Dean Ambrose

Jonathan David Good (lahir pada 7 Disember 1985), lebih dikenali dengan nama gelaran Jon Moxley adalah ahli gusti dan pelakon profesional Amerika. Dia ditandatangani oleh All Elite Wrestling (AEW) dan New Japan Pro-Wrestling (NJPW), di mana dia adalah Juara United States IWGP yang sekarang dan paling lama memegang kejuaraan tersebut dalam tempoh keduanya. Dia lebih dikenali sewaktu kerjanya bersama WWE, di mana dia tampil dengan nama gelanggang Dean Ambrose dari 2011 hingga 2019.


Pada awal karier Good, dia bertanding dengan nama Jon Moxley dalam beberapa promosi wilayah seperti Heartland Wrestling Association (HWA), Combat Zone Wrestling (CZW), dan Dragon Gate USA (DGUSA). Setelah menandatangani kontrak dengan WWE pada tahun 2011, dia diberi nama Dean Ambrose dan mula bertanding di wilayah pembangunan syarikat FCW dan NXT, sebelum memasuki dengan tempat utama pada bulan November 2012 sebagai anggota The Shield di samping Roman Reigns dan Seth Rollins. Ambrose memenangi kejuaraan WWE United States, kejuaraan pertamanya di WWE, pada Mei 2013, memegangnya selama 351 hari menjadi pemegang Kejuaraan Amerika Syarikat terpanjang sejak kejuaraan ini berada di bawah hak milik WWE. Selepas kejayaan yang meluas, The Shield berpisah pada bulan Jun 2014. Ambrose terus memenangi WWE Championship sekali, WWE Intercontinental Championship tiga kali dan WWE Raw Tag Team Championship dua kali (kedua-dua bersama dengan Rollins), yang menjadikannya juara Triple Crown WWE ke-27 dan Juara Grand Slam ke-16. Dia juga memenangi pertandingan tangga Wang di Bank pada 2016.


Good meninggalkan WWE pada April 2019, kemudian kembali ke watak Jon Moxley dan memulakan debutnya untuk AEW di acara pertama mereka Double or Nothing. Dia juga mula bekerja di NJPW dan memenangi IWGP United States Championship dalam pertandingan sulungnya, menjadi orang pertama dan satu-satunya yang pernah mengadakan WWE dan IWGP United States Championship. Dia memenanginya untuk kali kedua pada Januari 2020, dan menjadi juara paling lama memerintah dalam sejarah kejuaraan. Dia juga memenangi Kejuaraan Dunia AEW pada Februari 2020, menjadikannya orang pertama yang memegang kejuaraan di AEW dan NJPW secara serentak; dia kemudian akan menjadi juara paling lama memegang dalam sejarah kejuaraan itu juga.


Disifatkan oleh persona gustinya yang tidak gementar dan tidak stabil, Good juga telah diakui kerana popularitinya dengan penonton, dia memenangi anugerah Pro Wrestling Illustrated (PWI) untuk Wrestler Paling Popular Tahun Ini pada tahun 2014 dan 2015, dan dinobatkan sebagai Wrestler of the Year oleh Sports Illustrated pada tahun 2019. Dia juga menduduki tempat teratas dalam senarai PWI 500 dari 500 gusti lelaki teratas di dunia pada tahun 2020. Di luar gusti, dia membintangi watak utama filem aksi 12 Rounds 3: Lockdown (2015) dan sebagai watak antagonis dalam filem aksi sukan Cagefighter: Worlds Collide (2020).