D-Day (istilah ketenteraan)

Didalam tentera, D-Day adalah hari di mana satu serangan kombat atau operasi akan dimulakan. D-Day yang paling terkenal adalah dalam Perang Dunia II, pada 6 Jun 1944—iaitu hari pendaratan Normandy—memulakan usaha Sekutu Barat untuk membebaskan tanah besar Eropah dari Jerman Nazi. Bagaimanapun, banyak penyerbuan dan operasi lain mempunyai gelaran nama D-Day, kedua-duanya sebelum dan selepas operasi tersebut.[1]

Rancangan tempur bagi Penyerbuan Normandy, peristiwa D-Day yang paling terkenal

Istilah D-Day dan H-Hour digunakan untuk hari dan jam di mana serangan kombat atau operasi dilancarkan. Mereka menetapkan hari dan jam operasi apabila hari dan jam belum lagi ditentukan, atau di mana kerahsiaan adalah penting. Untuk operasi yang diberikan, D-Day dan H-Hour yang sama digunakan bagi semua unit yang terlibat. Apabila digunakan dalam kombinasi nombor, dan tanda tambah atau tanda tolak, istilah ini menunjukkan titik masa sebelum atau mengikuti tindakan yang tertentu. Oleh itu, H−3 bermaksud 3 jam sebelum H-Hour, dan D+3 bermakna 3 hari selepas D-Day. (Sebagai tambahan, H+75 minit digunakan untuk H-Hour tambah 1 jam dan 15 minit.) Kertas perancangan untuk operasi berskala besar dibuat secara terperinci sejurus sebelum tarikh tertentu ditetapkan. Oleh itu, arahan dikeluarkan untuk pelbagai langkah dilaksanakan pada D-Day atau H-Hour tolak atau tambah jumlah hari, jam, atau minit tertentu. Pada masa yang sesuai, arahan selanjutnya dikeluarkan bagi menyatakan hari dan waktu sebenar.

Hari lain seperti A-Day (Pertempuran Leyte), L-Day (Pertempuran Okinawa) dll. mempunyai maksud ketenteraan yang berlainan.

Bahasa lain mempunyai istilah yang sama dengan D-Day seperti "Hari H" (Indonesia),Час Ч (Russian), Dagen D[perlu rujukan] (Sweden), Dan D (Slovenian), E eguna (Basque), Jour J (Perancis), Lá L (Irish), Tag X (Jerman), dan Ziua-Z (Romania). Abjad awal D pada D-Day telah memberikan pelbagai makna pada masa lampau dan baru-baru ini ia menerima konotasi "Day", dengan itu mencipta ungkapan "Day-Day", atau "Day of Days".[2]

Sejarah sunting

 
Peta rasmi lokasi Tentera Darat Ke-12 A.S. untuk 2400 jam, 6 Jun 1944

Penggunaan awal istilah ini oleh Pusat Sejarah Ketenteraan A.S. telah dapat ditemui semasa Perang Dunia I.[3] Dalam Arahan Perang Nombor 9, Tentera Darat Pertama, Pasukan Ekspedisi Amerika, bertarikh 7 September 1918: "Tentera Darat Pertama akan menyerang pada H hour pada D day dengan objek memaksa pemindahan dari Unjuran St. Mihiel."

D-Day bagi penyerbuan Normandy oleh pihak Sekutu pada asalnya ditetapkan pada 5 Jun 1944, tetapi cuaca buruk dan ombak besar memaksa Jeneral Dwight David Eisenhower menangguhkannya sehingga 6 Jun dan tarikh tersebut telah dirujuk secara popular dengan nama singkatan "D-Day". Kerana konotasi dengan penyerbuan Normandy, para perancang operasi tentera kemudian kadangkala mengelakkan istilah itu untuk mencegah kekeliruan. Sebagai contoh, penyerbuan Leyte Jeneral Douglas MacArthur bermula pada "A-Day", dan penyerbuan Okinawa bermula pada "L-Day". Pihak Bersekutu mencadangkan penyerbuan Jepun akan bermula pada "X-Day" (di Kyūshū, dijadualkan pada November 1945) dan "Y-Day" (di Honshū, dijadualkan pada Mac 1946).

Rujukan sunting

  1. ^ Hakim, Joy (1995). A History of Us: War, Peace and all that Jazz. New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-509514-6.
  2. ^ "D-Day". The Oxford Companion to World War II. Oxford: Oxford University Press. 2005. m/s. 220. ISBN 0-19-280666-1.
  3. ^ "What does the "D" signify in D-Day, and the "H" signify in H-Hour?" U.S. Army Center of Military History. Last updated 3 October 2003. Retrieved 5 June 2014.

Pautan luar sunting

Koordinat: 49°20′00″N 0°34′00″W / 49.3333°N 0.5667°W / 49.3333; -0.5667