Penduduk Sarawak sangat pelbagai, terdiri daripada pelbagai kaum dan kumpulan etnik. Sarawak mempunyai lebih daripada 40 kumpulan sub-etnik, masing-masing dengan bahasa, budaya dan gaya hidupnya sendiri. Ini menjadikan Sarawak antara negeri paling banyak suku kaum dan bahasa di Malaysia.

Kumpulan etnik Sarawak sunting

Kumpulan etnik di Sarawak[1]

  Iban (45%)
  Melayu (15.5%)
  Cina (14.7%)
  Bidayuh (9.4%)
  Orang Ulu (8.9%)
  Melanau (6.0%)
  Others (0.3%)
  Indian (0.2%)
 
Rumah Panjang Iban Moden, dibina menggunakan bahan-bahan baru dan memelihara ciri-ciri penting kehidupan komunal
 
Wanita Iban berpakaian penuh Iban (wanita) semasa festival Gawai di Debak, wilayah Betong, Sarawak

Sarawak mempunyai lebih daripada 40 kumpulan sub-etnik, masing-masing dengan bahasa, budaya dan gaya hidupnya sendiri. Bandar-bandar dan bandar-bandar yang lebih besar diduduki oleh orang Iban, Melayu, Melanau, Cina, India dan peratusan yang kecil daripada Bidayuh dan Orang Ulu yang telah berpindah dari kampung-kampung mereka untuk keperluan pekerjaan.

Secara umum, terdapat enam kumpulan etnik utama di Sarawak: Iban, Cina, Melayu, Bidayuh, Orang Ulu, Melanau dan beberapa kumpulan etnik minor yang ditempatkan secara kolektif di bawah 'Orang Lain' seperti India, Serani, Kedayan, Jawa, Bugis, Murut dan banyak lagi. Istilah Bumiputera Dayak telah digunakan secara rasmi untuk etnik asli Sarawak.

Agama di Sarawak sunting

Orang-orang Sarawak mengamalkan pelbagai agama, termasuk Kristian, Islam, agama orang Cina (gabungan agama Buddha, Taoisme, Konfusianisme dan ibadat leluhur) dan animisme. Agama Kristian adalah agama terbesar dalam budaya dan agama yang pelbagai di Sarawak.[2] Agama memainkan peranan penting dalam memupuk budaya kesopanan dan kesopanan di kalangan rakyat Sarawak. Ia juga mencerminkan dan menguatkan identiti di kalangan pelbagai kumpulan etnik. Sebagai contoh, Islam mencerminkan identiti agama Melayu, agama Cina dan Buddhisme mencerminkan identiti kaum Cina dan Kristian mencerminkan identiti kebanyakan orang Dayak, sementara ada yang masih mempraktikkan animisme.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Facts and Figures 2016". Diarkibkan daripada yang asal pada 27 August 2021. Dicapai pada 27 August 2021.
  2. ^ Tititudorancea. Tititudorancea. Retrieved on 12 August 2011.