Dinasti Nerva-Antoninus

Dinasti Nerva-Antoninus merupakan sebuah dinasti tujuh Maharaja Rom yang memerintah Empayar Rom daripada 96 Masihi hingga 192 Masihi. Maharaja ini adalah Nerva, Traianus, Hadrianus, Antoninus Pius, Marcus Aurelius, Lucius Verus, dan Commodus.

Dinasti empayar Rom
Dinasti Nerva-Antoninus
Empayar Rom pada 125.
Kronologi
Nerva 96 M98 M
Traianus 98 M117 M
Hadrianus 117 M138 M
Antoninus Pius 138 M161 M
Lucius Verus 161 M169 M
Marcus Aurelius 161 M180 M
Commodus 177 M192 M
Keluarga
Salasilah Nerva-Antoninus
Kategori:Dinasti Nerva-Antoninus
Penggantian
Didahului oleh
Dinasti Flavian
Diikuti oleh
Tahun Lima Maharaja

Lima maharaja pertama dalam enam penggantian dinasti ini adalah dipilih dari orang yang diambil sebagai keluarga angkat. Di bawah undang-undang Rom, ikatan keluarga angkat yang sah adalah sama seperti keluarga kandung. Disebabkan ini, semua kecuali maharaja yang pertama dan terakhir Nerva-Antoninus dipanggil Maharaja Angkat.

Ini sering dianggap[1] sebagai penolakan ketara prinsip warisan dinasti dan telah dianggap sebagai salah satu faktor kemakmuran tempoh ini.[2] Walau bagaimanapun, ini bukanlah satu amalan baru; Maharaja Rom telah menerima waris angkat pada masa lalu: Maharaja Augustus telah menerima Tiberius dan Maharaja Claudius telah menerima Nero. Julius Caesar, Dictator perpetuo dan dianggap memainkan peranan penting dalam peralihan dari Republik ke Empayar, menjadikan Octavianus sebagai waris angkat yang bakal menjadi Augustus, Maharaja pertama Rom, walaupun baginda mungkin mempunyai anak luar nikah bersama Cleopatra, Caesarion. Selain itu, wujud juga kaitan keluarga memandangkan Traianus mengangkat anak saudaranya Hadrian dan Hadrian membuatkan Antoninus Pius mengangkat kedua-dua sepupu Hadrian Marcus Aurelius dan anak pengganti asal yang dirancangnya, Lucius Verus. Pewarisan oleh Marcus Aurelius kepada puteranya sendiri Commodus dianggap menjadi pilihan yang malang dan permulaan penurunan Empayar.[3]

Dinasti Nerva-Traianus sunting

Nerva adalah penguasa pertama dari dinasti ini. Walaupun pemerintahannya adalah singkat, ia menyaksikan satu perdamaian separa antara tentera, Senat dan rakyat biasa. Nerva mengangkat puteranya yang merupakan pemimpin tentera yang popular Traianus. Sebaliknya, Hadrianus menggantikan Traianus; baginda telah dianggap waris yang seterus dan menegaskan bahawa baginda telah diangkat ketika Traianus di ambang kematian.

Dinasti Antoninus sunting

Dinasti ini terdiri daripada pemerintahan empat Maharaja Rom yang ada antara 138 dan 192: Antoninus Pius, Marcus Aurelius, Lucius Verus dan Commodus.

Pada 138, selepas pemerintahan yang panjang khusus untuk penyatuan budaya dan penyatuan empayar, Maharaja Hadrian menamakan Antoninus Pius sebagai anak dan pewaris, dengan syarat bahawa baginda mengangkat kedua-dua Marcus Aurelius dan Lucius Verus. Hadrian meninggal dunia pada tahun yang sama, dan Antoninus memulakan pemerintahan berkebajikan yang tenang. Beliau berpegang dengan ketat tradisi dan institusi Rom dan berkongsi kuasa dengan Senat Rom.

Marcus Aurelius dan Lucius Verus menggantikan Antoninus Pius pada tahun 161 selepas kematian maharaja, dan bersama memerintah sehingga Versus kematian pada 169. Marcus meneruskan legasi Antoninus selepas kematian Verus sebagai pentadbir bersahaja dan berbakat dan berwibawa. Beliau meninggal dunia pada 180 dan diikuti oleh anak kandungnya, Commodus.

Lima Maharaja Baik sunting

Para pemerintah yang dikenali sebagai "Lima Maharaja Baik" adalah Nerva, Traianus, Hadrian, Antoninus Pius dan Marcus Aurelius.[4] Istilah Lima Maharaja Baik dicipta oleh ahli falsafah politik Niccolò Machiavelli in 1503:

Dari kajian sejarah ini kita juga boleh belajar bagaimana kerajaan yang baik ditubuhkan; sementara semua maharaja yang menggantikan takhta adalah secara lahir, selain Titus yang jahat, semua yang digantikan melalui pengangkatan adalah bagus, seperti dalam kes yang lima daripada Nerva kepada Marcus. Tetapi sebaik sahaja empayar jatuh sekali lagi kepada waris secara lahir, kehancuran telah dimulakan semula.[5]

Machiavelli berhujah bahawa maharaja angkat, melalui peraturan yang baik, dihormati orang di sekeliling mereka:

Titus, Nerva, Trajan, Hadrian, Antoninus, dan Marcus tidak memerlukan sekutu pengawal, atau tentera yang tidak terkira banyaknya untuk menjaga mereka, tetapi telah dipertahankan oleh kehidupan mereka sendiri yang baik, pemerintahan yang baik atas rakyatnya, dan hubungan dengan Senat.[5]

Hipotesis alternatif sunting

Hipotesis ini menegaskan bahawa penggantian angkat dianggap telah timbul kerana kekurangan waris kandung. Semua kecuali maharaja angkat terakhir tidak mempunyai anak sah kandung untuk menggantikan mereka. Oleh itu, mereka telah diwajibkan untuk memilih pengganti di tempat lain; sebaik sahaja Maharaja boleh melantik terus anak kandung untuk menggantikan beliau, penggantian angkat telah diketepikan.

Dinasti ini boleh dipecahkan kepada Dinasti Nerva–Traianus (juga dikenali sebagai dinasti Ulpian sempena Trajan's nomen gentile 'Ulpius') dan Dinasti Antoninus (sempena nama biasa mereka Antoninus).

Salasilah Nerva-Antonine sunting

CommodusMarcus AureliusLucius VerusAntoninus PiusHadrianTrajanNerva
Nota: Marcus Aurelius memerintah bersama dengan Lucius Verus dari tahun 161 sehingga kematian Verus pada 169.

Rujukan sunting

  1. ^ E.g. by Machiavelli and Gibbon
  2. ^ "Adoptive Succession". Dicapai pada 2007-09-18.
  3. ^ "Decline of the Roman Empire". Dicapai pada 2007-09-18.
  4. ^ McKay, John P.; Hill, Bennett D.; Buckler, John; Ebrey, Patricia B.; & Beck, Roger B. (2007). A History of World Societies (7th ed.). Boston: Houghton Mifflin Company, v-vi. ISBN 978-0-618-61093-8.
  5. ^ a b Machiavelli, Discourses on the First Decade of Titus Livy, Book I, Chapter 10.