Daerah di Jerman

(Dilencongkan dari Daerah-daerah di German)

Di seluruh negara Jerman, kecuali tiga negeri bandar, subbahagian pentadbiran utama lebih tinggi daripada Gemeinde (perbandaran ) ialah Landkreis (istilah rasmi dalam semua kecuali dua negeri) atau Kreis (istilah rasmi di negeri-negeri Rhine-Westphalia Utara dan Schleswig-Holstein).[1] Kebanyakan bandar utama di Jerman bukan sebahagian daripadanya. mana-mana Kreis, tetapi sebaliknya menggabungkan fungsi perbandaran dan Kreis; bandar sedemikian dirujuk sebagai kreisfreie Stadt (harfiahnya "bandar bebas daerah"; istilah rasmi di semua kecuali satu negeri) atau Stadtkreis (harfiahnya "daerah bandar"; istilah rasmi dalam Baden-Württemberg).

Daerah-daerah di German
Landkreis (German)
  • Juga dikenali sebagai:
  • Kreis
  • Stadtkreis
  Rural districts   Urban districts
LokasiGermany
Ditemui dalamNegara
Jenis yang mungkin
  • Luar Bandar
  • Bandar
Kerajaan/pemerintah
  • Kreistag
Subbahagian

(Land-)Kreise berdiri di peringkat pertengahan pentadbiran antara setiap negeri Jerman (Tanah, jamak Länder) dan kerajaan perbandaran (Gemeinde, jamak Gemeinden) di dalamnya.[2] Ini sepadan dengan unit pentadbiran tahap-3 dalam Nomenklatur Unit Wilayah untuk Statistik (NUTS 3), dan secara kasarnya bersamaan dengan daerah di Amerika Syarikat.

Sebelum ini, gelaran serupa Reichskreis (Bulatan Imperial) merujuk kepada kumpulan negeri dalam Empayar Rom Suci. Istilah berkaitan Landeskommissariat digunakan untuk bahagian pentadbiran yang serupa di beberapa wilayah Jerman sehingga abad ke-19.


Jenis Daerah sunting

Majoriti daerah Jerman ialah "daerah luar bandar"[3] (German: Landkreise), yang mana terdapat 294. Bandar yang mempunyai lebih daripada 100,000 penduduk (dan bandar yang lebih kecil di beberapa negeri) biasanya tidak tergolong dalam daerah, tetapi memikul tanggungjawab daerah itu sendiri, serupa dengan konsep bandar bebas. Ini dikenali sebagai "daerah bandar" (Bahasa Jerman: kreisfreie Städte atau Stadtkreise)—bandar yang membentuk sebuah daerah dalam hak mereka sendiri—dan terdapat 107 daripadanya, [4] menjadikan jumlah daerah kepada 401. Sehingga, kira-kira 26 juta orang tinggal di 107 daerah bandar ini.[5]

Di Utara Rhine-Westphalia, terdapat beberapa bandar dengan lebih daripada 100,000 penduduk yang bukan daerah bandar, ini ialah Recklinghausen, Gütersloh, Siegen, Paderborn, Bergisch Gladbach, Neuss dan Moers. Walau bagaimanapun, bandar-bandar ini mengambil alih banyak tanggungjawab daerah sendiri, walaupun mereka masih sebahagian daripada daerah luar bandar yang lebih besar. Bandar bersaiz sederhana boleh melaksanakan fungsi pentadbiran tertentu di daerah itu juga, terutamanya untuk menyediakan perkhidmatan bersama kepada warga tempatan. Klasifikasi sebagai bandar "bersaiz sederhana" biasanya berdasarkan populasi berdaftar sesebuah bandar, tetapi berbeza dari negeri ke negeri.

Jenis khas daerah luar bandar termasuk tiga Kommunalverbände besonderer Art (Kesatuan perbandaran jenis istimewa), gabungan bandar bebas daerah dengan daerah luar bandar bersebelahan: selain Regionalverband Saarbrücken (Saarbrücken regional association), dari 1974 hingga 2007 dipanggil "Stadtverband Saarbrücken" (Saarbrücken town association), terdapat Rantau Hanover sejak 2001 dan Städteregion Aachen (Aachen wilayah bandar) sejak 2009. Aachen, Hanover dan Göttingen mengekalkan hak tertentu daerah bandar (Kreisfreie Stadt ); Saarbrücken tidak secara jelas menentukan peruntukan serupa dalam perundangannya.

Tanggungjawab sunting

Menurut undang-undang umum persekutuan dan negeri, daerah bertanggungjawab untuk tugas berikut:

  • Pembinaan dan penyelenggaraan "jalan daerah" (Jerman: Kreisstraßen)
  • Pelan bangunan lain yang meliputi lebih daripada satu kawasan pihak berkuasa tempatan
  • Menjaga taman negara
  • Kebajikan sosial
  • Kebajikan belia
  • Pembinaan dan penyelenggaraan hospital
  • Pembinaan dan penyelenggaraan sekolah-sekolah pendidikan menengah negeri
  • Pengumpulan dan pelupusan sisa isi rumah
  • Pendaftaran kereta
  • Memilih Landrat atau Landrätin, ketua eksekutif dan wakil daerah

Daerah boleh melaksanakan fungsi tambahan, berdasarkan undang-undang tempatan yang berbeza-beza di setiap wilayah:

  • Sokongan kewangan untuk budaya
  • Pembinaan zon pejalan kaki dan lorong basikal
  • Sokongan kewangan untuk pertukaran sekolah
  • Pembinaan dan penyelenggaraan perpustakaan awam
  • Pemulihan ekonomi
  • Menggalakkan pelancongan
  • Pengurusan kolej pendidikan dewasa yang dikendalikan kerajaan (Jerman: Volkshochschulen)

Semua tugas ini dijalankan oleh pihak berkuasa tempatan (perbandaran) yang beroperasi bersama. Daerah bandar mempunyai tanggungjawab ini dan juga tanggungjawab majlis perbandaran.

Majlis Daerah sunting

Majlis daerah (Bahasa Jerman: Kreistag) ialah institusi tertinggi daerah luar bandar dan bertanggungjawab ke atas semua garis panduan asas pentadbiran sendiri wilayah. Majlis ini dipilih secara langsung setiap lima tahun, kecuali di Bavaria di mana ia dipilih setiap enam tahun. Biasanya kerusi pentadbiran daerah luar bandar terletak di salah satu bandar terbesarnya. Walau bagaimanapun, majlis daerah dan kerusi pentadbiran beberapa daerah luar bandar tidak terletak di dalam daerah yang sepatutnya, tetapi di bandar bebas daerah bersebelahan. Kebanyakan daerah luar bandar tersebut dinamakan sempena bandar pusat ini juga (cth. Bamberg dan Karlsruhe). Moers ialah bandar terbesar di Jerman (dan pada masa ini satu-satunya bandar yang mempunyai lebih daripada 100,000 penduduk) yang bukan daerah bandar, mahupun kerusi daerah bagi daerah luar bandarnya.

Pentadbiran Daerah sunting

Jawatan pentadbiran tertinggi daerah luar bandar ialah pegawai yang dikenali sebagai Landrat atau Landrätin, yang bertanggungjawab ke atas pentadbiran harian daerah dan bertindak sebagai wakilnya untuk tujuan rasmi. Di bahagian utara Jerman, Landrat juga merupakan nama bagi keseluruhan pentadbiran daerah, yang di selatan Jerman dikenali sebagai Kreisverwaltung atau Landratsamt.

Di daerah bandar, fungsi pentadbiran yang serupa dilakukan oleh Datuk Bandar, di kebanyakan bandar besar biasanya oleh Lord Mayor.

Daerah luar bandar di beberapa negeri Jerman mempunyai jawatankuasa pentadbiran tambahan yang dipanggil Kreisausschuss. Jawatankuasa ini biasanya diketuai oleh Landrat dan termasuk beberapa ahli sukarela tambahan. Ia mengambil alih fungsi pentadbiran tertentu untuk daerah, berikutan keputusan majlis daerah. Walau bagaimanapun, peranan dan peraturan yang tepat bagi panel ini sangat berbeza antara negeri yang berbeza.

Bandar di mana terletaknya pejabat pentadbiran daerah itu dipanggil Kreisstadt ("bandar daerah"), atau Kreishauptort ("komuniti utama daerah") jika ia bukan bandar. Selalunya daerah itu dinamakan sempena bandar daerahnya.

Dari segi bahasa, mana-mana bandar dalam daerah boleh dipanggil "Kreisstadt", terutamanya yang tidak bebas daerah untuk membezakannya daripada bandar bebas daerah. Istilah ini perlu dibezakan daripada istilah undang-undang "Kreisstadt" yang hanya menunjukkan lokasi pejabat pentadbiran. Dalam bahasa seharian, bandar daerah juga dipanggil Kreishauptstadt ("ibu kota daerah").

Lihat Juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Dalam mana-mana kes, kata nama majmuk dibentuk dengan mengimbuhkannya dengan "e". Di Jerman, istilah Kreis juga digunakan secara tidak rasmi untuk mana-mana daerah luar bandar, dan (contohnya dalam ringkasan statistik) untuk sebarang jenis daerah.
  2. ^ A Kreis' ' tidak boleh dikelirukan dengan Regierungsbezirk". Ini adalah pembahagian pentadbiran negeri di atas peringkat Landkreis dan di bawah peringkat negeri. Pada masa ini hanya empat 'Länder' Jerman (negeri persekutuan ) gunakan peringkat pentadbiran ini: North Rhine-Westphalia, Bavaria, Baden-Württemberg dan Hesse.
  3. ^ "Country Compendium, A companion to the English Style Guide" (PDF). European Commission Directorate-General for Translation (EC DGT). February 2017. m/s. 50–51.
  4. ^ Nombor ini termasuk "negeri kota" Berlin dan Hamburg, dan dua daerah bandar negara kota Bremen.
  5. ^ "Kreisfreie Städte und Landkreise nach Fläche und Bevölkerung auf Grundlage des ZENSUS 2011 und Bevölkerungsdichte - Gebietsstand: 31.12.2015" (XLS) (dalam bahasa Jerman). Statistisches Bundesamt Deutschland. July 2017. Dicapai pada 9 August 2017.

Templat:Germany topics