Disney Channel Hungary

(Dilencongkan dari Disney Junior Hungary)

Disney Channel Hungary ialah suatu saluran televisyen kanak-kanak dimiliki oleh Disney-ABC Television Group disiarkan di Hungary. Ia dahulu dikenali sebagai Fox Kids, dan kemudian sebagai Jetix.

Fail:DisneyChannel2010.png

Sejarah sunting

Saluran ini telah dilancarkan pada November 2000 sebagai Fox Kids. Pada 18 April 2004, Fox Kids melancarkan Jetix sebagai blok rancangan, dan kemudian, pada 1 Januari 2005, sebagai saluran TV, menggantikan Fox Kids. Pada 11 Ogos 2008 Jetix mula menyiarkan suatu blok "bintang Disney", termasuk siri Kim Possible, Phineas dan Ferb, American Dragon, Hannah Montana dan kemudian Wizards of Waverly Place. Selepas Disney XD berjaya dilancarkan pada 13 Februari 2009 di AS, Disney-ABC Television Group telah memulakan penjenamaan semula Jetix di semua negara. Walau bagaimana, di beberapa negara (termasuk Hungary), Jetix digantikan oleh Disney Channel, menandakan perkenalan pertama saluran itu di negara-negara ini. Pertukaran ini berlaku pada 19 September 2009. Pada 1 Jun 2011, Playhouse Disney digantikan oleh Disney Junior.

Disney Channel Republik Czech dan Hungary disiarkan seperti satu suapan video dengan dua saluran audio berlainan untuk setiap bahasa. Pada waktu iklan ia menunjukkan kedua-dua perkataan untuk "IKLAN":"REKLAMA", kemudian "REKLÁM, tidak seperti di Disney Channel Romania & Bulgaria, di mana ia hanya menunjukkan "RECLAME".

Rancangan sunting

Rancangan kini:

Aksi langsung:

Animasi:

Rancangan Disney Junior:



Rancangan Terdahulu:

Filem disiarkan di Disney Channel Hungary sunting

Lihat juga sunting

Pautan Luar sunting