Digimon Savers (Jepun: デジモンセイバーズ, Hepburn: Dejimon Seibāzu) juga dikenali sebagai Digimon Data Squad (Amerika Utara) merupakan siri ke-5 dalam siri Digimon. Siri animasi ini dihasilkan oleh Toei Animation. Siri ini mula bersiaran pada 2 April 2006 sehingga 25 Mac 2007 di Fuji TV juga pernah bersiaran di Astro Ceria pada tahun 2011. Selepas siri ini, siri Digimon ke-6 iaitu Digimon Xros Wars memulakan siri baru pada 6 Julai 2010 bersiaran di televisyen berlainan, TV Asahi.

Digimon Savers
デジモンセイバーズ
(Dejimon Seibāzu)
GenreAksi, Pengembaraan, Cereka sains, komedi
Anime
Digimon Savers
PengarahNaoyuki Itou
StudioJepun Toei Animation
Dilesenkan olehJepun Happinet
Amerika Syarikat Toei Animation USA, The Walt Disney Company
Studiopolis Itali Deagostini
Dynit
Penyiaran AsalJepun Fuji TV
Penyiaran LainAmerika Syarikat Jetix (Asal)
Disney XD (Semasa)
Jerman RTL 2
Indonesia Indosiar
Denmark Cartoon Network
Perancis France 3
Itali DeA Kids,Super!
Filipina ABS-CBN, Hero, Cartoon Network
Thailand Modern Nine TV
Malaysia Astro Ceria
Dikeluarkan pada2 April 200625 Mac 2007
Karya berkaitan
Portal Anime dan Manga


Watak utama sunting

Gambar Watak Pelakon suara
Bahasa Jepun
Bahasa Melayu
Alih suara
Digimon Pelakon suara
Bahasa Jepun
Bahasa Melayu
Alih suara
  Masaru Daimon
(大門 大 Daimon Masaru)
Soichiro Hoshi Adzlan Nazir Agumon Taiki Matsuno
Penerangan:
Masaru merupakan seorang pelajar sekolah menengah tinggi yang lebih suka berebut hidangan 3 beras. Apabila dia bertemu orang yang kelihatan kuat, dia tidak boleh membantu tetapi mencabar mereka untuk perlawanan. Oleh kerana kuasa terpendam beliau , tiba-tiba Agumon muncul, dia menyertai DAT mencari lawan yang kuat. Walaupun Masaru adalah anak pihak berkuasa No.1 penyelidikan Digimon, Profesor Suguru Daimon, dia benar-benar putus asa dengan komputer dan mesin.
  Thoma H. Norstein
(トーマ・H・ノルシュタイ Tōma H. Norushutain)
Hirofumi Nojima Gaomon Kazuya Nakai
Peneragan:
Thoma merupakan seornag genius yang telah graduasi Universiti Stockholm pada umur 13 tahun. Perisikan beliau amat dihargai, walaupun dalam DAT. Dia melaksanakan misi beliau yang berasaskan kepada data dan teori, jadi keperibadiannya kerap bercanggah dengan Masaru, yang bergantung lebih kepada emosi. Ibunya merupakan kewarganegaraan Jepun dan bapanya adalah seorang bangsawan terkenal Austria. Beliau juga mempunyai adik tiri bernama Relena, yang mengalami penyakit aneh.
  Yoshino Fujieda
(藤枝 淑乃 Fujieda Yoshino)
Yui Aragaki Zairani Sarbini Raramon Yukana
Yoshino merupakan lebih tua daripada Masaru dan Thoma dan rakan sekerja. Yoshino pengantara pasukan dan bertindak seperti kakak. Beliau saagt menghormati, dia teragak-agak kerja untuk menolak Masaru dan Thoma. Tahap keupayaan beliau adalah sangat tinggi, dan dia mempunyai kepercayaan yang kukuh untuk sahabat beliau. Frasa kegemarannya adalah "Ini adalah yang paling teruk".
  Ikuto Noguchi
(野口 イクト Noguchi Ikuto)
Rie Kugimiya Falcomon Chie Kojiro
Seorang budak lelaki muda yang dibangkitkan dalam Dunia Digital oleh Mercurymon. Mercurymon telah membentuk Ikuto untuk menghina manusia dan telah keseluruhan berjaya. Sekarang Ikuto berperang bersama Masaru dan rakan-rakan. Beliau mempunyai variasi yang berbeza Falcomon yang lebih ninja-esque sebagai Rakan Digimon.

Pautan luar sunting