Dial Press adalah rumah penerbitan yang diasaskan pada tahun 1923 oleh Lincoln MacVeagh.

Dial Press
Syarikat indukPenguin Random House
Diasaskan pada1923
PengasasLincoln MacVeagh
Negara asalAmerika Syarikat
Lokasi ibu pejabatNew York City
ImprinDial Books for Young Readers
Laman web rasmidial-press.atrandom.com (dewasa)
us.penguingroup.com (kanak-kanak)

Dial Press berkongsi bangunan dengan The Dial dan Scofield Thayer bekerja dengan kedua-duanya. Cetakan pertama dikeluarkan pada tahun 1924.[1]

Pengarang termasuk Elizabeth Bowen, W. R. Burnett and Glenway Wescott, Frank Yerby, James Baldwin, Roy Campbell, Susan Berman, Herbert Gold, Thomas Berger, Vance Bourjaily, Judith Rossner, dan Norman Mailer.

Pada tahun 1963, Dell Publishing Company memperoleh 60% daripada saham Dial Press tetapi Akhbar itu kekal sebagai anak syarikat bebas. Ia dimiliki bersama oleh Richard Baron dan Dell Publishing; E. L. Doctorow adalah editor-in-chief. Pada tahun 1969 Press Dial menjadi milik penuh oleh Dell Publishing Company. Pada tahun 1976 Doubleday membeli Dell Publishing dan divisyen kanak-kanak Dial Press (Dial Buku untuk Pembaca Muda) telah dijual kepada E. P. Dutton. Dutton akan dibeli oleh New American Library, yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada Penguin Group, sebuah bahagian Pearson PLC. Doubleday membubarkan Dial Press pada tahun 1985. Catatan dewasa itu dihidupkan kembali oleh Carole Baron penerbit Dell pada masa bahagian Bantan /Doubleday/Dell di bawah pimpinan Susan Kamil. Ia terus mendapat penghargaan dan jualan paling laris. Ia dibeli apabila BDD dijual kepada Random House. Penguin dan Random House digabungkan pada tahun 2013, membentuk Penguin Random House, dengan bahagian utama bahagian Random House dan Young Readers bahagian bahagian Penguin.

Buku terkenal keluaran Dial Press sunting

Catatan sunting

  1. ^ Yale University Beinecke Rare Book and Manuscript Library--Dial Press Records Hdl.handle.net

Pautan luar sunting