Perisytiharan Potsdam

(Dilencongkan dari Deklarasi Potsdam)

Perisytiharan Potsdam atau Perisytiharan Mendefinisikan Syarat Penyerahan Kalah Jepun adalah satu kenyataan yang mengarahkan penyerahan kalah semua angkatan tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Pada 26 Julai 1945, Presiden Amerika Syarikat Harry S. Truman, Perdana Menteri United Kingdom Clement Atlee, dan Pengerusi Pemerintah Nasionalis China Chiang Kai-shek mengeluarkan dokumen itu yang menggariskan syarat penyerahan kalah Empayar Jepun seperti yang disepakati dalam Persidangan Potsdam. Kata dua ini menyatakan bahawa sekiranya Jepun tidak menyerah kalah maka ia akan menghadapi "pembinasaan sepenuhnya yang segera".[1][2]

Gamber satu sesi Persidangan Potsdam yang dihadiri Clement Attlee, Ernest Bevin, Vyacheslav Mikhailovich Molotov, Joseph Stalin, William D. Leahy, Joseph E. Davies, James F. Byrnes dan Harry S. Truman.

Syarat-syarat Perisytiharan sunting

Pada Julai 26, Amerika Syarikat, Britain dan Republik China mengeluarkan Perisytiharan Potsdam yang mengumumkan syarat-syarat penyerahan Jepun dengan peringatan, "Kami tidak akan menyimpang dari mereka. Tidak akan ada jalan alternatif yang lain dan kita memerlukan tindakan yang segera." Syarat perisytiharan ini menyatakan:

  • penghapusan "kuasa dan pengaruh dari mereka yang telah menipu dan menyesatkan orang-orang Jepun memulakan penaklukan dunia"
  • pendudukan "titik-titik jajahan Jepun akan ditetapkan oleh Pihak Berikat"
  • bahawa "kedaulatan Jepun akan dihadkan kepada pulau-pulau Honshu, Hokkaido, Kyushu, Shikoku, dan pulau-pulau kecil lain mengikut penentuan kami," seperti yang telah diumumkan dalam Deklarasi Kaherah pada tahun 1943.[3]
  • bahawa "angkatan tentera Jepun akan dibenarkan selepas pelucutan senjata sepenuhnya untuk kembali ke tempat tinggal mereka dengan peluang menjalani kehidupan yang damai dan produktif."
  • bahawa "kami tidak mahukan bangsa Jepun diperhambakan mahupun negaranya dimusnahkan, tetapi keadilan tegas akan dijatuhkan kepada semua penjenayah perang, termasuk orang-orang yang telah berlaku kejam terhadap askar kami yang ditahan."

Di sisi lainnya pula, deklarasi ini menawarkan bahawa:

  • "Kerajaan Jepun akan membuang semua rintangan untuk membangunkan semula dan mengukuhkan kecenderungan demokrasi rakyat Jepun. Kebebasan bersuaraberagama, dan berfikir serta pemeliharaan hak asasi manusia akan ditegakkan."
  • "Jepun dibenarkan untuk mengekalkan industri untuk menanggung ekonominya dan membenarkan tuntutan yg medesak hanya reparasi dalam jenis, tetapi tidaklah yang memungkinkannya bersenjata kembali untuk perang. Untuk akhir ini, akses untuk, seperti yang cemerlang dari kawalan, bahan baku akan dibenarkan. Penyertaan Jepun dalam hubungan perdagangan dunia akan dibenarkan akhirnya."
  • "Pihak pendudukan Berikat akan menarik diri dari Jepun sebaik sahaja objektif-objektif ini telah dicapai dan ditubuhkan, selaras dengan kerelaan bebas orang Jepun yang memerintah dengan aman dan bertanggungjawab."

Istilah "penyerahan kalah tanpa syarat" ini muncul pada akhir deklarasi:

  • "Kita menyeru kerajaan Jepun agar mengisytiharkan penyerahan kalah tanpa syarat semua angkatan tentera Jepun serta menyediakan jaminan yang benar dan mencukupi mengenai tindakan tersebut yang bertujuan baik. Jika Jepun memilih sebaliknya, maka Jepun akan menghadapi pembinasaan sepenuhnya yang segera."

Risalah dan siaran radio sunting

Perisytiharan ini telah dikeluarkan kepada sidang akhbar di Potsdam pada malam 26 Julai dan pada masa yang sama dihantar ke Pejabat Maklumat Perang (Office of War Information, OWI) di Washington. Pada pukul 5 petang waktu Washington, pemancar Pantai Barat OWI yang dihalakan ke pulau-pulau utama Jepun menyiarkan teks deklarasi dalam bahasa Inggeris, dan dalam bahasa Jepun dua jam kemudian. Pada masa yang sama, pesawat pengebom Amerika menjatuhkan lebih 3 juta risalah perisytiharan ini.[4] Deklarasi tidak pernah dihantar untuk pemerintah Jepun melalui saluran diplomatik.[5] Meskipun mengambil risalah propaganda musuh serta mendengar siaran radio asing adalah menyalahi undang-undang, usaha-usaha yang dilakukan tentera Amerika berjaya menjadikan isi utama deklarasi ini diketahui oleh kebanyakan orang Jepun.[perlu rujukan]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Potsdam Declaration: Proclamation Defining Terms for Japanese Surrender Issued, at Potsdam, July 26, 1945". National Science Digital Library.
  2. ^ "Milestones: 1937-1945 / The Potsdam Conference, 1945". United States Department of State, Office of the Historian.
  3. ^ "Potsdam Declaration - Birth of the Constitution of Japan". ndl.go.jp. Dicapai pada 25 Januari 2015.
  4. ^ https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/vol46no3/article07.html
  5. ^ Hellegers, Dale M. (2001). We, the Japanese People: Washington. Stanford University Press. m/s. 134. ISBN 978-0-8047-8032-2. OCLC 47238424.