Deletionpedia ialah wiki arkib dalam talian yang mengandungi artikel yang dipadamkan dari Wikipedia Bahasa Inggeris. Versi setiap rencananya termasuk tajuk dengan maklumat lebih lanjut tentang penghapusan seperti apakah penghapusan cepat berlaku, di mana perbincangan penghapusan artikel dapat ditemukan dan editor mana yang menghapus artikel tersebut. Deletionpedia asal yang beroperasi dari Februari hingga September 2008. Laman ini dimulakan semula di bawah pengurusan baru pada Disember 2013.

Deletionpedia
Maklumat umum
URLDeletionpedia.org
Jeniswiki arkib
Tersedia dalamBelanda, Inggeris, Perancis, Jerman
DitubuhkanFebruari 2008 dan 2005 Edit the value on Wikidata
DibubarkanDisember 2008 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PenciptaDavid Batley (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Kandungan dan sokongan
KomersialYes
PendaftaranTiada
LesenGNU Free Documentation License, version 1.2 (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Enjin perisianMediaWiki Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainArchive.org: wiki-deletionpediadbatleycom_w
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Laman ini didasarkan pada MediaWiki.[1] Laman ini berfungsi sebagai sesuatu "wikimorgue"; ia secara automatik mengumpul artikel yang dipadamkan dari Wikipedia.

Selain kategori yang dipelihara dari Wikipedia, Deletionpedia mempunyai kategori sendiri untuk artikel, berdasarkan kriteria pemadaman. Halaman dianjurkan oleh bulan di mana ia dipadamkan, oleh bilangan editor yang telah bekerja pada halaman dan dengan jangka waktu artikel itu telah ada di Wikipedia.

Deletionpedia menyatakan bahawa ia mengelakkan pengehosan laman yang dihapuskan yang pelanggaran hak cipta, halaman dengan masalah yang serius libel, halaman yang penuh sejarah semakan masih boleh didapati di laman web kembar Wikipedia, dan halaman yang dibentangkan untuk menyakitkan hati orang lain.[2]

Rencana yang dipelihara oleh Deletionpedia telah dipadamkan dari Wikipedia untuk pelbagai sebab, dari "tidak ketara" untuk "manipulasi oleh kepentingan politik dan perniagaan".[3] Memandangkan laman web itu hanya baca sahaja, ia tidak meminta sebarang derma, malah menyarankan penyokong mendermakan kepada mySociety atau kepada Yayasan Wikimedia.[4]user

Rujukan sunting

  1. ^ Category:Deletionpedia:Pages by deletion date, from the Deletionpedia website
  2. ^ Deletionpedia:Archive Diarkibkan 2016-03-26 di Wayback Machine, from the Deletionpedia website
  3. ^ Henning Steier (19 Sep 2008). "Friedhof der Wikipedia-Artikel". 20 minuten Cite journal requires |journal= (bantuan)CS1 maint: postscript (link)
  4. ^ Deletionpedia:Donate Diarkibkan 2019-08-02 di Wayback Machine, from the Deletionpedia website

Pautan luar sunting