Cuti umum, cuti kebangsaan, hari kelepasan am atau cuti undang-undang ialah cuti umumnya ditetapkan oleh undang-undang dan biasanya hari tidak bekerja dalam setahun tahun.

Negara dan wilayah berdaulat perhatikan mempunyai cuti berdasarkan peristiwa penting untuk sejarah mereka, seperti Hari Kebangsaan. Sebagai contoh, orang Australia merayakan Hari Australia manakala orang Malaysia merainkan kedua-dua Hari Merdeka dan Hari Malaysia.

Mereka berbeza mengikut negara dan mungkin berbeza mengikut tahun. Dengan 36 hari setahun, Nepal adalah negara dengan cuti umum terbanyak. India di tempat kedua dengan 21 cuti kebangsaan, diikuti oleh Colombia dan Filipina dengan 18 masing-masing. Begitu juga dengan China dan Hong Kong menikmati 17 cuti umum setiap tahun.[1]

Cuti biasanya hari perayaan, seperti ulang tahun peristiwa bersejarah yang penting, atau boleh jadi sambutan agama seperti Natal. Cuti boleh berlaku pada hari tertentu dalam setahun, terikat kepada beberapa hari dalam seminggu dalam satu bulan tertentu atau mengikuti sistem kalendar lain seperti takwim qamari.

Journée de solidarité envers les personnes âgées (Hari perpaduan dengan orang tua) Perancis adalah pengecualian penting. Cuti ini menjadi hari kerja wajib walaupun Conseil d'État Perancis mengesahkan ia masih sebuah perayaan.

Cuti sivik sunting

Cuti sivik atau cuti kerja adalah hari yang sah diiktiraf dan terkenal sebagai cuti dalam tertentu negara berdaulat atau subbahagian bidang kuasa seperti, sebuah negeri atau wilayah. Ia biasanya hari apabila perundangan, parlimen, kongres, atau monarki telah mengisytiharkan mengikut undang-undang, edik, atau dekri sebagai hari tidak bekerja apabila cabang rasmi kerajaan seperti sistem mahkamah adalah ditutup. Dalam negeri persekutuan, terdapat juga cuti yang berbeza untuk konstituen negeri atau wilayah, seperti yang di Amerika Syarikat di mana cuti yang telah ditetapkan oleh pemerintah persekutuan dipanggil cuti persekutuan. Hari-hari itu mungkin atau mungkin tidak akan dikira dalam mengira statut keterbatasan dalam tindakan undang-undang dan biasanya hari-hari yang apabila ibu bapa bukan penjaga diberikan kunjungan berselang-seli atau akses kepada anak-anak mereka dari sebelum perkahwinan atau hubungan menurut jadual pengasuhan.

Istilah ini juga boleh digunakan untuk membezakan antara hari yang mungkin disambut sebagai cuti sekular yang bukannya cuti agama seperti perayaan Tahun Baru Hari pada 1 Januari (berdasarkan kalender Gregorian) dan 14 Januari (Kalendar Julian) dalam negara-negara Kristian Ortodoks timur tertentu seperti Rusia.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Jha, Manish (7 October 2016). "Regular breaks". Nepali Times. Dicapai pada 14 October 2016.