Detective Conan: The Raven Chaser

Detective Conan: The Raven Chaser (名探偵コナン 漆黒の追跡者 Meitantei Konan Shikkoku no Cheisaa) adalah siri filem ke-13 di Jepun dalam siri Detektif Conan. Filem ini mengenai tentang Pertubuhan Hitam, yang pertama sejak filem ke-5. Dalam filem itu, seorang ahli baru Pertubuhan Hitam, Irish, menguruskan untuk mengetahui identiti Conan, meletakkan semua orang di sekelilingnya dalam bahaya. Dalam box office, filem yang dibuat lebih daripada 3.4 bilion yen, menjadikannya filem tertinggi dalam siri Detektif Conan.

Detective Conan: The Raven Chaser
PengarahYasuichiro Yamamoto
PenulisKazunari Kochi
Dihasilkan olehMasahito Yoshioka
Michihiko Suwa
Dikisahkan olehKazunari Kochi
Muzik olehKatsuo Ono
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
Jepun 18 April 2009
NegaraJepun Jepun
BahasaBahasa Jepun

Plot cerita sunting

Seorang lelaki yang memandu ke jalan lereng bukit tiba-tiba menyedari bahawa brek kereta tidak berfungsi. Bergerak pada kelajuan tinggi, kereta tersebut terbabas di plaza tol. Lelaki itu meninggal dunia tetapi meninggalkan mesej misteri: "Tanabata kyo".

Sebuah jubin Mahjong misteri di sebelah badan mangsa menghubungkan kes ini dengan enam kes bunuh yang lain di Tokyo, Kanagawa, Shizuoka, Nagasaki, dan tempat-tempat lain di Jepun. Berdasarkan jubin Mahjong yang ditinggalkan di sebelah badan setiap mangsa, polis membuat kesimpulan bahawa orang atau organisasi yang sama melakukan pembunuhan besar-besaran ini. Polis wilayah di seluruh Jepun bersatu untuk mencari pembunuh.

Selepas polis bermesyuarat mengenai kes ini, Conan menjumpai seorang pegawai polis berjalan keluar dari bangunan tersebut dan memasuki sebuah Porsche hitam. Beliau membuat kesimpulan bahawa ahli Organisasi Hitam yang menyamar sebagai seorang pegawai polis dan telah menyusup mesyuarat. Conan dibiarkan tertanya-tanya mana pegawai adalah palsu dan apa kepentingan Organisasi Hitam dalam kes ini.

Pada hari Tanabata, Conan terjumpa Vermouth di tempat letak kereta bawah tanah sebuah pusat beli-belah dan menyoal beliau. Beliau mengatakan bahawa Pertubuhan Hitam memerlukan cip memori dan seorang ahli baru, iaitu "Irish."

Conan menggunakan bantuan Heiji Hattori dan cuba untuk menyelesaikan kes pembunuhan bersiri dengan mengikuti mesej mendahului mati. Dia dan Heiji mengetahui bahawa dua tahun lalu, terdapat satu kemalangan kebakaran di sebuah hotel di Kyoto, dan seorang wanita muda yang bernama Nanako Honjo meninggal dunia. Lif hanya boleh menampung tujuh orang, tetapi lapan orang perlu masuk ke dalam lif untuk melarikan diri. Nanako tidak berada di dalam lif dan tidak dapat melepaskan diri. Conan menjejaki teman lelaki Nanako, namun tiada di rumah. Kemudian Conan berjumpa dengan jirannya,Shun Sawamura, dan bertanya kepadanya beberapa soalan.

Conan mengetahui bahawa Nanako dan teman lelakinya, Kosuke Mizutani, sering pergi merenung bintang bersama-sama. Conan sedar bahawa tempat kejadian jenayah mewakili Pole Star dan Charles's Wine iaitu bintang kegemaran pasangan itu. Mengikut perkiraan Conan, tempat kejadian terakhir ialah di Menara Dong-do. Pihak polis juga memikirkan corak tempat kejadian jenayah dan terus bergerak ke Menara Dong-do.

Dalam perjalanan, Pegawai Sato dan Takagi mendapat panggilan telefon dari Profesor Agasa. Beliau mengatakan tentang sesuatu yang mencurigakan di Hutan Beika. Ketika sampai di sana, mereka mendapati Supritendant Matsumoto yang sebenar telah pengsan di dalam sebuah rumah usang. Pegawai Sato telah sedar yang selama ini seseorang telah menyamar sebagai Supritendan Matsumoto.

Sonoko yang sedang menonton televisyen di rumahnya telah ternampak Conan di dalam televisyen semasa menonton ramalan cuaca yang dibuat di Menara Dong-do. Lalu menelefon Ran dan terus ke sana. Kemudian Conan terserempak dengan Irish ketika ingin menangkap pembunuh. Dia telah dibelasah oleh Irish tetapi diselamatkan oleh Ran.

Watak sunting

Watak dalam siri Detektif Conan sunting

Watak Lain sunting

 
Irish. Anggota organisasi hitam

 
Tsutomu Ryuzaki. Berusia 28 tahun. Seorang harta usahawan.

 
Ayami Ogino.Inspektor Polis dari Daerah Saitama.
 
Minoru Fukase. Berusia 27 tahun.

 
Risa Yoshii. Berusia 21 tahun.

Fail:DC Movie 13 6.jpg
Sumire Shindo. Mati dibunuh.
 
Nanako Honjo. Mati dibunuh.

 
Kosuke Mizutani. Orang hilang.

 
Shun Sawamura. Pelajar undang-undang dari Universiti Jonan.
 
Kazuki Honjo. Abang kepada Nanako Honjo.

Lagu tema sunting

Lagu tema filem "PUZZLE" oleh Mai Kuraki. Ia telah dikeluarkan bersama-sama dengan muzik untuk pembukaan ke-25 dalam siri anime, "Revive" sebagai sebuah single dalam dua Sebelah A pada 1 April 2009.


Pautan luar sunting