Disney Channel Taiwan

(Dilencongkan dari Disney Junior Taiwan)
Untuk Disney Channel di negara lain, lihat Disney Channel (antarabangsa). Untuk Disney Channel Amerika, lihat Disney Channel.

Disney Channel Taiwan ialah cawangan Disney Channel yang disiarkan di Taiwan.

Pada awal 1990an, Walt Disney Company melihat bahawa industri TV kabel berkembang pesat di Taiwan, dan sasarkan Taiwan sebagai pasaran luar negeri pertama Disney Channel. Walt Disney Company berpasangan dengan KMT mendermakan Po-hsin Multimedia Inc., dan Disney Channel Taiwan disiarkan pada Mac 1995 sebagai saluran Disney dwibahasa pertama. Pada awalanya, saluran ini disiarkan selama 24 jam sehari dengan 10 jam rancangan. Rancangan itu termasuk sesuku daripada rancangan saluran asal, dan rancangan dari kumpulan filem dan rangkaian tv dimiliki oleh Walt Disney Company. Lebih kurang 60% rancangannya dialih suara ke dalam Mandarin.[1]

Saluran ini dwibahasa. Kebanyakan rancangan dialih suara dan disara kata dalam Mandarin, dan bahasa aslinya ditawarkan melalui Second audio program (SAP). Walau bagamaina, SAP feature ditidakbolehkan oleh pengendali TV kabel.

Rancangan sunting

Miraculos: Las aventuras de Ladybug]]

Filem sunting

Disney Channel Taiwan siarkan filem pada 6pm setiap hari. Semua filem Dinilai-G. Saluran ini juga siarkan filem Studio Ghibli dalam dua bahasa (alihan suara Cina diurus oleh Disney Taiwan).

Filem Kini sunting

Rujukan sunting

  1. ^ (In Chinese) written by 王而立, Photo by 李昌元, "博新全力衝刺多媒體市場", 中央月刊. Vol. 28, Issues 6 (June 1995), page 36-41.

Pautan luar sunting