Dewa Agni merupakan dewa api dalam agama Hindu awal. Ia disebut dalam kitab Rig-Veda sekitar 1500 hingga 1000 S.M. Dia memiliki tiga penampilan: iaitu sebagai api, kilat dan matahari. Bagi penganut Hindu, bunyi desiran api merupakan bunyi pertuturan dewa Agni. Dewa Agni digambarkan sebagai dewa yang memiliki tujuh lengan dan menaiki pedati yang dipacu oleh kuda merah.

Agni

Kehadiran meja persembahan api di tapak tamadun Lembah Indus membayangkan bahawa dewa Agni mungkin merupakan salah satu pantheon pada kurun ke tiga S.M. Pembinaan tempat api atau altar, yang dikenali sebagai agnicayana, dalam bahasa Sanskrit, adalah penting dalam upacara Vedik.

Ukiran Agni oleh Musée Guimet

Sami yang dikenali sebagai agnihotri bertanggungjawab mengekalkan api suci. Kitab Rig-Veda menggambarkan dewa Agni sebagai penyinar kegelapan, penjaga aturan kosmik, dan penerima penyembahan harian.

Gambaran sunting

 
Agni dan pasangannya Svaha.

Dalam skripture Hindu, Agni digambarkan sebagai bertangan dua atau tujuh, dua kepala dan tiga kaki. Dia memiliki tujuh lidah berapa dengan mana dia menjilat buter persembahan. Dia menunggang kambing jantan atau dalam pedati yang dipacu oleh kuda garang. Dewa Agni dilambangkan dengan dua muka merah, mencadangkan kedua-dua kualiti pemusnah dan menguntungkan, dengan mata dan rambut hitam, tiga kaki dan tujuh lengan. Dia menunggang kambing jantan, atau pedati ditarik kambing atau, lebih jarang, kakaktua. Tujuh pancaran cahaya memancar dari badannya. Salah satu namanya adalah Saptajihva, "memiliki tujuh lidah".[1] Salah satu epitahnya adalah Abhimani (dari bahasa Sanskrit: abhi kearah + akar kata berfikir, merenung) bererti bermaruah, bangga; keinginan, berfikir.Dewa Agni juga dipercayai boleh memusnahkan kuasa jahat yang menganggu penganutnya seperti kemurungan, kemiskinan, kesihatan yang kurang baik dan sebagainya.

Rujukan sunting

  1. ^ Jansen, Eva Rudy (1993). The Book of Hindu Imagery: Gods, Manifestations and Their Meaning. p. 64
  • Encyclopedia of ancient Asian civilizations / Charles F. W. Higham. ISBN 0-8160-4640-9 (Hard Cover)