Deep Fear (Bahasa Jepun: デ ィ ー プ フ ィ ア ー Dīpu Fiā) adalah permainan video seram 1998 yang dibangunkan oleh Sega AM7 dan System Sacom untuk Sega Saturn. Ia adalah permainan Saturn yang terakhir yang dikeluarkan di Eropah. Permainan ini menawarkan ciri-ciri permainan unik seperti butang yang membolehkan pemain menggunakan item dalam masa nyata, menyasarkan semasa bergerak, dan kekurangan oksigen. Muziknya dikarang oleh komposer terkenal yang mengarang muzik-muzik anime Ghost In The Shell, Kenji Kawai, dan makhluk-makhluk serta watak-wataknya yang direka oleh artis manga Yasushi Nirasawa, yang dikenali dengan konsep seni Kamen Rider dan Soulcalibur.

Deep Fear
PembangunSega AM7
System Sacom
SIMS (pereka CG untuk filem)
ISCO
PenerbitSega
PengarahHiroyuki Maruhama
Kunihiro Shirahata
PengeluarNoriyoshi Ohba
Rieko Kodama
Koichi Sato
ArtisYasushi Nirasawa
KomposerKenji Kawai
PlatformSega Saturn
Pelepasan
  • EU: Jun 30, 1998
  • JP: Julai 16, 1998
GenrePermainan video seram
ModPemain tunggal

Gaya permainan sunting

Pemain mengawal John Mayor dalam eksplorasinya di pangkalan bawah laut 'The Big Table' yang ditunjukkan dari sudut kamera tetap menggunakan skema kawalan 3D yang tetap. Pemain boleh menghidupkan atau mematikan penunjuk skrin tertentu seperti kaunter oksigen, meter kesihatan dan kiraan peluru. Semasa bersenjata, pemain boleh bergerak menggunakan D-pad dan dapat berjalan sambil mensasarkan senjata api. Permainan ini sepenuhnya menggunakan pengawal enam-butang Saturn, yang membolehkan pemain mempunyai akses segera ke skrin peta serta penggunaan dalam masa nyata seperti bom dan barang-barang kesihatan, yang boleh digunakan tanpa menggunakan skrin inventori.

Bekalan oksigen Big Table semakin berkurang. Oleh itu, satu keperluan untuk hidup adalah untuk mengisi semula kawasan oksigen yang rendah demi mengelakkan asfiksia. Penggunaan berlebihan senjata api akan memecah oksigen dengan lebih cepat. Di sesetengah kawasan, oksigen boleh diisi semula (bilangan kali tidak terhad) dengan mencari kotak oksigen kuning dikenali sebagai Air Systems (Sistem Udara - AS). Apabila pemain mempunyai tangki bekalan oksigen, AS membenarkannya untuk diisi semula. Jika pemain tidak menggunakan petunjuk tahap oksigen, lampu kecemasan merah akan menunjukkan tahap oksigen yang rendah. Bilik tingkat oksigen yang rendah akan kelihatan merah di peta pemain. Bom oksigen boleh digunakan untuk mengisi bilik atau lorong tingkat oksigen yang rendah ke tahap serdahana.

Sekiranya pemain tidak berhampiran AS atau kurang bom oksigen, mereka boleh menggunakan topeng oksigen untuk bernafas di kawasan rendah oksigen dan di kawasan banjir. Setiap pintu bilik mempunyai dua pintu dengan sistem vakum di antara mereka; ini memastikan bahawa bilik yang dibanjiri tidak akan bocor di luar bilik.

Begitu juga dengan Resident Evil, pemain mesti menarik senjata mereka dengan satu butang dan tembak dengan butang yang lain.[1] Pemain boleh bergerak sambil bersenjata dan secara automatik mengunci pada musuh dengan menekan tombol sasaran. Terdapat pilihan untuk pemain untuk menukar secara manual antara sasaran.

Big Table mempunyai bekalan peluru yang besar untuk sejumlah senjata yang berbeza. Senjata dan peluru terletak di dalam bilik simpanan senjata. Walaubagaimanapun, kawalan keselamatan dikekalkan dan oleh itu beberapa senjata hanya boleh diakses oleh individu penting dalam The Big Table. Pemain memperoleh senjata ini dengan mendapatkan kad-pas bilik senjata yang sesuai.

Plot sunting

Permainan ini berlangsung 300 meter di bawah permukaan Lautan Pasifik dalam stesyen kemudahan bahan api dan penyelidikan angkatan laut yang dikenali sebagai "The Big Table" (SSB-01). Pemain merangkap peranan John Mayor, bekas SEAL Tentera Laut A.S yang bergabung dengan organisasi penyelamat awam yang dinamakan Emergency Rescue Services (Perkhidmatan Penyelamat Kecemasan - ERS). ERS adalah salah satu daripada banyak syarikat awam yang ditawarkan ruang di The Big Table untuk mengumpulkan dana setelah Tentera Laut Amerika Syarikat memotong anggaran kemudahan itu. Mayor bersama rakannya, Mookie Craver, berkhidmat bagi menolong operasi penyelamatan di pangkalan bawah lautan itu.

Sebuah kapsul kecil dari angkasa telah mendarat berhampiran The Big Table. Ia mengandungi chimpanzee yang dilancarkan ke angkasa empat puluh tahun yang lalu sebelum permulaan cerita utama, sebagai sebahagian daripada eksperimen mengenai kesan radiasi kosmik pada makhluk hidup. Radiasi kosmik menyebabkan chimpanzee mengalami mutasi di mana metabolismenya diperlahankan dan ia memasuki mod hibernasi. Komander Clancy, Ketua Operasi bagi Big Table, menugaskan Doktor Gena Weisburg untuk membongkar misteri kes chimpanzee berkenaan supaya kesan yang sama dapat digunakan untuk membolehkan manusia melakukan perjalanan ke ruang angkasa dan merawat penyakit yang tak boleh diubati.

Pembangunan sunting

Rieko Kodama, yang terkenal dengan karyanya yaitu siri Sonic, adalah sebahagian dari pasukan pembangun Sega.[2]

Penerimaan sunting

Famitsu memberikan skor 30 daripada 40. Gamespot memberikannya skor 7.8 daripada 10. Banyak syarikat penerbitan mengaitkan persamaan antara Deep Fear dan Resident Evil, hingga sampai ke sebutan permainan "klon Resident Evil".

1up.com menyenaraikannya sebagai salah satu daripada 5 "Resident Evil Olok" teratas sepanjang masa. Mereka mempersoalkan keputusan Sega untuk tidak mengeluarkannya di pasaran Amerika Utara, merasakan bahawa ia boleh menjadi siri permainan seram yang berkualiti.

Pada tahun 2009, GamesRadar memasukkan Deep Fear di kalangan permainan video "dengan potensi francais yang belum diterokai", mengulas,

"Permainan video seram ini juga menggunakan bekalan udara yang terhad dan suasana kesunyian untuk memberi ketegangan (merujuk kepada persamaan Dead Space.) Walaupun kami sedang mengembara di dunia BioShock 2, kami ingin mendapatkan kaki kami basah dengan permainan Deep Fear yang lain."[3]

Pada 2018, laman web permainan video Bloody Disgusting menulis dalam ulasan retronya mengenai Deep Fear mengatakan: Deep Fear Adalah Kejayaan Sulung Sega Saturn Dalam Permainan Video Seram[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Mielke, James (August 25, 1998). "Deep Fear (Import) Review". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada November 3, 2012. Dicapai pada Julai 31, 2019. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "The Five Biggest Resident Evil Rip-offs from 1UP.com". 2017-06-16. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-06-16. Dicapai pada 2018-11-12. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "123 games with untapped franchise potential." Diarkibkan 2013-12-15 di Wayback Machine GamesRadar US, 30 April 2009.
  4. ^ "[Retrospective] 'Deep Fear' Was the Sega Saturn's Lone Triumph of Survival Horror" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-07-31.