Cuti umum di Australia

rencana senarai Wikimedia

Cuti umum di Australia adalah diisytiharkan mengikut negeri dan wilayah.

Jenis cuti umum sunting

Secara tradisinya, orang yang bekerja, sama ada dalam sektor awam atau swasta, berhak untuk mengambil cuti umum dengan gaji biasa. Dalam beberapa tahun kebelakangan, tradisi ini agak berubah. Sebagai contoh, perniagaan yang biasanya dibuka pada cuti umum boleh meminta pekerja bekerja pada hari itu. Penolakan hanya boleh ditolak oleh majikan atas alasan perniagaan yang munasabah.

Kelayakan untuk penalti dihapuskan sepenuhnya di banyak tempat kerja di bawah WorkChoices; walau bagaimanapun sejak pelaksanaan Akta Kerja Adil 2009 dan anugerah moden pada tahun 2010, kebanyakan kadar penalti cuti am telah meningkat secara dramatik. Pada masa ini, pekerja biasanya dibayar pada kadar penalti-biasanya 2.5 kali (dikenali sebagai "masa dua kali setengah") kadar asas bayaran apabila mereka bekerja pada cuti umum.

Selain hari cuti umum, beberapa hari ini juga ditetapkan sebagai hari dagangan yang terhad.

Cuti umum ditentukan dengan gabungan:

* Statut, dengan pewartaan cuti umum tertentu; dan

* Anugerah dan perjanjian industri.

Sekiranya cuti umum yang biasa jatuh pada hujung minggu, cuti umum ganti kadang-kadang akan dipatuhi pada hari pertama bukan hari hujung minggu (biasanya hari Isnin) selepas hujung minggu, sama ada melalui undang-undang cuti am atau pengumuman ''ad hoc '. Sekiranya pekerja dikehendaki bekerja pada cuti umum atau cuti am yang diganti, mereka biasanya akan dibayar pada kadar penalti bercuti.

Semua negeri mempunyai cuti umum mereka selain cuti umum negara, dan di beberapa negeri, cuti umum disediakan secara tempatan, seperti Hari Piala Melbourne.

Lesen alkohol di beberapa negeri menghalang penjualan alkohol pada hari cuti umum tertentu, seperti Good Friday.

Cuti umum sunting

Tarikh ACT NSW NT QLD SA TAS VIC WA
1 Januari Tahun Baru
26 Januari Hari Australia
Isnin kedua Februari Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak H Royal Hobart Regatta[1] Tidak Tidak
Isnin pertama Mac Tidak Tidak Tidak Tidak[2] Tidak Tidak Tidak Hari Pekerja
Isnin kedua Mac Hari Canberra Tidak Tidak Tidak Cuti Umum Mac (Piala Adelaide)* Hari Lapan Jam Hari Pekerja Tidak
tarikh berubah-ubah Good Friday
Sabtu Easter Tidak [3] Sabtu Easter Tidak [4]
Ahad Easter[5] Tidak Tidak Tidak Tidak Ahad Easter[6] Tidak
Isnin Easter
Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak C Selasa Easter Tidak Tidak
25 April Hari ANZAC
Isnin pertama Mei Tidak Tidak Hari Mei Hari Buruh[2] Tidak Tidak Tidak Tidak
Isnin pertama Jun Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Hari Australia Barat
Isnin kedua Jun Hari Lahir Ratu Tidak[2] Hari Lahir Ratu Tidak
Isnin pertama Ogos Tidak Tidak Hari Piknic Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak
tarikh berubah-ubah Tidak Tidak Tidak Royal Queensland Show Tidak Tidak Tidak Tidak
Seperti yang diisytiharkan oleh Gabenor Australia Barat (September/Oktober) Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Hari Lahir Ratu
Isnin pertama cuti sekolah penggal ke-3 (Sept/Okt)^ Hari Keluarga & Masyarakat Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak
Hari sebelum Sabtu terakhir September atau Sabtu pertama Oktober Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Jumaat sebelum Perlawanan Akhir Liga Bola Sepak Australia[6] Tidak
Isnin pertama Oktober Hari Buruh Tidak Hari Lahir Ratu[2] Hari Buruh Tidak Tidak Tidak
Isnin pertama November Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak NH Hari Rekreasi Tidak Tidak
Selasa pertama November Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Piala Melbourne Tidak
24 Disember Tidak Tidak** P Malam Krismas Tidak P Malam Krismas Tidak Tidak Tidak
25 Disember Hari Krismas
26 Disember Hari Boxing Hari Pengisytiharan Hari Boxing
31 Disember Tidak Tidak P Malam Krismas Tidak P Malam Krismas Tidak Tidak Tidak
Jumlah cuti 13 11 11 + 2 bahagian hari 11 11 + 2 bahagian hari 12 13 10
Petunjuk:
C = Bersyarat: Pekerja Perkhidmatan Awam atau jika ditakrifkan dalam Perjanjian Pekerjaan / Anugerah[7]
H = Kawasan Hobart sahaja
NH = Bukan kawasan Hobart
^ Perhatikan bahawa apabila Hari Keluarga dan Masyarakat jatuh pada cuti Hari Buruh di ACT, cuti ini berubah pada hari Isnin ke-2 cuti sekolah penggal ket-3.[8]
P Bahagian hari, dari pukul 7 malam hingga tengah malam[9]
Di luar Melbourne, hari lain boleh diganti.
* Cuti ini digubal untuk Isnin ke-3 Mei. Sejak tahun 2006 ia telah dipindahkan melalui penerbitan Proklamasi khas oleh Gabenor, pada Isnin ke-2, secara percubaan.[10]
** Bergantung pada pekerjaan, biasanya dari pukul 6 petang hingga tengah malam[11]

Pengganti percutian untuk cuti jatuh pada hujung minggu sunting

Apabila cuti umum jatuh pada hujung minggu, hari kerja berikut mungkin dianggap sebagai cuti umum bergantung kepada negeri/wilayah dan cuti yang berkaitan.

Name ACT[12] NSW[13] NT[14] QLD[15] SA[16] TAS[3] VIC[17] WA[4]
Tahun Baru Ya
Hari Australia Ya
Isnin Easter Tidak berkenaan (selalu pada hari Isnin) Ya (apabila cuti umum lain bertembung)
Hari ANZAC Ya Tidak Ya Tidak Ya Tidak Tidak[18] Ya
Krismas Ya
Hari Boxing/Pengisytiharan Ya Ya Yes Ahad sahaja Ya
Malam Tahun Baru Tidak berkenaan (bukan cuti) Ahad sahaja Tidak berkenaan (bukan cuti)

Catatan: Cuti yang selalu jatuh pada hari tertentu dalam seminggu tidak disenaraikan dalam jadual ini. Sebelum tahun 2008, undang-undang Victoria hanya menetapkan cuti ganti untuk Tahun Baru dan Hari Boxing, dan hanya jika jatuh pada hari Ahad.[19] Dari tahun 2008, undang-undang Victoria menentukan cuti ganti dalam jadual di atas.[20]

Memandangkan Isnin Easter boleh berlaku sehingga 26 April (lihat tarikh Easter), ada kemungkinan cuti Hari Easter untuk bertembung dengan Hari Anzac, seperti yang berlaku pada tahun 2011. Akta Negeri tidak memberikan peruntukan untuk memisahkan hari-hari ketika ini terjadi, jadi tidak ada cuti umum tambahan yang diberikan oleh undang-undang. Walau bagaimanapun, hari tambahan biasanya diisytiharkan oleh menteri, untuk mendapat cuti umum yang tetap setiap tahun.[21][22][23] Pada tahun 2038, Hari Anzac akan bertepatan dengan hari Ahad Easter.

Hari Australia sunting

Hari Australia ialah hari kebangsaan Australia yang diraikan pada 26 Januari setiap tahun di semua negeri dan wilayah. 26 Januari dipilih kerana ia adalah hari penubuhan penempatan Inggeris pertama di Port Jackson oleh Kapten Arthur Phillip pada tahun 1788.

Sejak tahun 1960, pemenang anugerah Australia Tahunani diumumkan oleh Perdana Menteri pada malam Hari Australia (25 Jan).

Perayaan direkodkan kembali ke tahun 1808 di Australia, dan pada tahun 1818, Gabenor Lachlan Macquarie mengadakan perayaan rasmi pertama Hari Australia.[24] Ia dijadikan cuti umum di New South Wales pada tahun 1836, dan Victoria menggunapakai hari itu sebagai cuti umum pada tahun 1931. Ia mula disambut oleh semua negeri dan wilayah pada tahun 1946, tetapi mula diraikan pada 26 Januari 1994.

Hari Buruh sunting

Hari Buruh memperingati pencapaian pergerakan buruh Australia. Perayaan Hari Buruh mempunyai asal-usulnya dalam pergerakan lapan jam, yang menganjurkan lapan jam untuk kerja, lapan jam untuk rekreasi, dan lapan jam untuk berehat. Pada 21 April 1856, tukang batu dan pekerja bangunan di tapak bangunan di sekitar Melbourne, Australia, berhenti bekerja dan berarak dari Universiti Melbourne ke Parlimen untuk mencapai lapan jam. Protes langsung mereka berjaya, dan mereka diperhatikan sebagai pekerja tersusun pertama di dunia untuk mencapai lapan jam sehari tanpa kehilangan gaji, yang kemudiannya memberi inspirasi kepada sambutan Hari Buruh dan Hari Mei. Di Tasmania, cuti umum ini dipanggil Hari Lapan Jam dan di Wilayah Utara ia dipanggil Hari Mei.

Cuti am Hari Buruh berbeza-beza antara pelbagai negeri dan wilayah. Ia Isnin pertama pada bulan Oktober di Wilayah Ibu Negara Australia, New South Wales dan Australia Selatan. Di kedua-dua Victoria dan Tasmania, ia Isnin kedua pada bulan Mac. Di Australia Barat, Hari Buruh ialah pada Isnin pertama bulan Mac. Di Wilayah Utara dan Queensland,[2] ia Isnin pertama bulan Mei.

Easter sunting

Hari Easter berbeza-beza setiap tahun bergantung kepada hari yang ditentukan oleh kalendar Kristian Barat. Sehingga 1994, Selasa Easter ialah Cuti Bank di Victoria (ia mengekalkan status ini sebahagiannya di Tasmania). Untuk asas bagaimana hari ditentukan lihat Easter. Akta Percutian Awam 2010 NSW merujuk kepada hari selepas Good Friday sebagai "Sabtu Easter,"[25] tetapi Akta Cuti Umum 1993 Victoria merujuknya hanya sebagai "Sabtu sebelum Easter Ahad."[26]

Hari ANZAC sunting

Hari ANZAC ialah hari di mana negara ini mengingati mereka yang terkorban ketika pertempuran atau yang berkhidmat di negara ini dalam peperangan. Hari ANZAC diperingati pada 25 April setiap tahun. Tradisi itu mula mengingatkan tentera Australian and New Zealand Army Corps (ANZAC) yang mendarat di Gallipoli di Turki semasa Perang Dunia I.

Perayaan Hari ANZAC mempamerkan perarakan oleh para veteran dan "peringatan", tradisi bermula di Albany, Australia Barat pada 25 April 1923 dan kini diadakan di peringatan-peringatan perang di seluruh negara, diiringi oleh ingatan-ingatan buat mereka yang hilang dalam peperangan.

Hari Lahir Ratu sunting

Di semua negeri dan wilayah kecuali Queensland[27] dan Australia Barat, Hari Lahir Ratu diperhatikan pada Isnin kedua pada bulan Jun. Disebabkan Australia Barat merayakan Hari Australia Barat (dahulu Hari Pengasasan) pada hari Isnin pertama pada bulan Jun, Gabenor Australia Barat mengumumkan hari yang mana kerajaan akan memerhatikan Hari Lahir Ratu, berdasarkan penggal sekolah dan Perth Royal Show.[28] Tidak ada peraturan kukuh untuk menentukan tarikh ini sebelum ia diisytiharkan, walaupun biasanya Isnin terakhir September atau Isnin pertama bulan Oktober. Pada tahun 2011 cuti Hari Lahir Ratu di Australia Barat telah dipindahkan dari Isnin, 3 Oktober 2011 ke Jumaat, 28 Oktober 2011 bertepatan dengan Mesyuarat Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM), yang diadakan di Perth.[29] Hari cuti ini telah diraikan sejak 1788, ketika Gabenor Arthur Phillip mengisytiharkan cuti untuk menandakan ulang tahun keputeraan Raja George III. Sehingga tahun 1936, ia telah diadakan pada hari lahir sebenar Raja, tetapi selepas kematian Raja George V, telah diputuskan untuk membiarkan tarikhnya pada pertengahan tahun.

Pada hari itu "senarai penghormatan Hari Lahir Ratu" dikeluarkan dengan penamaan anggota baru Order of Australia dan kepujian Australia yang lain. Ini berlaku pada tarikh yang disambut di Negeri-Negeri Timur, bukan tarikh yang diperhatikan di Australia Barat.

Hujung minggu Hari Lahir Ratu dan Hari Empayar, 24 Mei, telah lama dijadikan untuk paparan bunga api awam di Australia. Walaupun ia masih berlaku, tradisi baru-baru ini telah dibayangi oleh bunga api Malam Tahun Baru yang lebih besar, kerana penjualan buga api kepada orang ramai secara progresif telah diharamkan oleh negeri-negeri pada tahun 1980-an. Penjualan bunga api di Wilayah Ibu Negara Australia juga dilarang pada 24 Ogos 2009.[30]

Hari Krismas sunting

Krismas diperhatikan pada 25 Disember setiap tahun untuk memperingati kelahiran Jesus. Di Australia, ia diperkenalkan dengan penempatan British pada 1788 kerana norma-norma budaya dipindahkan ke koloni baru. Walaupun perayaan agama Kristian, ia tidak melanggar pemisahan perlembagaan mengenai peruntukan Gereja dan Negeri, kerana ia diisytiharkan di bawah undang-undang Negeri, yang tidak tertakluk kepada peruntukan itu.

Hari Boxing sunting

Hari Boxing ialah hari selepas Krismas, iaitu 26 Disember setiap tahun, kecuali di Australia Selatan. Di Australia Selatan, hari pertama tidak bekerja selepas Krismas ialah cuti umum yang dipanggil Hari Pengisytiharan.

Hari Boxing diperhatikan untuk permulaan musim jualan selepas Krismas. Hari ini juga menjadi hari sukan yang penting. Melbourne menganjurkan pertandingan Boxing Day Test; Perlumbaan Yacht Sydney ke Hobart juga bermula pada hari ini.

Cuti lain sunting

Ahad secara umum adalah cuti umum di Australia Selatan.

  • Hari Pengisytiharan ialah pada bulan Disember di Australia Selatan sahaja.
  • Hari Canberra diadakan pada hari Isnin kedua pada bulan Mac di ACT. Sebelum 2008, cuti ini disambut pada hari Isnin ketiga Mac.
  • Hari Piala Melbourne diadakan pada hari Selasa pertama bulan November—hari berlangsungnya Piala Melbourne. Ia pada asalnya diperhatikan hanya di kawasan metropolitan Melbourne. Dari tahun 2007 hingga 2009 di ACT, hari Piala Melbourne juga cuti yang dipanggil "Hari Keluarga dan Masyarakat". Cuti itu berterusan dari tahun 2010 tetapi tidak lagi bertepatan dengan hari Piala Melbourne. Di Victoria, Akta Percutian Awam 1993 (Vic) telah dipinda dari 24 September 2008 dan membuat cuti Hari Piala Melbourne diguna pakai di semua bahagian negeri (kecuali satu hari lagi dijadikan sebagai pengganti). Ia juga membuat cuti yang diguna pakai untuk pekerja yang diliputi oleh anugerah persekutuan.
  • Hari Rekreasi ialah hari Isnin pertama, dan dirayakan di Tasmania Utara di mana Hari Regatta tidak dijadikan cuti.
  • Hari Regatta ialah Isnin kedua pada bulan Februari, dan dirayakan di Tasmania Selatan. Sebelum ini ia telah diadakan pada Selasa kedua pada bulan Februari.
  • Hari Piala Geelong diadakan pada Rabu keempat pada bulan Oktober di bandar Geelong, Victoria
  • Hari Queensland dirayakan pada 6 Jun setiap tahun, tetapi tidak dengan cuti umum.
  • Hari Piala Adelaide diadakan pada Isnin kedua pada Mac di Australia Selatan (yang diadakan pada bulan Mei sebelum 2006)[31]
  • Hari Australia Barat di Australia Barat pada Isnin pertama pada bulan Jun.
  • Hari Piknik di Wilayah Utara pada bulan Ogos, dan juga Hari Mei.
  • Tasmania mempunyai Selasa Easter sebagai cuti bank (untuk bank dan kakitangan kerajaan sahaja).
  • New South Wales mempunyai Isnin pertama pada bulan Ogos sebagai cuti bank (untuk pekerja bank sahaja).
  • Banyak bandar dan pekan mengambil cuti umum tempatan untuk pameran pertanian tempatan mereka. Sebagai contoh:
    • Darwin Show Day di kawasan Darwin pada akhir bulan Julai
    • Royal Queensland Show Day di daerah Brisbane pada bulan Ogos[32]
    • Gold Coast Show di kawasan Gold Coast pada bulan Oktober

Kadar penalti sunting

Kadar penalti ialah kadar gaji pekerja yang dibayar lebih tinggi daripada kadar asas piawaiannya untuk bekerja pada waktu atau hari, seperti cuti umum, yang berada di luar minggu kerja biasa.[33] Kadar gaji ini ditetapkan oleh Ombudsman Kerja Adil. mereka diperkenalkan pada tahun 1947 untuk pekerja yang ketika adalah orang Kristian untuk Sabat.[34][35]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Royal Hobart Regatta 2017 and 2018". Dicapai pada 23 November 2016.
  2. ^ a b c d e "Queensland public holiday dates for 2015–2017". Queensland Government. Dicapai pada 30 April 2016.
  3. ^ a b "Statutory Holidays Act 2000". Tasmania.
  4. ^ a b "Public And Bank Holidays Act 1972". Western Australia.
  5. ^ http://www.cmd.act.gov.au/communication/holidays
  6. ^ a b "Victorian Government Gazette – Special S229" (PDF). Victorian Government Printer. 19 August 2015. Dicapai pada 20 August 2015.
  7. ^ "Workplace Standards". Tasmanian Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-10. Dicapai pada 18 April 2013.
  8. ^ "ACT Government Media Releases". Australian Capital Territory.
  9. ^ http://www.fairwork.gov.au/leave/public-holidays/pages/listof2012publicholidays.aspx
  10. ^ "Public Holidays". SafeWork SA. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-19. Dicapai pada 5 January 2013.
  11. ^ http://www.sdansw.org.au/members/members-home/nsw-christmas-public-holiday-guides-2014/[pautan mati kekal]
  12. ^ "Holidays Act 1958". Australian Capital Territory.
  13. ^ "Public Holidays Act 2010 No 115". New South Wales.
  14. ^ "Public Holidays Act". Northern Territory. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-06. Dicapai pada 2018-01-20.
  15. ^ "Holidays Act 1983" (PDF). Queensland.
  16. ^ "Holidays Act 1910". South Australia.
  17. ^ "Public Holidays Act 1993" (PDF). Victoria.
  18. ^ http://www.theage.com.au/victoria/no-extra-public-holiday-for-anzac-day-2015-20140720-zv1ep.html
  19. ^ "Public Holidays Act 2003" (PDF). Victoria.
  20. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan vic-bill2 tidak disediakan
  21. ^ "Public Holidays 2011". Northern Territory. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-12. Dicapai pada 2018-01-20.
  22. ^ "Public Holidays 2011". South Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-19. Dicapai pada 2018-01-20.
  23. ^ "Public Holidays 2011" (PDF). Tasmania. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-09-07. Dicapai pada 2018-01-20.
  24. ^ "Australia Day History". Australia Day Council of New South Wales. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-19. Dicapai pada 29 October 2007.
  25. ^ "Public Holidays Act 2010 – Sect 4". New South Wales Government. Australasian Legal Information Institute. Dicapai pada 22 April 2011.
  26. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan vic-bill3 tidak disediakan
  27. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan pubholqld2 tidak disediakan
  28. ^ Department of Consumer and Employment Protection, Labour Relations division
  29. ^ http://www.commerce.wa.gov.au/LabourRelations/Content/Employers/Pay_rates_leave_and_conditions/Public_holidays_in_Western_Aus.html
  30. ^ "Cracker down: ACT bans fireworks". Australian Broadcasting Corporation. 24 August 2009. Dicapai pada 24 August 2009.
  31. ^ Holidays: Adelaide Cup in Australia
  32. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan pubholqld3 tidak disediakan
  33. ^ "Fair Work Ombudsman website". Fair Work Ombudsman (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-02-24. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  34. ^ https://spectator.com.au/2017/02/penalty-rate-win/
  35. ^ http://www.smh.com.au/business/workplace-relations/penalty-rates-are-absurd-20151005-gk1s9w.html