Mukah

(Dilencongkan dari Daerah Mukah)

Mukah merupakan salah satu bahagian di negeri Sarawak, Malaysia dengan keluasan 2,536 km2. Kawasan pentadbiran bahagian Mukah meliputi pekan Mukah, pekan Balingian dan Selangau mengikut pembahagian kawasan terbaru,Dalat turut dimasukkan dalam bahagian Mukah. Bandar Mukah yang didirikan di tepi Sungai Batang Mukah berada sejauh kira-kira 3.5 jam perjalanan dari Sibu. Ia dibuka oleh orang tempatan dan kemudian ditadbir oleh residen ketika pemerintahan James Brooke. Mengikut banci tahun 2000, penduduk Mukah berjumlah lebih kurang 47,900 orang dengan kebanyakan mereka berbangsa Melanau.

Daerah Mukah
NegaraMalaysia
NegeriSarawak
BahagianMukah
Pusat pentadbiranMukah
Pentadbiran
 • JenisMajlis Daerah Dalat Dan Mukah
Masjid Setia Raja, di bandar Mukah

Mukah mempunyai banyak keunikan yang tersendiri seperti makanan yang eksotik, budaya, kepercayaan, dan lain-lain. Mukah menjadi pusat kebudayaan orang Melanau dan "Pesta Kaul" yang diraikan pada bulan April oleh nelayan tempatan merupakan salah satu acara tahunan yang penting di sini.

Kawasan di persekitaran Mukah ialah tempat penanaman sagu yang penting. Kini, pembandaran telah dilakukan de

Etimologi sunting

Terdapat beberapa versi asal usul nama "Mukah". Perkataan “Mukah” serupa dengan perkataan Melayu “muka” yang bermaksud muka. Dikatakan nama bandar itu sempena wajah seorang wanita cantik misteri yang membantu tiga orang saudagar karam dari Brunei.

Versi lain ialah wajah cantik muncul di permukaan laut kepada nelayan. Walau bagaimanapun, ini tidak menjelaskan mengapa bandar ini menggunakan nama Melayu dan bukannya nama Melanau kerana majoriti penduduk di sini adalah orang Melanau. Perkataan Melanau untuk muka ialah "jawai".[5]

Pekan Mukah mempunyai patung Ikan Merah (Ikan Merah) dan Udang (Udang) yang menggambarkan kepentingan industri perikanan kepada bandar tersebut.[5]

IPTA sunting

Pautan luar sunting


  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :0 tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :1 tidak disediakan