Dalam muzik, dinamik sesebuah karya ialah variasi kenyaringan antara nada atau frasa. Dinamik ditunjukkan oleh notasi muzik tertentu, selalunya dalam beberapa butiran. Walau bagaimanapun, penandaan dinamik masih memerlukan tafsiran oleh pelaku, bergantung pada konteks muzik: contohnya, tanda forte (f; kuat) dalam satu bahagian karya mungkin mempunyai kenyaringan objektif yang agak berbeza dalam gubahan lain atau bahagian lain gubahan sama. Pelaksanaan dinamik juga melangkaui kenyaringan untuk memasukkan perubahan dalam timber dan kadangkala, tempo rubato.

Tujuan dan tafsiran sunting

Dinamik merupakan salah satu unsur ekspresif muzik. Apabila digunakan dengan berkesan, dinamik membantu pemuzik mengekalkan kepelbagaian dan minat dalam persembahan muzik, dan menyampaikan keadaan emosi atau perasaan tertentu.

Tanda dinamik sentiasa relatif.[1] p tidak pernah menunjukkan tahap kenyaringan yang tepat; ia hanya menunjukkan bahawa muzik dalam petikan yang ditanda sedemikian seharusnya lebih rendah bunyinya daripada f. Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi tafsiran penandaan dinamik. Sebagai contoh, bahagian tengah frasa muzik biasanya akan dimainkan lebih kuat daripada permulaan atau akhir, untuk memastikan frasa itu dibentuk dengan betul, walaupun petikan ditanda p di keseluruhan tempat. Begitu juga, dalam muzik berbilang bahagian, sesetengah suara secara semula jadi akan dimainkan lebih kuat daripada yang lain, contohnya, untuk menekankan melodi dan garisan bes, walaupun keseluruhan petikan ditanda pada satu tahap dinamik. Sesetengah instrumen secara semula jadi lebih kuat daripada yang lain– contohnya, tuba bermain piano berkemungkinan lebih kuat daripada gitar bermain fortissimo, manakala alat bernada tinggi seperti pikolo yang dimainkan dalam gubahan atas biasanya boleh berbunyi kuat walaupun tahap desibel sebenar adalah lebih rendah daripada instrumen lain.

Tanda dinamik sunting

Dua petunjuk dinamik asas dalam muzik ialah:

  • p atau piano, bermakna "senyap/halus".[2][3]
  • f atau forte, bermakna "kuat".[2][4]

Tahap kenyaringan atau kelembutan yang lebih halus ditunjukkan oleh:

  • mp, atau mezzo-piano, bermakna "sederhana senyap".
  • mf, atau mezzo-forte, bermakna "sederhana kuat".[5]
  • più p, atau più piano bermakna "semakin senyap".  
  • più f, atau più forte bermakna "semakin kuat ".  

Perubahan sunting

Tiga perkataan Itali digunakan untuk menunjukkan perubahan secara beransur-ansur dalam kelantangan:

  • crescendo (disingkat cresc. ) diterjemahkan sebagai "menaik" (harafiahnya "berkembang")
  • decrescendo (disingkatkan kepada decresc. ) diterjemahkan sebagai "menurun".
  • diminuendo (disingkat dim. ) diterjemahkan sebagai "menghilang".

Tanda yang kadang-kadang dirujuk sebagai "penyepit rambut" [6] juga digunakan untuk mewakili perkataan ini (lihat imej). Jika garis sudut terbuka ( ), maka petunjuknya adalah untuk menjadi lebih kuat; jika ia ditutup secara beransur-ansur ( ), petunjuknya adalah untuk menjadi lebih senyap. Notasi berikut menunjukkan muzik bermula sederhana kuat, kemudian menjadi lebih kuat secara beransur-ansur dan kemudian beransur-ansur lebih senyap:

 

Tanda sepit ini biasanya ditulis di bawah staf (atau di antara dua tongkat dalam staf besar), tetapi kadangkala ditemui ditulis di atas, terutamanya dalam muzik bagi penyanyi atau dalam muzik dengan berbilang baris melodi dimainkan oleh pemain tunggal. Ia cenderung digunakan bagi perubahan dinamik dalam tempoh masa yang agak singkat (paling banyak beberapa bar), manakala cresc., decresc. dan dim. biasanya digunakan untuk perubahan dalam tempoh yang lebih lama. Arah perkataan boleh dilanjutkan dengan sempang untuk menunjukkan tempoh masa situasi dinamik harus berlaku, yang mungkin sepanjang berbilang halaman. Perkataan morendo ("mati") juga kadangkala digunakan bagi pengurangan beransur-ansur dalam dinamik (dan tempo).

Untuk perubahan dinamik lebih besar, cresc. molto dan dim. molto sering digunakan, di mana molto bermaksud "banyak". Begitu juga bagi perubahan yang lebih beransur-ansur, poco cresc. dan poco dim. digunakan, di mana "poco" diterjemahkan sebagai sedikit, atau sebagai alternatif, dengan poco a poco bermaksud "sedikit demi sedikit".

Perubahan mendadak dinamik mungkin dinyatakan dengan menambahkan perkataan subito (bermaksud "tiba-tiba") sebagai awalan atau akhiran pada tatatanda dinamik baharu. Subito piano (disingkat sub. p atau sp; "tiba-tiba lembut") menunjukkan arahan perubahan dinamik secara cepat, hampir secara mendadak, untuk menurunkan kelantangan kepada sekitar julat p. Ia selalunya sengaja digunakan untuk menumbangkan jangkaan pendengar dan akan menandakan ekspresi intim. Walaupun ia menggunakan simbol dinamik piano p, pelaku mempunyai sedikit kebebasan dalam tafsiran mereka, menyebabkan ia berbeza-beza berdasarkan kelantangan atau gaya karya sebelumnya. Begitu juga, subito boleh digunakan untuk menandakan perubahan yang tiba-tiba lebih kuat, seperti subito forte sf, atau subito fortissimo sff, namun dalam kes ini, ia biasanya hanya digunakan untuk menambah jumlah aksen tertentu pada satu not atau kord. Jika subito digunakan untuk mencatat perubahan mendadak kepada keseluruhan petikan yang lebih kuat, sesuatu seperti sub. f atau sub. ff patut digunakan untuk menghilangkan sebarang kekaburan.

Rujukan sunting

  1. ^ Thiemel, Matthias. "Dynamics". Grove Music Online (subscriber-only access). Oxford University Press. Dicapai pada 7 July 2017.
  2. ^ a b Randel, Don Michael (2003). The Harvard Dictionary of Music (ed. 4th). Cambridge, MA, US: Harvard University Press Reference Library.
  3. ^ "Piano". Virginia Tech Multimedia Music Dictionary. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 October 2014. Dicapai pada 19 March 2012.
  4. ^ "Forte". Virginia Tech Multimedia Music Dictionary. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 October 2014. Dicapai pada 19 March 2012.
  5. ^ "Dynamics". Virginia Tech Multimedia Music Dictionary. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 April 2014. Dicapai pada 19 March 2012.
  6. ^ Kennedy, Michael and Bourne, Joyce: The Concise Oxford Dictionary of Music (1996), entry "Hairpins".