Darjah Negara Republik Turki


Darjah Republik Negara Turki (Turki: Türkiye Cumhuriyeti Devlet Nişanı) ialah darjah kebesaran tertinggi yang dikurniakan kepada warga asing oleh Presiden Republik Turki.

Darjah Negara Republik Turki
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Nişanı
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Nişanı
Dianugerahkan oleh

Presiden Turki
JenisDarjah kebesaran
Dizahirkan24 Oktober 1983 Sunting ini di Wikidata
NegaraTurki Sunting ini di Wikidata
KelayakanKetua negara asing
Dianugerahkan untuk"Diberi kepada seseorang atas perkembangan hubungan mesra dengan Republik Turki."
StatusKini diberi
GredDarjah Negara
Darjah Bintang Emas
Perangkaan
Pelantikan pertama14 Julai 1994
Poland Lech Wałęsa
Pelantikan terakhir16 Ogos 2022
Malaysia Al-Sultan Abdullah
Jumlah lantikan30
Susunan keutamaan
Lebih tinggiTiada (tertinggi)
Lebih rendahDarjah Republik

Kelas Pertama

Kelas Kedua
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Darjah Negara diberi Presiden berdasarkan keputusan kabinet Turki kepada ketua-ketua negara, termasuk para presiden dan kerabat diraja atas sumbangan pengukuhan hubungan antara negara masing-masing dengan Turki.[1]

Istiadat sunting

Darjah Negara diberikan kepada pemenang bersama sijil dan lencana oleh Presiden Turki atau lantikan oleh Presiden pada majlis. Sebaliknya, jika ia tidak diserahkan kepada salah seorang ahli waris; ia diberikan kepada anak lelaki, bermula dari anak sulung, sebaliknya kepada anak perempuannya, atau kepada bapanya jika dia tidak mempunyai anak, atau kepada ibunya jika dia tidak mempunyai bapa, atau kepada pasangannya jika tiada ibu. Sekiranya tiada juga, ia diberi kepada waris sah mengikut peruntukan perundangan Turki.

Majlis pemberian adalah mengikut protokol dan prosedur tertentu. Majlis bermula dengan lagu kebangsaan Turki, dan kemudian keputusan dibaca. Orang yang akan menyampaikan anugerah pergi ke hadapan orang yang akan melampirkannya, dan memberikan lencana dan sijil mereka dan mengucapkan tahniah kepada diri mereka. Penerima anugerah berdiri pada selang waktu dari kanan, secara berasingan bagi setiap pingat dan kumpulan hiasan. Susunan kumpulan disusun mengikut urutan keutamaan anugerah atau pingat dalam perundangan, dan keutamaan penerima mengikut protokol negeri bagi pegawai awam dan nama keluarga bagi orang luaran.

Rujukan sunting

  1. ^ "Devlet Madalya ve Nişanları Yönetmeliği (Turkish) - Regulation of Medals and Orders of State" (PDF). Prime Ministry of Turkey. 1988. Dicapai pada 2013-07-30.

External links sunting

  • "Madalya ve Nişan Üretimi" (dalam bahasa Turki). T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü. Dicapai pada 2020-02-14.