Almarhum Yamtuan Muda Riau II Opu Daeng Chelak ibni Almarhum La Tendri Borong Opu Daeng Rilakka, Yamtuan Muda Riau II Opu Daeng Chelak (mangkat Mei 1745) ialah Yang di-Pertuan Muda Riau II yang memegang jawatan itu sejak 1728 hingga 1745 menggantikan saudaranya Yamtuan Muda Riau I Sultan Alauddin Riayat Shah @ ibni Almarhum La Tenri Borong Opu Daeng Rilakka. Baginda ialah orang yang menjadikan Riau sebagai sebuah pelabuhan yang maju dan memerintahkan penduduk Riau menanam lada hitam dan gambir. Baginda seorang panglima perang yang berani dan ahli siasah yang bijaksana sehingga Riau ketika itu mahsyur di segenap Alam Melayu sebagai negeri yang disegani. Keturunannya menjadi pewaris kepada jawatan

Yang di-Pertuan Muda Riau, atau Yamtuan Muda Riau, sehingga keturunan terakhirnya yang menjadi Yanmtuan Muda Riau X Raja Muhammad Yusuf ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau IX Raja Haji Abdullah.

Fakta sunting

Opu Daeng Chelak adalah kakek moyang para sultan dan raja dari kerajaan Johor lama, kerajaan Riau, kerajaan Lingga, kerajaan Pahang, kerajaan Selangor hingga kini.

Kematian sunting

Baginda mangkat di Ulu Riau pada Mei 1745 dan dimakamkan di sana dan baginda digelar Marhum Mangkat di Kota oleh orang-orang Riau.[1]

Nota kaki sunting

Rujukan sunting

  • R.O. Winstedt (1992). A History of Johore. The Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society (MBRAS). ISBN 9839961462.
  • Abu Hassan Mohamad Sham (1993). Puisi-puisi Raja Ali Haji. Dewan Bahasa Pustaka(DBP). ISBN 9836239715.
  • Virginia Matheson Hooker (1998). Tuhfat Al-Nafis. Yayasan Karyawan dan Dewan Bahasa Pustaka(DBP). ISBN 9839510029.

Lihat juga sunting


Penyandang Terdahulu Yang Dipertuan Muda ke-2
1728 – 1745
Penyandang Kemudian
Daeng Marewah Daeng Kemboja