Dikandung Tanpa Noda

Templat:Mariologi

Maria, Bunda Yesus, Yang Dikandung Tanpa Noda. Bartolomé Esteban Murillo. Museo del Prado.

Immaculate Conception (Latin: Immaculata Conceptio) adalah, menurut dogma Gereja Roman Katolik, kepercayaan bahawa Mary telah dikandung dengan sempurna ( "sine macula" dalam bahasa Latin) sebarang dosa asal. Dogma ini seterusnya mengatakan bahawa sejak saat pertama kewujudannya, dia telah dilindungi oleh Tuhan daripada semua kehilangan kekudusan yang melanda umat manusia, dan sebaliknya dia dipenuhi dengan rahmat ilahi. Lebih lanjut dipercayai bahawa Maria kemudiannya menjalani hidupnya sepenuhnya bebas daripada dosa.[1] Dalam perkataan [[Paus] Pius XII]] dalam Mystici Corporis, "dia bebas daripada semua dosa peribadi dan keturunan".[2] Konsepsinya yang sempurna dalam rahim ibunya (yang berlaku daripada hubungan seksual biasa, mesti dibezakan daripada doktrin kelahiran dara Yesus.

'The Solemnity of the Immaculate Conception yang disambut setiap 8 Disember, telah dirasmikan sebagai pesta perayaan umum Gereja pada tahun 1476 oleh Paus Sixtus IV. Dia tidak menjadikan doktrin itu sebagai dogma untuk membenarkan penganut Roman Katolik mempercayainya atau tidak tanpa berisiko dituduh menentang ajaran gereja. Kebebasan ini telah ditegaskan semula oleh Council of Trent. Kewujudan perayaan ini adalah tanda kukuh kepercayaan Gereja terhadap Immaculate Conception, walaupun sebelum perasmiannya sebagai dogma pada abad ke-19.

Dalam Gereja Roman Katolik, The Solemnity of the Immaculate Conception ialah hari raya wajib, kecuali di beberapa tempat di mana persidangan uskup tempatan telah memutuskan untuk tidak mewajibkannya, selepas dipersetujui oleh Holy See. Cuti ini ialah cuti umum di beberapa negara yang majoriti penduduknya adalah Roman Katolik, seperti Itali. Di Filipina, walaupun ia tidak disambut sebagai cuti umum, semua sekolah Katolik menyambutnya sehingga seolah-olah hari itu adalah hari cuti.

The Immaculate Conception secara rasmi diisytiharkan sebagai dogma oleh Paus Pius IX melalui perlembagaan apostoliknya, Inefabilis Deus, pada 8 Disember 1854. Gereja Roman Katolik percaya bahawa dogma ini disokong oleh Kitab Suci (contohnya Maria disebut oleh Malaikat Jibril sebagai "penuh rahmat" atau "sangat dikasihi"), oleh tulisan Bapa Gereja sama ada secara langsung atau tidak langsung, dan juga oleh sensus fidei yang sering kali memanggil Maria Perawan Suci (Gospel of Luke) 1:48). Teologi Katolik berpendapat bahawa, sejak Yesus menjadi daging dalam tubuh Perawan Maria, masuk akal bagi Maria untuk bebas daripada segala dosa supaya dia boleh menyatakan dirinya menyerah kepada kehendak ilahi. (Ott, Fund., Bk 3, Pt. 3, Bab 2, 3.1.e).

Bagi Gereja Roman Katolik, dogma Immaculate Conception menjadi lebih penting selepas penampakan di Lourdes pada tahun 1858. Di Lourdes, seorang gadis berusia 14 tahun, Bernadette Soubirous, menyatakan bahawa seorang wanita cantik muncul di hadapannya. Wanita itu mengenal pasti dirinya sebagai "Immaculate Conception" dan penganut percaya bahawa wanita itu adalah Holy Virgin Mary.

Dalam hal ini, dogma Roman Katolik tentang Immaculate Conception yang dikeluarkan oleh Paus Pius IX juga dilihat sebagai contoh penting penggunaan census fidelium yang semakin meningkat di kalangan rakyat dan Magisterium , tidak bergantung semata-mata pada Kitab Suci dan tradisi.[3] Vatican memetik tentang perkara ini dalam Fulgens Corona di mana [[Pope Pius XII] ] menyokong kepercayaan sedemikian :

Sekiranya penghormatan rakyat jelata kepada Perawan Maria yang Suci diberi perhatian yang sewajarnya, siapa yang berani meragui bahawa Dia, yang lebih kudus daripada para malaikat dan suci selama-lamanya, mempunyai pada satu masa, walaupun dalam masa yang singkat. , tidak terbebas dari noda dosa?[4]
  1. ^ Council of Trent Denzinger Enchiridion Symbulorum, definitionum et declarationum, Freiburg, 1957, dokumen 833,
  2. ^ Pius XII, Encyclical Mystici Corporis, 1943 dalam Dentzinger, D2291
  3. ^ "Agenzia Fides - Congregazione per l' Evangelizzazione dei Popoli". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-24. Dicapai pada 2008-09-17. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ Fulgens Corona, 10

Hari ini, tradisi Roman Katolik mempunyai falsafah penyelidikan yang terbentuk dengan baik ke dalam Immaculate Conception dan penghormatan kepada Perawan Maria yang Diberkati melalui bidang Mariology dengan sekolah Paus seperti Marianum yang diasaskan khas untuk tujuan ini.[1][2]

Rujukan sunting

  1. ^ Mariology Society of America http://mariologicalsocietyofamerica.us Diarkibkan 2017-09-25 di Wayback Machine< /ref><ref>Pusat Kajian Marian http://www.servidimaria.org/en/attualita/promotori2/promotori2.htm Diarkibkan 2008-03-01 di Wayback Machine
  2. ^ Notis Penerbit dalam Edisi Itali Kedua (1986), dicetak semula dalam Edisi Bahasa Inggeris , Gabriel Roschini, OSM (1989). Perawan Maria dalam Tulisan Maria Valtorta (Edisi Bahasa Inggeris). Penerbitan Kolbe Inc. ISBN 2-920285-08-4

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Templat:Tahun liturgi Gereja Katolik Templat:Katolik-stub