Buka menu utama

Tunjuk perasaan

(Dilencongkan dari Demonstrasi)
Tunjuk perasaan di Jerman Timur pada 1989/1990

[T]unjuk [pe]rasa[an][nota bahasa 1] atau demonstrasi ialah perbuatan sekumpulan orang berkumpul beramai-ramai atau berarak di hadapan umum secara aman tanpa melibatkan sebarang perbuatan yang menyerang; tindakan ini biasanya dilakukan untuk menyatakan pendapat khusus kelompok tersebut[1] atau menentang balas kebijakan yang dilaksanakan suatu pihak. Ia dapat juga dilakukan sebagai sebuah upaya penekanan secara politik oleh kepentingan kelompok.

JenisSunting

Bantahan ramai yang dilakukan ini lazimnya dengan tujuan atau motif tertentu sama ada ia menyentuh isu ekonomi, masyarakat mahupun politik. Adakalanya apabila isu yang disentuh ini sangat menimbulkan kontroversi, maka suatu tunjuk perasaan yang melawan pendirian kelompok asal akan bermunculan; dua-dua puak yang sengit ini boleh mengganas sekiranya bertembung.

Kelompok yang terlibat dalam peramaian ini muncul sama ada secara berhimpun, berarak, malah juga secara duduk.

Kawalan khalayakSunting

Tunjuk perasaan jika tidak dikawal dengan baik kadangkalanya cenderung menyebabkan perosakan harta benda akibat perasaan atau semangat terlalu kuat para penunjuk rasa. Sekiranya keadaan menggenting ini menjadi semakin gawat, maka pihak polis atau pasukan tentera yang memerhati akan mengamankan keadaan menggunakan pendekatan tidak membahayakan (non-lethal force) sama ada menggunakan alat melemahkan deria (seperti gas pemedih mata atau penyembur lada) ataupun senjata yang melumpuhkan seketika (misalnya peluru getah atau alat perenjat.)

NotaSunting

  1. ^ Malaysia dan Singapura menggunakan istilah tunjuk perasaan[1][2] manakala Indonesia lebih lazim menggunakan unjuk rasa.[3][4]

RujukanSunting

  1. ^ a b "'tunjuk perasaan' - Maklumat Kata". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. Dicapai 19 September 2019. 
  2. ^ Rujuk rencana sebagai contoh: "Tunjuk perasaan aman terhadap Pilihan Raya Presiden di Hong Lim Park". BERITA. 16 September 2017. Dicapai 19 September 2019. 
  3. ^ "Arti kata unjuk rasa". Kamus Besar Bahasa Indonesia Online. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan. Dicapai 19 September 2019. 
  4. ^ "Arti kata tunjuk". Kamus Besar Bahasa Indonesia Online. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan. Dicapai 19 September 2019.  - lihat sambungan kepada "perasaan"