Bau atau odor dikesan disebabkan oleh satu atau lebih sebatian kimia yang mudah meruwap yang biasanya terdapat dalam kepekatan rendah yang dapat dikesan oleh manusia dan haiwan oleh deria bau mereka. Walaupun "bau" dapat merujuk kepada bau yang menyenangkan serta tidak, istilah seperti "aroma" dan "wangian" biasanya dipakai bagi bau yang menyenangkan dan sering digunakan dalam industri makanan dan kosmetik untuk menggambarkan aroma bunga atau merujuk kepada minyak wangi.

Persepsi bau, atau deria bau, dibantu oleh saraf olfaktori. Sel reseptor olfaktori (OR) ialah sejenis neuron yang terdapat di epitel olfaktori, yang merupakan tompok kecil tisu di bahagian belakang rongga hidung. Terdapat berjuta-juta neuron reseptor ini yang bertindak sebagai sel isyarat deria. Setiap neuron mempunyai silia yang bersentuhan langsung dengan udara. Molekul berbau mengikat protein reseptor yang meluas dari silia dan bertindak sebagai rangsangan kimia lalu memulakan isyarat elektrik yang bergerak di sepanjang akson saraf olfaktori ke otak.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ de march, Claire A.; Ryu, sangEun; Sicard, Gilles; Moon, Cheil; Golebiowski, Jérôme (September 2015). "Structure–odour relationships reviewed in the postgenomic era". Flavour and Fragrance Journal. 30 (5): 342–61. doi:10.1002/ffj.3249.