DOA: Dead or Alive

DOA: Dead or Alive ialah sebuah filem aksi tahun 2006 berdasarkan francais permainan video pertempuran Dead or Alive yang dibangunkan oleh Team Ninja dan diterbitkan oleh Tecmo. Ia diarahkan oleh Corey Yuen dan ditulis oleh J. F. Lawton, Adam Gross dan Seth Gross.

DOA: Dead or Alive
Poster tayangan pawagam filem DOA: Dead or Alive
Poster tayangan pawagam
PengarahCorey Yuen
Lakon layarAdam Gross
Seth Gross
J.F. Lawton
Cerita olehJ.F. Lawton
BerdasarkanDead or Alive oleh Tecmo
Dihasilkan olehJeremy Bolt
Paul W.S. Anderson
Robert Kulzer
Bernd Eichinger
Mark A. Altman
DibintangiJaime Pressly
Holly Valance
Sarah Carter
Natassia Malthe
Devon Aoki
SinematografiVenus Keung
Chan Chi Ying
Disunting olehKa-Fai Cheung
Eddie Hamilton
Angie Lam
Muzik olehJunkie XL
Syarikat
penerbitan
Impact Pictures
VIP 4 Medienfonds
Mindfire Entertainment
Diedarkan olehConstantin Film (Jerman)
Universal Pictures International (melalui United International Pictures; United Kingdom)
Dimension Films (Amerika Syarikat)
Summit Entertainment (Antrabangsa)
Tarikh tayangan
7 September 2006 (Australia)
15 September 2006 (United Kingdom)
19 Oktober 2006 (Jerman)
15 Jun 2007 (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
87 minit
NegaraJerman
United Kingdom
Amerika Syarikat
BahasaInggeris

Dalam filem itu, pejuang dijemput ke kejohanan Dead or Alive, pertandingan seni mempertahankan diri jemputan. Empat pejuang wanita itu bermula sebagai saingan, tetapi bekerjasama untuk membongkar rahsia yang cuba disembunyikan oleh penganjur kejohanan itu. Ia menampilkan pelakon ensembel dan mempunyai pelbagai penampilan daripada watak francais, diketuai oleh Kasumi (Devon Aoki), Christie Allen (Holly Valance) dan Tina Armstrong (Jaime Pressly).

Plot sunting

Sekumpulan ahli seni mempertahankan diri dan ahli tempur dijemput ke pertandingan pertempuran, "Dead or Alive", di sebuah pulau terpencil dalam kompleks maju, dengan hadiah utama $10 juta. Antara pesaing ialah Kasumi, seorang puteri ninja shinobi yang mencari abangnya Hayate (yang bertanding dalam kejohanan lalu), Tina, seorang ahli gusti profesional yang berusaha membuktikan dia mempunyai lebih banyak potensi (dirumitkan oleh ayahnya Bass sebagai salah seorang pesaing), Christie, seorang pencuri dan pembunuh upahan, pasangannya bernama Maximillian 'Max' Marsh dan Ryu Hayabusa, rakan Kasumi dan Hayate yang mengikut Kasumi untuk memastikan dia selamat. Pesaing terakhir ialah Helena Douglas, anak perempuan kepada mendiang pengasas kejohanan itu. Apabila mereka tiba, mereka dipantau oleh penyelia pulau itu, Victor Donovan, yang dibantu oleh Weatherby, sedang mengumpulkan data (menggunakan penderia nano yang disuntik) daripada pergaduhan untuk beberapa projek misteri. Semasa kejohanan itu, Max dan Christie merancang untuk mencuri harta yang disimpan di dalam peti besi tersembunyi. Untuk menambah keadaan, seorang pembunuh upahan dari tanah jajahan Kasumi bernama Ayane, telah mengikut Kasumi untuk membunuhnya dan menghapuskan aib yang telah ditimbulkan oleh puteri kepada klan tersebut.

Peraduan berlangsung, dengan berbilang peserta bertarung dan dikalahkan (termasuk Gen Fu, Bayman, Leon, dan Zack), sehingga hanya Kasumi, Christie, Hayabusa dan Tina yang tinggal dengan Helena dikalahkan oleh Christie. Semasa perjuangannya, Christie melihat bahawa kunci untuk mencari dan membuka kunci peti besi adalah tatu di belakang leher Helena. Sementara itu, Kasumi mula mengesyaki Donovan berbohong mengenai bahawa abangnya, Hayate dibunuh dalam kejohanan sebelumnya, dan Hayabusa, yang mana dia menyusup ke kemudahan utama untuk mencari kebenaran, lalu dia ditangkap. Dia lebih daripada sekali berhadapan dan hampir dibunuh oleh Ayane, yang Kasumi cuba untuk meyakinkan bahawa Hayate masih hidup (kerana akhirnya jelas bahawa Ayane mencintai Hayate). Selain itu, Weatherby mula jatuh cinta pada Helena, dan akhirnya memberitahunya tentang apa yang dia tahu tentang projek misteri itu, dan sebelum ayah Helena, Fame Douglas dapat menutup projek itu, dia meninggal dunia (menunjukkan bahawa dia telah dibunuh).

Pada hari terakhir kejohanan, tertanya-tanya di mana Hayabusa berada, Kasumi, Christie dan Tina mencarinya dan menemui pintu masuk rahsia ke kompleks utama, di mana mereka mendapati Hayabusa tidak sedarkan diri. Mereka kemudiannya digas dan ditangkap. Sementara itu, Helena memutuskan untuk menghentikan projek misteri itu, dan terpaksa melawan kakitangan bersenjata pulau itu, dihantar untuk membunuhnya dan Weatherby oleh Donovan. Mereka diikuti ke dalam oleh Max, yang menemui jalan ke bilik kebal, dan kemudian dia disingkirkan oleh Bayman, yang bekerja untuk Donovan. Di dalam kompleks utama, Donovan menunjukkan kepada empat peserta separuh akhir projek yang telah dibangunkannya; bentuk lanjutan antara muka saraf yang membolehkan dia dan orang lain menggunakan kemahiran gabungan pejuang untuk menjadi pejuang muktamad. Selepas 'memuat turun' data ke dalam peranti (berbentuk seperti sepasang cermin mata hitam), dia mendedahkan bahawa dia mengekalkan Hayate hidup dan dalam keadaan puncak untuk menguji teknologi. Dia mencabar Hayate untuk bertarung dan menang, jika yang lain mahu bertahan. Hayate menerima dan dikalahkan, kemudian dilemparkan melalui dinding untuk mati. Hayate diselamatkan oleh Ayane, dan mereka berdua nampaknya menerima antara satu sama lain.

Dengan demonstrasi yang berjaya, Donovan bersedia untuk menjual teknologi di seluruh dunia, dan mula "memuat turun"nya kepada pembeli yang menonton. Weatherby menghentikan siaran dan memaklumkan CIA, yang mencetuskan Donovan untuk menuju ke mereka. Helena mengekalkan Donovan kembali manakala Weatherby membebaskan yang lain, tetapi mereka dikalahkan dan Donovan mengaktifkan urutan kemusnahan diri yang akan melenyapkan pangkalan. Kasumi, Helena, Christie, Tina, Ayane, dan Hayate melancarkan serangan gabungan ke atas Donovan, manakala Hayabusa dan Weatherby menemui Max dan melarikan diri bersamanya, walaupun Max mendesak untuk kembali untuk mendapatkan wang itu. Semasa pertarungan, cermin mata Donovan tertanggal dan dia mudah dilumpuhkan oleh Hayate dan Kasumi. Para pejuang kemudiannya melarikan diri apabila pangkalan itu meletup dan Donovan dijilat api. Mereka menaiki bot dari sekumpulan lanun.

Akhirnya Helena, Ayane, Christie, Tina, dan Kasumi berdiri bersama sekali lagi di istana Kasumi bersiap sedia untuk melawan tentera ninja.

Pelakon sunting

  • Jaime Pressly sebagai Tina Armstrong
  • Devon Aoki sebagai Kasumi
  • Holly Valance sebagai Christie Allen
  • Sarah Carter sebagai Helena Douglas
  • Natassia Malthe sebagai Ayane
  • Kane Kosugi sebagai Ryu Hayabusa
  • Matthew Marsden sebagai Max
  • Eric Roberts sebagai Victor Donovan
  • Steve Howey sebagai Weatherby
  • Brian J. White sebagai Zack
  • Kevin Nash sebagai Bass Armstrong
  • Collin Chou sebagai Hayate


Selain itu, Derek Boyer melakonkan watak sebagai Bayman, seorang askar Rusia, manakala Silvio Simac melakonkan watak sebagai Leon, seorang tentera upahan Itali. Chad McCord melakonkan watak ketua detektif yang cuba menangkap Christie di Hong Kong, Martin Crewes melakonkan pembantu Tina dan Robin Shou menjadi ketua lanun. Beberapa watak daripada siri permainan itu muncul dalam peranan kecil yang dilakonkan oleh pelakon lagak ngeri – Song Lin sebagai Brad Wong, Ying Wang sebagai Lei Fang, Hung Lin sebagai Hitomi dan Fang Liu sebagai Gen Fu.

Ringkasan sunting

Adaptasi wayang dari permainan video jualan terlaris siri Mati atau Hidup ("Dead or Alive").

Rujukan sunting


Pautan luar sunting

  • "Official website". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-01-03. Dicapai pada 2016-01-02.
  • DOA: Dead or Alive di Pangkalan Data Filem Internet (IMDb)
  • DOA: Dead or Alive di Box Office Mojo
  • DOA: Dead or Alive di Rotten Tomatoes
  • DOA: Dead or Alive di Metacritic