Disney Junior Amerika Latin

Disney Junior Amerika Latin ialah suatu saluran televisyen kabel dan versi Disney Junior milik The Walt Disney Company, disiarkan ke Amerika Latin. Ia disiarkan dalam tiga suapan: Zon Utara, Zon Selatan dan Brazil. Ia dipasarkan kepada kanak-kanak prasekolah. Disney Junior diurus oleh Disney & ESPN Media Networks Latin America dan The Walt Disney Company Latin America, kedua-duanya daripada The Walt Disney Company. Ia dilancarkan pada 1 Jun 2008 sebagai Playhouse Disney Channel. Dahulu ia hanya merupakan blok rancangan pada pagi di Disney Channel Amerika Latin, di mana ia masih blok rancangan, sebagai Disney Junior en/no Disney Channel. Rancangan adalah sama dengan saluran Disney Junior dan blok Disney Junior on Disney Channel di Amerika Syarikat. Walau bagaimana, saluran ini juga menyiarkan rancangan bukan asli.

Fail:Disney Junior 2D logo.png
SloganSepanyol: Donde la magia comienza
Portugis: Onde a magia começa
("Di mana magik bermula")

Pada 23 Disember, 2010 The Walt Disney Company Latin America mengumumkan bahawa saluran ini akan digantikan oleh Disney Junior pada 2011[1], dan pelancaran semula berlaku pada 1 April 2011.

Suapan sunting

Disney Junior Amerika Latin terbahagi kepada tiga suapan untuk siaran berlainan, setiap satu dengan jadual berlainan dan suara berlainan.

Tarikh pelancaran sunting

  • 1 Jun 2008 - melancarkan suapan Utara dan suapan Selatan.
  • 5 September 2008 - melancarkan suapan Brazil.
  • 1 April 2011 - dilancar semula sebagai Disney Junior.

Tapak sesawang sunting

Tapak sesawang ini dijalankan pada 1 Jun 2008 bersama saluran ini dan menggantikan tapak sesawang mini blok rancangan di Disney Channel Amerika Latin. Terdapat dua suapan, Zon Utara dan Zon Selatan. Brazil mempunyai tapak sesawang tersendiri di Disney.com.br

Dalam tapak sesawang ini, setiap siri mempunyai tapak sesawang mini tersendiri dengan maklumat dan muatan turun tentang rancangan itu. Permainan dan aktiviti berlainan juga tersedia. Pengguna boleh mendengar muzik dari rancangan-rancangan, baca cerita atau melihat jadual rancangan.

Disney Junior Video sunting

Disney Junior Video ialah suatu perkhidmatan video di mana pengguna boleh melihat rancangan saluran ini. Ia menggunakan enjin sama dan rekaan sama denganDisney Channel Play di Disney Channel Amerika Latin dan Disney XD Play di Disney XD Amerika Latin. Ia sama dengan Disney Xtreme Digital di Amerika Syarikat.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting