Dheg Dheg Plas ialah album pertama kumpulan Koes Plus selepas bertukar namanya daripada Koes Bersaudara yang dikeluarkan pada 1 November 1969[3] di bawah label Melody. Album ini dianggap sebagai satu kejayaan besar di pasaran dan segera menaikkan nama Koes Plus sebagai "kumpulan muzik legenda" teratas Indonesia. Dalam album pertama ini Koes Plus memperkenalkan 2 personel baharu iaitu Murry sebagai pemain dram yang menggantikan Nomo Koeswoyo dan Totok Adji Rachman sebagai pemain bass yang menggantikan Yok Koeswoyo serta berlepas pada tahun 1970 Kehadiran 2 kakitangan baru ini telah membawa udara segar kepada muzik Koes Plus.

Dheg Dheg Plas
Album studio oleh
Dilancarkan pada1 November 1969
Dirakamkan pada1 Mac 1969 – 1 Oktober 1969
TempatIndonesia Edit the value on Wikidata
StudioDimita, Jakarta[1]
Genre
Panjang32:11
SyarikatMelody
PenerbitDick Tamimi[1]
Kronologi Koes Plus
Dheg Dheg Plas
(1969)
Volume 2
(1970)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Album ini meletop di pasaran dan berjaya terjual lebih 1.8 juta salinan. Album ini merupakan album paling berjaya sepanjang kerjaya Koes Plus. Album ini menjaringkan beberapa hits termasuk "Tjintamu Telah Berlalu", "Kelawar", "Derita", "Tiba-tiba Aku Menangis", "Manis dan Sajang", "Dheg Dheg Plas", dan "Kembali ke Djakarta".

Latar Belakang sunting

Kalau ada band yang paling kontroversi di Indonesia ialah Koes Bersaudara. Kontroversi itu berpunca daripada cara Tonny Koeswoyo mengendalikan kumpulan ini yang dianggap terlalu dominan dan cenderung autoritarian. Selepas memecat Nomo Koeswoyo dan mengeluarkan Yok Koeswoyo pada tahun 1968, tiada berita mengenai Koes Bersaudara untuk mengeluarkan album baharu. Ramai berpendapat bahawa Koes Bersaudara sudah lenyap di industri muzik Indonesia. Sehingga tahun 1969, Tony telah bertindak bagi pihak Baru Koes Bersaudara dengan mengeluarkan album baru berjudul “Dheg Dheg Plas”, Tonny mengarahkan Tommy Darmo dan Dimas Wahab (bassist Medenaz dan The Pro's dan bapa kepada tiga orang Bragi personel iaitu Reza Ario Bima, Reinaldi Hutomo dan Rendi Khrisna) merekrut Murry sebagai pemain dram dan Totok Adji Rachman sebagai pemain bes. Totok AR menjadi pemain bes asal Koes Plus, walaupun dalam album ini Totok tersenarai sebagai pemain bes tetap, kerana Yok bukan lagi bassist dalam band ini kerana dia disingkirkan Koes Bersaudara. Sebelum disingkirkan Koes Bersaudara, Yok selesai membuat lapan album. Selepas album ini dikeluarkan, Totok mengambil keputusan untuk meninggalkan Koes Plus untuk menyertai kumpulan Pertamina dan digantikan oleh Yok yang telah menyertai semula Koes Plus sebagai ahli tetap. Selain itu, Nomo Koeswoyo yang telah mengundur diri di tengah-tengah proses rakaman untuk 8 album ini, Nomo telah kembali ke Koes Bersaudara sebagai kumpulan muzik bersama adik-adiknya Yon dan Yok. Tony juga memilih nama baru ditukar menjadi Koes Plus. Dengan harapan nama ini mampu bangkit semula dan mengulangi kejayaan apabila Koes Bersaudara seperti mana dua album sebelum ini, To the So Called "the Guilties" (1967) dan Djadikan Aku DombaMu (1968) yang menjual 1,700 salinan.

Keluaran dan respons sunting

Dheg Dheg Plas ialah album tunggal yang dikeluarkan pada 1 November 1969. Album ini secara perlahan tetapi pasti berjaya terjual, mencecah 1.8 juta salinan. Biarpun lirik lagu dan susunan muzik di album ini kedengaran agak rumit, sebenarnya hampir kesemua lagu dalam album ini menjadi hits. Album Dheg Dheg Plas adalah satu kejayaan besar dalam pasaran, dan bukan sahaja bagus di sisi komersial tetapi pada masa yang sama menjadi salah satu album terbaik mereka. Bagi mereka yang suka membaca sastera dan puisi dengan gaya W.S. Rendra mungkin tajuk lagu dalam album ini sangat familiar. Sebut saja "Tjintamu Telah Berlalu", "Kelelawar", "Derita", "Manis dan Sajang" dan "Kembali ke Djakarta" yang muncul dengan nuansa klasik ala The Beatles, Led Zeppelin, Deep Purple dan Grand Funk Railroad yang mengasyikkan. . Koes Plus sebagai salah satu band yang paling berpengaruh di Indonesia.

Pukulan dram dan dua penyanyi dalam lagu "Kembali ke Djakarta dipengaruhi oleh Bee Gees daripada lagu "Massachusetts". I Can't Get No) Satisfaction" dan "Jumpin' Jack Flash".

Album Dheg Dheg Plas bukanlah album pertama mereka, tetapi album utama ini adalah titik permulaan untuk populariti besar mereka. Album perdana ini merupakan satu kejayaan besar di pasaran, dan bukan sahaja bagus di sisi komersial tetapi juga menjadi salah satu album terbaik mereka. Lagu hits sepanjang masa dari album ini yang masih dikenali dan dinyanyikan ramai ialah "Tjintamu Telah Berlalu", "Derita", "Manis dan Sajang" dan "Kembali ke Djakarta". Dheg Dheg Plas menduduki tempat ke-4 dalam senarai "150 Album Indonesia Terbaik" versi majalah Rolling Stone Indonesia yang diterbitkan dalam isu #32 pada Disember 2007.[4] Tiga lagu dari album tersebut, "Kembali ke Djakarta", "Kelelawar", serta "Manis dan Sajang", ditempatkan masing-masing pada peringkat ke-6, ke-83 dan ke-88 dalam daftar "150 Lagu Indonesia Terbaik" yang diterbitkan pada edisi #56 bulan Disember 2009[5] oleh penerbit yang sama.

Senarai Lagu sunting

Kesemua seni kata ditulis oleh Tonny Koeswoyo. Kecuali "Biar Berlalu" ditulis oleh Yon Koeswoyo.

Keluaran LP dan kaset sunting

Sisi A
No.TajukVokalMasa
1."Awan Hitam"Murry, Tonny, Yon dan Toto2:59
2."Derita"Yon bersama Tonny2:53
3."Kelelawar"Yon dan Tonny2:46
4."Tiba-Tiba Aku Menangis"Yon bersama Tonny3:24
5."Bergembira"Murry, Tonny, Yon dan Toto2:04
6."Tjintamu Telah Berlalu (Cintamu Telah Berlalu)"Yon2:11
Jumlah masa: 16:17
Sisi B
No.TajukVokalMasa
7."Dheg Dheg Plas"Yon dan Tonny2:27
8."Manis dan Sajang (Manis dan Sayang)"Yon dan Tonny2:15
9."Hilang Tak Berkesan"Tonny1:55
10."Kembali ke Djakarta (Kembali Ke Jakarta)"Yon3:46
11."Biar Berlalu"Yon2:44
12."Lusa Mungkin Kau Datang"Yon2:47
Jumlah masa: 15:54


Keluaran CD sunting

Sebagai edisi keluaran CD, keseluruhan penyenaraian lagu telah disusun semula.

No.TajukVokalMasa
1."Kelelawar"Yon dan Tonny2:46
2."Dheg Dheg Plas"Yon dan Tonny2:27
3."Derita"Yon bersama Tonny2:53
4."Tiba-Tiba Aku Menangis"Yon bersama Tonny3:24
5."Bergembira"Murry, Tonny, Yon dan Toto2:04
6."Kembali ke Jakarta"Yon3:46
7."Biar Berlalu"Yon2:44
8."Awan Hitam"Murry, Tonny, Yon dan Toto2:59
9."Manis dan Sayang"Yon dan Tonny2:15
10."Cintamu Telah Berlalu"Yon2:11
11."Lusa Mungkin Kau Datang"Yon2:47
12."Hilang Tak Berkesan"Tonny1:55
Jumlah masa: 32:11


Pemuzik sunting

Pengeluaran sunting

  • Dick Tamimi – penerbit
  • Rachman A. – juruteknik rakaman
  • Jimmy Hamid – juruteknik rakaman
  • Pramono R. – reka bentuk penutup
  • Eska – jurugambar

Sejarah keluaran sunting

Negara Tarikh Label Format Nombor katalog Nota
Indonesia 1 November 1969 Melodi Piring hitam LP-23[6]
Indonesia 1972 Mesra Kaset Dirilis ke dalam Sisi B album Bunga Ditepi Djalan
Indonesia 2012 Royal Prima Musikindo[7] Cakera padat [6]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Dick Tamimi, Di Udara Dia Maha Mulia!". komunitasaleut.com. Dicapai pada 22 Jun 2022.
  2. ^ "Volume 1: Dheg Dheg Plas". rateyourmusic.com. Dicapai pada 22 Jun 2022.
  3. ^ Ginting 2009, m/s. 59.
  4. ^ "150 Album Indonesia Terbaik". Rolling Stone Indonesia (dalam bahasa Indonesia). Jakarta (32). Disember 2007.CS1 maint: ref=harv (link)
  5. ^ "150 Lagu Indonesia Terbaik". Rolling Stone Indonesia (dalam bahasa Indonesia). Jakarta (56). Disember 2009.CS1 maint: ref=harv (link)
  6. ^ a b Dheg Dheg Plas di Discogs (senarai keluaran)
  7. ^ "Album Koes Plus Dikeluarkan Semula Tanpa Kebenaran, Pemegang Hak Cipta Mengadu Kepada Polis Wilayah". detikcom. 8 November 2012. Dicapai pada 20 April 2019.
Bibliografi

Pautan luar sunting