Daerah van Pembuang

koloni belanda kat Kalimantan Tengah

Daerah van Pembuang atau van Pemboewan (Bahasa Banjar: Pambuang walanda) ialah sebuah kawasan yang merupakan bekas jajahan Belanda yang kini terletak di Kalimantan Tengah, Indonesia.

Distrik van Pembuang
Onderdistrictshoofd van Pemboewan
1787–1946
Bendera Daerah van Pembuang
Bendera V.O.C. Belanda kat Pembuang
Pembuang pada 1861
Pembuang pada 1861
Ibu negaraSampit
(1787)
Samuda
(????)
Telaga Pulang
(1898)
Pembuang Hulu
(1902)
Kuala Pembuang
(1905)
Bandar terbesarKuala Pembuang
KerajaanKerajaan Kolonial
Asisten Kjai
dikenali
 
• 1834
Kjai Ngabei Dajaja-negara
• 1847
Djoeragan Brahim
• 1850
Raden Moeda (Radja Moeda)
• 1859
Djaja Ngagara
• 1870
Djoeragan Moehammad Seman
Sejarah 
• Didirikan
1787
• Dibubarkan
1946
Keluasan
• Jumlah
16.404 km2 (6.334 bt2)
Didahului oleh
Diganti oleh
Kesultanan Banjar
Empayar Jepun
Dayak Besar
Sekarang sebahagian dari Indonesia

Daerah Pembuang dipercayai menjadi cikal bakal Kabupaten Seruyan sekarang. Daerah ini ditubuhkan tidak lama selepas Sunan Nata Alam menyerahkan Pembuang Banjar kepada Syarikat Hindia Timur Belanda

Sejarah Awal sunting

Kawasan van Pemboewan pada asalnya adalah wilayah Kesultanan Banjar. Pada masa itu, banyak perluasan kawasan dilakukan oleh Kesultanan Banjar yang menjadikan wilayah Kesultanan sangat luas. Pada masa itu, kawasan ini dipanggil Pambuang. [1]


Menurut laporan Radermacher, pada tahun 1780 ketua kawasan Pembuang (sekarang Kabupaten Seruyan) ialah Raden Jaya. [2]

Sejak 13 Agustus 1787, kawasan Pembuang (Kabupaten Seruyan) diserahkan oleh Sunan Nata Alam kepada VOC Belanda.

Pemimpin sunting

  • Kepala daerah Pembuang tahun 1834 Kjai ngabei Djaja-negara (hoofd van Pemboewan).
  • Tahun 1847 Djoeragan Brahim (hoofd van Pemboewan, Sampit en Semboeloe).
  • Tahun 1850 Raden Moeda (hoofd van Pemboewan alleen). [3]

 

  • Tahun 1859 Djaja Ngagara (hoofd van Pemboewan en Semboeloe). [4]
  • 1870, Districttshoofd van Pemboeang: Joeragan Moehammad Seman. [5]

Bahagian Wilayah sunting

  • Pembuangan, menurut Hikayat Banjar.
  • Menurut Staatsblad van Nederlandisch Indië pada tahun 1849, wilayah ini termasuk dalam zuid-ooster-afdeeling berdasarkan Bêsluit van den Minister van Staat, Gouverneur-Generaal van Nederlandsch-Indie.
  • Pada 27 Ogos 1849, No. 8 [6] Pada tahun 1855, kawasan ini merupakan sebahagian daripada De zuider-afdeeling van Borneo. [7]

Pembangunan Kerajaan sunting

  • Kerajaan “Onderdistrictshoofd” Sebelum tahun 1880. Kawasan Seruyan terdiri daripada 13 buah kampung yang pada masa itu dinamakan “Shoofd.” pegawai kerajaan digelar “Pembantu Kjai” manakala jawatan kerajaan terus dari Sampit. Kampung-kampung tersebut ialah Kampung Beratih (kini Kuala Pembuang), Kampung Telaga Pulang, Kampung Sembuluh, Kampung Buang Hulu, Kampung Asam, Kampung Durian Kait, Kampung Sandul, Kampung Sukamandang, Kampung Rantau Pulut, Kampung Tumbang Kale, Kampung Tumbang Manjul, Hantu Sepundu, Kampung Tumbang Darap.
  • Pada tahun 1880. Dengan perkembangan pesat dan pertumbuhan kampung-kampung, Kerajaan "Onderdistrictshoofd" telah dibentuk dengan ibu kota di Telaga Pulang.
  • Pada tahun 1902. Berlaku pemindahan pusat kerajaan "Onderdistrictshoofd" dari Telaga Pulang ke Pembuang Hulu.
  • Pada tahun 1905. Kerajaan “Onderdistrictshoofd” dengan ibu kotanya di Pembuang Hulu telah dipindahkan ke Kuala Pembuang, kerana kedudukannya di pantai selatan, maka ia dianggap strategik terutama untuk kegiatan pemerintahan, pengangkutan dan ekonomi ketika itu.

Masa Tamat sunting

Pada tahun 1940, Empayar Jepun meluaskan wilayahnya ke Selatan, iaitu ke rantau Asia Tenggara. Empayar Belanda yang Menguasai Hindia Timur Belanda mengadakan perlawanan. Walau bagaimanapun, wilayah Hindia Belanda jatuh ke tangan Jepun. Jepun menguasai Wasters pada awal tahun 1941.

Pada tahun 1946, Kerajaan Daerah Seruyan telah ditubuhkan. Kerajaan "Onderdistrictshoofd" ditukar kepada mukim dengan nama mukim Seruyan dengan ibu kotanya Kuala Pembuang. Kecamatan Seruyan kemudiannya Menyertai Wilayah Dayak Besar di bawah pimpinan J. Van Dyk.

Dengan Terbentuknya Daerah Seruyan, dan Penggabungan Daerah dengan Wilayah Dayak Besar, berakhirlah Era Van Pemboewan.

Kerajaan Seruyan sunting

  • Pada tahun 1947. Pada tahun ini kawasan Kabupaten Seruyan terbagi menjadi 2 (dua) kecamatan, yaitu: Seruyan Hilir Kabupaten dengan ibu kota Kuala Pembuang dan menjadi kawasan hukum ... Kawedanan Sampit Barat, Daerah Seruyan Hulu bersama Puan Bandar tersebut berada di pantai Pulut dan merupakan bidang kuasa Kawedanan Sampit Utara.
  • Kawasan Seruyan pada masa itu meliputi Provinsi Daerah Tingkat I Kalimantan Selatan (sebelum terbentuknya Provinsi Daerah Tingkat I Kalimantan Tengah pada tahun 1957) dan Wilayah Kabupaten Tingkat II Wilayah Kotawaringin (sebelumnya adalah terbahagi kepada 2 kabupaten iaitu Wilayah Tingkat II Kotawaringin Timur dan Kotawarin Barat).
  • 1958. Kecamatan Seruyan Hulu terbahagi kepada 2 (dua) kecamatan iaitu: Kabupaten Seruyan Tengah dengan ibu kota di Rantau Pulut.
  • Pemerintahan Wilayah Persiapan Seruyan Tingkat II pada tahun 1965. Dengan beberapa perubahan pada Struktur Organisasi Pemerintahan, dengan dikeluarkannya Surat Keputusan Gubernur Kepala Daerah Tingkat I Kalimantan Tengah No: 05/Pem.232-c -2-4/1965 bertarikh 1 Mei 1965 tentang Penetapan Wilayah Persiapan Seruyan Tahap II. Sehubungan dengan itu, status Kerajaan Seruyan Kawedanan bertukar menjadi Daerah Persediaan Seruyan Tahap II dengan ibu kota Kuala Pembuang.
  • Pemerintahan Kabupaten Seruyan Kecamatan Kotawaringin Timur dibentuk berdasarkan: Keputusan Menteri Dalam Negeri Nomor 64 Tahun 1979 tanggal 28 April 1979 tentang Pembentukan Wilayah Kerja Pembantu Bupati Kapuas Wilayah Gunung Mas, Pembantu Bupati Kotawaringin Timur Wilayah Katingan, Pembantu Bupati Kotawaringin Timur Wilayah Seruyan, Pembantu Bupati Barito Utara Wilayah Murung Raya, Pembantu Bupati Barito Selatan Wilayah Barito Timur, Surat Keputusan Gubernur Daerah Tingkat Pertama Kalimantan Tengah Nomor: 148 /KPTS/1979 bertarikh 28 Jun 1979 tentang Penghapusan Taraf Wilayah dan Pejabat Pentadbiran Aras II Gunung Mas , Katingan, Murung Raya dan Barito Timur serta Taraf Wilayah Seruyan dan Pejabat Persediaan Wilayah Aras II, dan Surat Keputusan Gubernur Daerah Tingkat I Kalimantan Tengah Nomor: 247/KPTS/1980 bertarikh 2 Juli 1980 tentang Struktur Organisasi dan Tata Kerja Pejabat Penolong Kepala Daerah Kotawaringin Timur bagi Ser . Wilayah uyan. Pemerintahan Pembantu Bupati (TUBUP) Wilayah Kotawaringin Timur Seruyan dengan ibu kota berdomisili di Kuala Pembuang.
  • Pemerintah Kabupaten Seruyan pada tahun 2002. Pemerintah Kabupaten Seruyan didirikan berdasarkan Undang-Undang Nomor 5 Tahun 2002 tentang Pembentukan Kabupaten Katingan, Kabupaten Seruyan, Kabupaten Sukamara, Kabupaten Lamandau, Kabupaten Gunung Mas, Kabupaten Pulang Pisau, Kabupaten Murung Raya dan Barito Timur. Kabupaten di Provinsi Kalimantan Tengah, yang diresmikan oleh Menteri Dalam Negeri atas nama Presiden Republik Indonesia pada 2 Juli 2002 di Jakarta. Ibu kota Kabupaten Seruyan adalah Kuala Pembuang, Kecamatan Seruyan Hilir. Ketua Sementara Daerah ialah Loper Anggus.
  • Pemilihan Darwan Ali sebagai Bupati Pertama Kabupaten Seruyan Memulakan lembaran baru Kabupaten ini. Di bawah pimpinan Darwan Ali, sebilangan besar Kawasan Seruyan telah dibina dan diubah suai.

Petikan sunting

  1. ^ Melayu: (Melayu)Johannes Jacobus Ras, Hikayat Banjar diterjemahkan oleh Siti Hawa Salleh, Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka, Lot 1037, Mukim Perindustrian PKNS - Ampang/Hulu Kelang - Selangor Darul Ehsan, Malaysia 1990.
  2. ^ The New American Encyclopaedia (1865). "The New American Encyclopaedia: a popular dictionary of general knowledge". 2. D. Appleton. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ Raja Moeda Di publish dengan tajuk Regency Of Seruyan oleh Bupati H. Darwan Ali, Ir. H. Tarwidi Tamasaputra (Wakil Bupati), (Plh) H. Sutrisno, SH (Sekda).
  4. ^ Tijdschrift voor Nederlandsch-Indië (1861). "Tijdschrift voor Nederlandsch-Indië". 23 (1–2). Nederlandsch-Indië: 205. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  5. ^ Almanak van Nederlandsch-Indië voor het jaar. 44. Lands Drukkery. 1871. m/s. 197. |first= missing |last= (bantuan)
  6. ^ Staatsblad van Nederlandisch Indië, s.n., 1849
  7. ^ J. B. J Van Doren (1860). Bydragen tot de kennis van verschillende overzeesche landen, volken, enz. 1. J. D. Sybrandi. m/s. 241.