"Iah"[1]
dalam hieroglif
M17D36V28N11

Dewa A’Ah merupakan Dewa Bulan Mesir yang dikaitkan dengan Dewa Osiris. namanya kadangkala digelar Iah, jˁḥ, Yah, Jah atau Aah), secara ringkas bererti "bulan."

Dalam beberapa rekod, ia dikenali sebagai A'ah / A'oh yang dikenalpasti sebelum c. 3000 b.c.e., ketika Narmer menyerang bahagian utara untuk menyatukan Kerajaan Atas dan Bawah. A'ah dikaitkan dengan Dewa Thoth yang popular, keilahian kebijaksanaan, yang merupakan penaung bagi upacara kematian. Dalam tempoh Dinasti Kelima (2465-2323 b.c.e.) dewa A'ah diserap ke dalam kultus dewa Osiris, dewa orang mati. A'ah digambarkan dalam Tangisan Isis dan Nephthys, satu dokumen pengabadian Osirian, sebagai berlayar di kapal ma'atet Osiris, kapal kuasa rohani. Dalam beberapa versi dalam buku kematian (mantra dan doa yang diberikan kepada mereka yang mati untuk membantu mereka dalam perjalanan mereka melalui Dunia Bawah, Osiris dipuji sebagai dewa yang bersinar di kemegahan A'ah, Bulan.[2]

A'ah juga dimasukkan dalam upacara agama menghormati dewa Horus, putera dewi Isis dan dewa Osiris. Bulan dipercayai berfungsi sebagai tempat berehat terakhir untuk semua (hanya) orang Mesir. Beberapa orang yang lebih saleh atau suci, si mati pergi ke kerajaan A'ah, sementara yang lain menjadi bintang kutub.

Rujukan sunting

  1. ^ Allen, James P. (2000). Middle Egyptian: An Introduction to the Language and Culture of Hieroglyphs. Cambridge University Press. p. 436
  2. ^ [A’ah was absorbed into the cult of Osiris Encyclopedia of Ancient Egypt, By Margaret Bunson]

Pautan luar sunting

  • Encyclopedia of Goddesses and Heroines By PATRICIA MONAGHAN
  • Encyclopedia of Ancient Egypt, Revised Edition, 2002, 1991 Margaret R. Bunson, Facts On File, ISBN 0-8160-4563-1 (kulit keras)