Damansara Perdana merupakan sebuah perkampungan Orang Asli sehingga pemaju MKLAND Saujana Triangle Sdn Bhd membeli sebahagian besar lebih dan mula membangunkan ia pada tahun 1996. Sejak itu, Damansara Perdana telah berkembang dengan cepat dan menjadi salah satu jualan perbandaran yang terbaik di Petaling Jaya dengan jumlah jualan melebihi RM1.9 bilion. Secara meluas dianggap sebagai sebuah bandar dengan menampilkan banyak, hartanah di sini telah terbukti mempunyai baik peningkatan modal dan pulangan pelaburan.


750 ekar (300 hektar) Damansara Perdana terletak dalam Segi Tiga Emas Petaling Jaya, yang juga terdiri daripada Bandar Utama dan Mutiara Damansara. kawasan sekitar ini yang secara konsisten telah diundi oleh The Edge sebagai alamat yang paling diminati di Lembah Klang. Sama ada perniagaan, kemudahan, tempat beriadah atau kediaman,kawasan ini banyak penduduk hidup dengan akses mengesankan melalui Lebuhraya Damansara-Puchong, Lebuhraya SPRINT (Penchala Link), Persiaran Surian, dan NKVE, pelbagai pusat beli-belah dan hiburan yang terkenal seperti 1 Utama, IKEA, The Curve, Tesco dan Cathay Cineleisure, pejabat, hotel, sekolah, dan banyak lagi.


Sejak penyerahan Perdana Condominiums pada tahun 2002, dalang bandar ini unik dan pemaju hartanah terkemuka MK Land Holdings Bhd telah inovasi berterusan canggih berorientasikan gaya hidup-ciri baru dengan kualiti yang baik. Pembinaan di sekelilingnya bertema dan gaya 'Resort', berteknologi tinggi, High-art', pelabur mempunyai perasaan kolam kaca permata yang pertama di kondo, golf mini dan kawasan pemanduan, bandar e-gaya hidup dan kondominium dupleks dengan taman peribadi.


Pembangunan bercampur yang mengagumkan telah secara konsisten diserahkan pada masa dengan CF iaitu Perdana View kondo dan pangsapuri, kondo dan perkhidmatan Damansara Perdana Emerald pangsapuri, The Place, Perdana Business Centre, dan berprestij Armanee Terrace Condominiums.


Sejak sebelakangan ini , Empire Mammoth Land Sdn. Bhd. telah membangunkan sebuah projek pembangunan bersama dengan MKLAND Holdings Bhd. Hal ini bertujuan untuk membangunkan projek Empire Damansara, yang terdiri daripada Empire City dan Empire Residence. Selain itu, terdapat juga satu syarikat ipembangunan lagi iaitu Objektif Gemilang Sdn. Bhd. yang telah membangunkan beberapa projek di Damansara Perdana, iaitu Pusat Dagangan PJ dan Point 92.


Tarikh siap bagi projek-projek di Damansara Perdana:

The Place - 2000

Pusat Perdagangan Perdana - 2000

Perdana Emerald Condo - Blok 1 & 2-2002 / Sekat 3-2005

Perdana View Condo - Ogos 2004

Flora Damansara - 2005

Perdana Exclusive Condo - 2005

Ritze Perdana 1-2006

Persegi Metropolitan - Fasa 1 - Januari 2007 / Fasa 2 - Julai 2013 (est.)

Armanee Terrace I - 2008

Pusat Dagangan PJ - Februari 2009

Armanee Terrace II - 2010

Ritze Perdana 2-2010

Rafflesia - 2011

Empire Residence - Awal 2012

Neo Damansara Residence - Lewat 2012

Point 92-2012

Empire Damansara - 2013

Empire City - (projek tersebut belum siap)

Lokasi [sunting]

Damansara Perdana adalah sebahagian kawasan daripada Segi Tiga Emas Petaling Jaya, iaitu salah satu pinggir bandar eksklusif dan mewah yang terletak di Lembah Klang, di Selangor, Malaysia. Sebagai salah satu perkembangan yang paling besar di Petaling Jaya, bandar ini dikhidmat oleh Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Lebuhraya Lembah Klang Utara (NKVE) dan Lebuhraya Sprint. Dengan pembukaan 24 juta ringgit langsung sambungan ke lebuh raya SPRINT (Penchala Link), perjalanan ke Pusat Bandar Kuala Lumpur adalah mudah. Perjalanan ini hanya mengambil masa lebih kurang 7 minit untuk sampai ke Jalan Duta dari sini. Pembangunan perbandaran yang pesat hanya mengambil masa sebanyak 5 minit untuk pergi ke Mont' Kiara melalui lebuh raya SPRINT dan Penchala Link.

Sekarang , Damansara Perdana dikelilingi oleh bandar-bandar mewah seperti Mutiara Damansara, Taman Tun Dr Ismail, Bandar Utama, Damansara Utama, Damansara Jaya.