Detective Conan: The Lost Ship in the Sky

Detective Conan: The Lost Ship in the Sky (名探偵コナン 天空の難破船 Meitantei Conan Tenkuu no Rosuto Shippu) adalah filem ke-14 dari siri anime dan manga Detektif Conan. Filem ini dikeluarkan pada 17 April 2010 di Jepun. Filem yang dibuat 3.19 milion Yen, menjadikannya filem keempat tertinggi dalam siri Detektif Conan. Dalam filem ini, kemunculan pertamaa watak-watak seperti Jirokichi Suzuki dan filem keempat mengenai Kaitou Kid.

Detective Conan: The Lost Ship in the Sky
PengarahYasuichiro Yamamoto
PenulisKazunari Kouchi
Dihasilkan olehMasahito Yoshioka
Michihiko Suwa
Dikisahkan olehKazunari Kouchi
Muzik olehKatsuo Ono
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
Jepun 17 April 2010
NegaraJepun Jepun
BahasaBahasa Jepun

Plot sunting

Sekumpulan pengganas menyerang makmal yang mengandungi bakteria berbahaya dan memusnahkan makmal dengan letupan. Mereka kemudian mengumumkan melalui internet mereka telah mendapat memiliki bakteria dan mengisytiharkan diri mereka sebagai Kucing Merah Siam (Jepun: 赤いシャムネコ, Hepburn: Akai Shamu Neko), sebuah kumpulan pengganas yang telah dihapuskan satu dekad yang lalu.

Conan Edogawa, Kogoro Mouri, Ran Mouri, Pasukan Detektif Muda, telah dijemput oleh bapa saudara Sonoko Suzuki iaitu Jirokichi Suzuki, untuk terbang dalam AirShip beliau untuk menyaksikan usaha beliau untuk menangkap Kaitou Kid. Beliau menyediakan pelbagai perangkap berhampiran denganbarang tembusan iaitu permata yang dipanggil Lady Sky (Jepun: レディー スカイ, Hepburn: Redī Sukai). Kid telah cabaran Jirokichi dengan surat mengumumkan beliau akan mencuri Lady Sky apabila AirShip menghampiri Osaka. Kapal AirShip, selain pekerja dan polis, terdapat empat orang lain yang bekerja untuk media: Fujioka Takamichi, seorang wartawan; Masaki Mizukawa, pengarah TV; Kasumi Nishitani, seorang wartawan; dan Ishimoto Junpei, jurukamera. Sementara itu, seorang pelayan memasuki bilik merokok di mana ampul dengan logo Kucing Merah Siam dilihat di bawah sofa. Conan bercerita kepada Profesor Agasa tentang masa lalu, Ran berfikir AirShip adalah sebuah UFO dan meminta dia untuk menyimpan rahsia. Seorang lelaki terdengar Conan dalam bayang-bayang.

Kumpulan Conan diberi lawatan AirShip itu; Ran mencapah daripada kumpulan itu untuk mendapatkan gambaran yang lebih baik pada Sky Lady. Dia bertemu dengan seorang pelayan yang memakai pembalut yang sama seperti yang beliau berikan kepada kakitangan penyelenggaraan dan mengambil tangannya. Ran telah membuat rumusan bahawa lelaki pelayan itu ialah Kid. Kemudian Ran subdues dia dan mengancam untuk menyerahkan beliau kepada Ginzo Nakamori. Kid menanggalkan topeng dan berpura-pura menjadi Shinichi Kudo dan menyakinkan dengan bercakap "AirShip itu adalah UFO". Sementara itu, pelayan mula untuk membangunkan ruam di belakang lengannya. Jirokichi menerima panggilan telefon yang memberitahu beliau bahawa di dalam bilik merokok menjumpai sebuah botol bakteria. Nakamori mengesahkan melalui ampul bahawa ia adalah kerja-kerja Kucing Merah Siam. Fujioka mula untuk membangunkan ruam atas seluruh badan dan pendekatan manakala kumpulan dalam kesakitan sebelum dilanggar oleh Ran. Pelayan dengan ruam didapati tidak sedarkan diri oleh seorang pelayan berambut pendek; Fujioka dan pelayan tidak sedarkan diri dikuarantin di dalam bilik yang berasingan. Conan meninggalkan untuk mencari Detective Boys, yang sedang mencari kapal.

Conan mendapati mereka di loteng AirShip itu. Di sana, mereka menyaksikan pelakunya tidak diketahui membuka kunci bumbung membenarkan Merah Siam Kucing untuk memasuki dan merampas kapal. Pemimpin mereka mengumumkan mereka merancang untuk membalas dendam pada Jirokichi yang membantu dalam membasmi kumpulan pengganas dan bahawa mereka akan meletup bom ke atas kapal-kapal atau melepaskan ampul kedua yang mengandungi bakteria jika mereka melawan. Conan mendapati empat bilik di loteng kapal dan disarms mereka; Dia mencatatkan ia adalah aneh mereka menggunakan bom dan bakteria untuk merampas kapal dan cuba untuk memahami motif terselindung mereka. Kumpulan pengganas yang memegang Jirokichi pistol mampu mendapatkan memiliki Sky Lady. Mizukawa mula untuk membangunkan ruam pada sawit kanannya dan dipenjarakan di dalam bilik merokok. Berlari mengingati bahawa Fujioka meraih tangannya dan lega untuk mencari ruam tidak telah dibangunkan. Nishitani merungut bahawa Detective Boys, telah hilang; Siam Kucing Merah menguping ini dan membawa Conan dan Detective Boys lobi. Ai Haibara memberitahu Conan melalui Badge Detective bahawa Siam Kucing Merah adalah selepas dia tetapi menampar oleh pelayan berambut pendek yang diturunkan untuk menjadi sebahagian daripada Kucing Merah Siam.

Conan dicampakkan ke luar tingkap oleh ketua mereka dan Kid berjaya menyelamatkan dia. Sementara itu, Heizo Hattori cuba untuk menyimpulkan matlamat Kucing Merah Siam, dan mengesahkan bahawa jika matlamat mereka adalah untuk membalas dendam pada Jirokichi, mereka akan berlanggar AirShip itu ke dalam bangunan syarikat Suzuki, Menara Loceng Pokok dan seterusnya melepaskan bakteria dalam AirShip kepada dunia luar. Conan memberitahu Heiji Hattori mengenai situasi. Conan kemudian memanggil Inspektor Juzo Megure sebagai Shinichi untuk menggunakan sebuah helikopter polis yang dia dan Kid menggunakan semula kapal AirShip itu. Conan mendapati dua daripada empat bom semula bersenjata dalam loteng AirShip itu dan tumbuh mencurigakan kerana tiada bom di belakang bilik merokok yang akan mengeluarkan bakteria. Heiji panggilan yang Conan memberitahunya Kucing Merah Siam telah dipaparkan di internet tentang AirShip menyebabkan panik massa bandar di jalan AirShip. Sebagai kapal menghampiri Nara, Nara, Kid memberitahu Conan bahawa kapal itu mengeluarkan asap. Conan menyedari motif sebenar Kucing Merah Siam dan menghantar Heiji untuk Nara.

Ran mula untuk membangunkan ruam dari mana Fujioka menyentuh dan dikuarantin di dalam bilik merokok. Conan menjadi mengesyaki bakteria kerana ia hanya dikatakan merebak melalui sentuhan titisan dan tidak sentuhan fizikal. Conan notis kuku hitam dari pengiring Ran dan menyedari sifat sebenar jangkitan. Conan gewang Kucing Merah Siam loteng AirShip itu dan incapacitates mereka satu demi satu. Heiji, pula, menghadapi empat anggota polis di Kōfuku-ji mendedahkan mereka adalah sebahagian daripada Kucing Merah Siam dan digunakan AirShip untuk mengosongkan bandar bagi untuk mencuri buddharupas yang tidak ternilai. Empat anggota polis palsu kemudian ditangkap oleh polis Nara. Conan memasuki di dalam bilik yang merokok di mana Ran dikuarantin dan mendedahkan bahawa Kucing Merah Siam pernah mengeluarkan bakteria. Beliau menjelaskan di dalam bilik yang merokok telah disembur dengan lakuer yang merengsa yang menyebabkan ruam apabila ia menyentuh kulit. Conan kemudian menyedari bahawa Fujioka telah berpura-pura gejala bakteria dan adalah dalang di sebalik rompakan.

Polis Metropolitan Tokyo membincangkan maka identiti Siam Kucing Merah. Ia menunjukkan mereka semua tentera upahan asing yang diupah oleh Fujioka dan hanya menggunakan nama pengganas Merah Siam Kucing sebagai penutup sehingga. Conan menghadapi Fujioka yang menjelaskan bahawa mereka mensasarkan patung-patung kerana wang yang dicuri dengan mudah dijejaki dengan teknologi moden. Beliau kemudiannya mendedahkan bahawa Nishitani dan Ishimoto rakan-rakannya dan dua butir bom yang selebihnya diletakkan di lobi di mana kumpulan itu diadakan dan akan meletup apabila dia dan rakan-rakannya melarikan diri AirShip. Kumpulan dalam kabin terikat kepada pagar oleh kedua-dua pesalah-pesalah yang mengambil Sky Lady sebagai hadiah mereka. Sebagai Fujioka bersedia untuk membunuh Conan, AirShip yang mengalir di bawah jambatan dan Conan selak tali pinggang untuk AirShip dan mengembung bola bola sepak, jamming antara jambatan dan AirShip yang menyebabkan AirShip untuk condongkan menegak. Fujioka jatuh ke dalam laut di bawah dan kedua-dua pesalah-pesalah di lobi mengetuk tidak sedarkan diri.

Kanak-kanak memasuki lobi dan unties Ran dari pagar dan meninggalkan dengan Sky Lady. Kerana beliau memeriksa permata dalam cahaya bulan, Ran, Kid mempercayai menjadi Shinichi, meminta kepadanya untuk menyerah diri kepada polis. Kanak-kanak memberitahu yang dia akan mematuhi jika dia mencium dia. Sebagai pendekatan dua untuk ciuman, Ran berhenti dan berkata dia tidak adalah Shinichi. Conan memasuki bilik dan marah berjalan ke arah Kid. Tempat Lady Sky kanak-kanak di jari dan berlari daun melalui siling. Conan meminta apa yang Kid lakukan untuk dia, yang dia kata-kata sesuatu Shinichi tidak pernah melakukan dan berfikir tentang bagaimana beliau cuba untuk menyentuh belakang beliau.

Pautan luar sunting