Diskriminasi terhadap orang dengan HIV/AIDS

Diskriminasi terhadap orang dengan HIV/AIDS atau serofobia ialah prasangka, ketakutan, penolakan dan diskriminasi terhadap orang yang dijangkiti HIV/AIDS (PLHIV; orang yang hidup dengan HIV/AIDS). Diskriminasi ialah satu manifestasi stigma, dan stigmatizing sikap dan tingkah laku mungkin berada di bawah rubrik diskriminasi bergantung pada undang-undang negara tertentu. HIV bermaksud virus immunodeficiency manusia. Sekiranya tidak dirawat, HIV boleh membawa kepada penyakit AIDS (memperoleh sindrom imuniti).[1] HIV/AIDS adalah penyakit menular seksual dan tidak dapat disembuhkan, tetapi dengan rawatan yang betul, individu boleh hidup selagi tanpa penyakit ini.

Diskriminasi HIV/AIDS wujud di seluruh dunia, termasuk kecuaian, penolakan, diskriminasi, dan penghindaran. Akibat stigma dan diskriminasi terhadap PLHIV boleh menyebabkan kecenderungan untuk mendapatkan kaunseling dan pengujian HIV, krisis identiti, pengasingan, kesepian, harga diri yang rendah dan kekurangan minat dalam menghidap penyakit ini.[2]

Stigma atau diskriminasi HIV/AIDS melibatkan homoseksual, biseksual, pergaulan, pekerja seks, dan penggunaan dadah intravena.

Di kebanyakan negara maju, terdapat hubungan yang kuat antara HIV/AIDS dan homoseksual lelaki atau biseksual (CDC menyatakan, "Gay, biseksual, dan lelaki lain yang mempunyai hubungan seks dengan lelaki (MSM) mewakili kira-kira 2% penduduk Amerika Syarikat, namun adalah populasi yang paling teruk terjejas oleh HIV "[3]), dan persatuan dikaitkan dengan tahap prejudis seksual yang lebih tinggi seperti sikap homofobik.[4][5] Nama awal untuk AIDS adalah kekurangan imun yang berkaitan dengan gay atau GRID. Semasa awal 1980-an, HIV/AIDS ialah "gangguan yang nampaknya menjejaskan terutamanya lelaki homoseksual".[6]

Beberapa bentuk diskriminasi serius boleh termasuk: dikecualikan dari pertimbangan untuk pekerjaan, dilarang membeli rumah, perlu membayar lebih banyak wang ketika menyewa perumahan, ujian HIV wajib tanpa persetujuan terlebih dahulu atau perlindungan kerahsiaan; kuarantin individu yang dijangkiti HIV dan, dalam beberapa kes, kehilangan hak harta apabila pasangan meninggal dunia.[7] Ujian HIV tanpa kebenaran atau keselamatan juga boleh dianggap sebagai salah laku terhadap mereka yang mempunyai HIV. Undang-undang kecacatan Amerika Syarikat melarang diskriminasi HIV / AIDS dalam perumahan, pekerjaan, pendidikan, dan akses kepada perkhidmatan kesihatan dan sosial.[8] Jabatan Perumahan dan Pembangunan Bandar Jabatan Perumahan dan Kesempatan Serta AS menguatkuasakan undang-undang yang melarang diskriminasi perumahan berdasarkan status HIV/AIDS yang sebenar atau yang dirasakan.

Rujukan sunting

  1. ^ "What are HIV and AIDS?". AVERT (dalam bahasa Inggeris). 2015-06-23. Dicapai pada 2018-04-10.
  2. ^ Parker, Richard; Aggleton, Peter (2003-07-01). "HIV and AIDS-related stigma and discrimination: a conceptual framework and implications for action". Social Science & Medicine (dalam bahasa Inggeris). 57 (1): 13–24. doi:10.1016/S0277-9536(02)00304-0. ISSN 0277-9536.
  3. ^ "Gay and Bisexual Men | HIV by Group | HIV/AIDS | CDC". www.cdc.gov (dalam bahasa Inggeris). 2018-02-27. Dicapai pada 2018-04-10.
  4. ^ Herek, G.M. (2002).
  5. ^ Herek, G.M., Capitanio, J.P., & Widaman, K.F. (2002).
  6. ^ Altman, Lawrence K. "NEW HOMOSEXUAL DISORDER WORRIES HEALTH OFFICIALS" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-04-10.
  7. ^ "HIV Stigma and Discrimination". AVERT (dalam bahasa Inggeris). 2015-07-20. Dicapai pada 2018-04-10.
  8. ^ "Civil Rights". HIV.gov (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-04-10.