Dear Eleanor ialah filem Amerika Syarikat 2016, arahan Kevin Connolly, dan dibintangi oleh Isabelle Fuhrman, Josh Lucas, Liana Liberato, dan Jessica Alba. Ditulis oleh Cecilia Contreras dan Amy Garcia, ia merupakan kisah dua sahabat yang merentasi Amerika Syarikat pada tahun 1962 untuk bertemu dengan wira zaman kanak-kanak mereka, Eleanor Roosevelt. Filem ini diterbitkan oleh Appian Way Productions milik Leonardo DiCaprio.[2]

Dear Eleanor
PengarahKevin Connolly
PenulisCecilia Contreras
Amy Garcia
Dihasilkan olehCaleb Applegate
Chuck Pacheco
Hillary Sherman
Dibintangi
SinematografiSteven Fierberg
Disunting olehJim Flynn
Muzik olehAaron Zigman
Syarikat
penerbitan
Nine Nights
Diedarkan olehDestination Films
Tarikh tayangan
  • 05 Julai 2016 (2016-07-05)
Masa tayangan
86 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris

Plot sunting

Pada tahun 1962, dalam bayang-bayang Krisis Peluru Berpandu Cuba, dua gadis remaja (Isabelle Fuhrman dan Liana Liberato) keluar dari kehidupan normal mereka, melompat dalam kereta dan memulakan perjalanan di seluruh negara untuk mencari bekas Wanita Pertama Amerika Syarikat, Eleanor Roosevelt. Pengembaraan rentas desa Thelma & Louise ini ialah campuran perjalanan kegembiraan yang menggembirakan dan pengembaraan peribadi yang memberanikan diri yang bukan sahaja menguji persahabatan mereka untuk kali pertama tetapi juga menyebabkan gadis-gadis di dalam penjara.

Pelakon sunting

Keluaran sunting

Filem ini dikeluarkan pada video atas permintaan dan DVD pada 5 Julai 2016.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.bbfc.co.uk/releases/dear-eleanor-2016
  2. ^ Sealover, Ed (February 14, 2013). "Hollywood comes to Colorado: 3 films to be made here under incentives program". Denver Business Journal. Dicapai pada June 11, 2013.
  3. ^ Albee, Drew (May 8, 2016). "Boulder County gets its close-up with 'Dear Eleanor' debut". Daily Camera. Dicapai pada May 8, 2016.

Pautan luar sunting