Diva (lagu Dana International)

"Diva" (Ibrani: דיווה) ialah lagu pemenang Pertandingan Lagu Eurovision 1998 yang dipersembahkan dalam bahasa Ibrani oleh Dana International yang mewakili Israel. Muziknya digubah oleh Svika Pick, dengan lirik yang ditulis oleh Yoav Ginai. Lagu ini diterbitkan oleh Offer Nissim dengan susunan muzik oleh Alon Levin.[1] Jumlahnya ialah 172 mata dalam pengundian. Ini merupakan kejayaan ketiga Israel dalam pertandingan Lagu Eurovision, setelah kemenangan pada 1978 dan 1979.[2][3]

"Diva"
Single oleh Dana International
daripada album Free
Dilancarkan pada1998
Format
GenreEurodance
Panjang3:02
Penulis
PenerbitOffer Nissim
Penyertaan Pertandingan Lagu Eurovision 1998
Negara
Artis
Bahasa
Komposer
Penulis lirik
Yoav Ginai
Persembahan pusingan akhir
Keputusan pusingan akhir
Pertama
Markah pusingan akhir
Kronologi kemunculan
◄ "Amen" (1995)   
"Yom Huledet (Happy Birthday)" (1999) ►
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Catatan sunting

  1. ^ Selepas siaran itu diumumkan bahawa penyiar Sepanyol tersilap mengira undi dan Jerman sepatutnya mendapat markah teratas - 12 mata - dan bukannya ditipu, seperti yang berlaku. Kesalahan itu diperbetulkan dan oleh itu Jerman berada di kedudukan ke-7 mengatasi Norway. Israel dan Norway masing-masing mendapat 2 mata lebih rendah daripada yang asal dan Croatia, Malta, Portugal, United Kingdom, Belanda, Belgium, Estonia dan Turki semuanya mendapat satu mata kurang daripada yang ditunjukkan semasa siaran. Pada asalnya Estonia, Cyprus dan Portugal terikat di tempat ke-11 dengan 37 mata tetapi kerana Portugal dan Estonia mendapat satu mata lebih sedikit daripada yang ditunjukkan semasa siaran, Cyprus berada di tangga ke-11 di atas Estonia dan Portugal.

Rujukan sunting

  1. ^ ACUM Website
  2. ^ @Pop_Activism (26 January 2018). "Still trying to find out who owns the rights to Diva by Dana International with no luck. It's online but only in Scandinavia" (Twit) – melalui Twitter.
  3. ^ @Pop_Activism (6 February 2017). "So WHO THE F*** does own Diva by Dana International?" (Twit) – melalui Twitter. |date= mismatches calculated date from |number= by two or more days (bantuan {{en}})

Pautan luar sunting