untuk melakukannya. Terdapat beberapa rukun dan wajib umrah yang perlu dipatuhi ketika melakukan ibadah ini.

Takwim sunting

Hari perayaan 1429 1430 1431 1432 1433
Tahun Baru Islam 10. Januari 2008 29. Disember 2008 18. Disember 2009 7. Disember 2010 26. November 2011
Hari Asyura 19. Januari 2008 7. Januari 2009 27. Disember 2009 17. Disember 2010 5. Disember 2011
Maulidur Rasul 20. Mac 2008 9. Mac 2009 25/26. Februari 2010 14/15. Februari 2011 5. Februari 2012
Lailatul Mi'raj 31. Julai 2008 20. Julai 2009 ? ? ?
Lailatul Barat 18. Ogos 2008 7. Ogos 2009 ? ? ?
1. Ramadan 1. September 2008 22. Ogos 2009 11. Ogos 2010 1. Ogos 2011 20. Julai 2012
Lailatul Qadr 28. September 2008 17. September 2009 5. September 2010 ? ?
Hari Raya Aidilfitri 1. Oktober 2008 21. September 2009 10. September 2010 30. Ogos 2011 19. Ogos 2012
Hari Raya Aidiladha 8. Disember 2008 27. November 2009 17. November 2010 6. November 2011 25. Oktober 2012

Rujukan sunting

Pautan luar sunting