Doki Doki Literature Club

Doki Doki Literature Club! adalah sebuah novel visual yang dihasilkan oleh Team Salvato. Ianya dilancarkan pada 22 September 2017 kepada Microsoft Windows, macOS dan Linux, dan kemudian di Steam pada 6 October. Ceritanya mengisahkan tentang seorang lelaki bersekolah menegah yang memasuki Kelab Sastera dan berinteraksi dengan 4 ahli perempuan. Permainan ini menunjukkan kebanyakannya cerita yang linear, dengan sedikit babak alternatif dan pengakhiran yang berdasarkan pilihan yang dibuat oleh pemain. Selain itu, permainan ini rupa seperti permainan yang baik dan ringan, tetapi ianya ialah permainan berasaskan psikologi seram yang mempunyai banyak situasi yang memecahkan dinding keempat.[1]

Doki Doki Literature Club!
PembangunTeam Salvato
PerekaDan Salvato
Pengatur caraDan Salvato
ArtisSatchely, Velinquent
PenulisDan Salvato
KomposerDan Salvato
EnjinRen'Py
Platform
Pelepasan
  • WW: 22 September 2017
GenreNovel visual
ModPemain tunggal

Permainan ini dicipta pada jangka masa 2 tahun oleh sebuah kumpulan yang diketuai oleh Dan Salvato, diketahui sebelum ini disebabkan kerjanya di Super Smash Bros. Melee. Berdasarkan Salvato, inspirasi kepada permainan datang daripada perasaan bercampur aduk terhadap anime, dan juga terhadap sesuatu yang pelik dan menganggu. Semasa ia dilancarkan, Doki Doki Literature Club! menerima kritikan terhadap metafiksyen dan elemen seram, dengan PC Gamer memanggil game ini sebagai 'salah satu permainan yang mengejutkan pada tahun ini'[2]

Permainan sunting

Doki Doki Literature Club! ialah sebuah novel visual, dan kebanyakan perrmainan terdiri daripada membaca cerita permainan ini dan mempunyai sedikit impak terhadap arah yang dituju oleh plot cerita ini. Pada sesetengah bahagian di dalam permainan, pemain diarahkan supaya membuat pilihan yang boleh mengubah jalan ceritanya. Permainan ini juga ada sebuah ciri iaitu mekanik penulisan puisi yang adalah sebahagian daripada Literature Club. Pemain diberikan senarai yang dipenuhi oleh banyak perkataan yang berbeza untuk dipilih yang akan dibuat menjadi sebuah puisi. Setiap perempuan di dalam Literature Club ada berlainan pilihan perkataan, dan akan bertindak apabila pemain memilih perkataan yang mereka suka. Babak tambahan dapat dibuka untuk semua perempuan jika pemain menulis puisi yang ditargetkan kepada citarasa perempuan itu, dan memilih pilihan dialog yang betul. Babak yang dimana pemain telah lihat semasa bermain akan menentukan pengakhiran apa yang ceritanya akan dapat. Pada satu ketika di dalam permainan, pemain dipaksa untuk mengakses fail permainan dan padam fail yang khusus untuk maju lebih jauh.

Plot sunting

Protagonis dijemput oleh kawan sejak kecilnya, Sayori untuk masuk ke dalam kelab sastera sekolah. Kemudiannya protagonis berjumpa dengan ahli kelab yang lain: Natsuki, Yuri, dan ketua kelab Monika. Protagonis untuk menyertai aktiviti kelab seperti menulis dan berkongsi puisi, dan menjadi lebih rapat terhadap keempat-empat perempuan itu.

Semasa bersiap untuk pesta sekolah yang akan datang, Sayori memberitahu yang dia kemurungan dan memberitahu cintanya terhadap protagonis. Sebagai pesta itu mendekati, puisi Sayori yang selalunya pahit manis ditukarkan kepada nota yang gelap dan mengerikan yang berulang-ulang mengatakan supaya seseorang keluar daripada kepalanya. Apabila Sayori tidak menjawab teks mesejnya, protagonis itu keluar daripada perjumpaan kelab dan terus ke rumah Sayori, dan dimana dia terjumpa yang Sayori telah menggantung dirinya. Permainan itu kemudiannya permainan bermula menjadi rosak(glitch), dan protagonis itu berfikir yang dia boleh selamatkan Sayori, permainan itu tamat secara tiba-tiba.

Pemain dihantar ke menu utama , dengan semua fail simpan dipadam. Permainan bermula seperti biasa, tetapi apa yang sebelum ini teks dan nama Sayori ditukarkan kepada teks yang tidak boleh dibaca. Permainan secara tiba-tiba rosak(glitch) dan bermula semula; walau bagaimanapun, Sayori tidak muncul, dan semua perkara tentang dia sebelum ini dibuang atau ditukarkan kepada gambar rosak oleh gambar watak lain. Monika kemudiannya mengajak protagonis untuk masuk ke kelab. Peristiwa mengganggu mula berlaku. Permainan ulang balik setelah protagonis itu lihat Yuri memotong tangannya, memaparkan penamat buruk yang menggangu seperti leher Natsuki bengkok dan patah, dan enggan terima pilihan dialog yang tak disukai Monika. Sebelum pesta bermula, Yuri menunjukkan protagonis suatu puisi yang mempunyai kesan kotor dan tidak boleh dibaca dan penampakan Natsuki yang tidak berwajah muncul. Yuri kemudiannya engaku cintanya terhadap protagonis itu, tetak diri sendiri sehingga mati. Disebabkan glitch yang lain, protagonis itu secara tidak sengaja menghabiskan masa hujung minggu duduk disebelah badannya. Pada hari Isnin, Natsuki masuk, muntah apabila melihat mayat Yuri, dan melarikan diri. Monika muncul, meminta maaf, dan padam 'fail watak' untuk Yuri dan Natsuki, menyebabkan permainan untuk menetapkan semula(reset).

Selepas secara automatik diambil ke fail yang baharu, protagonis diletakkan di sebuah bilik bersama Monika yang duduk diseberang protagonis itu. Monika memberitahu bahawa dia sedar dia adalah sebuah watak di dalam permainan ini, dan dia juga boleh memanipulasi fail-fail permainan untuk mengubah personaliti watak lain atak memadam mereka sekaligus. Dia mengaku bahawa dialah yang menyebabkan Sayori "lebih dan lebih tertekan" dan "menguatkan sifat obsesif Yuri" untuk membuat mereka lebih tidak disukai jadi pemain boleh fokus kepada dia(Monika) pula, mempunyai sebuah krisis identiti daripada tidak direka bentuk untuk menjadi potensi kesukaan pemain. Dia memberitahu cintanya terus bukan kepada protagonis, tetapi kepada pemain. Monika akan bercakap dengan pemain selama-lamanya tentang pelbagai topik sehingga pemain secara manual masuk ke direktori permainan dan membuang fail watak Monika. Apabila berbuat demikian, permainan akan rosak(glitch) sekali lagi dan Monika panik sambil dia dibuang dari dunia permainan. Pada mulanya Monika suka kepada pemain, tetapi selepas sejenak, dia memberitahu kepada pemain yang dia masih sukakan pemain, fan menyatakan penyesalan terhadap apa yang dia telah buat. Monika kemudiannya mengembalikan semua perempuan lain dan membuang dirinya daripada permainan

Penamat yang mungkin berlaku

Pilihan yang boleh dibuat oleh pemain semasa bermain boleh membawa kepada tiga kesimpulan yang mungkin berlaku.

Penamat yang pertama (dan lalai) mengikuti pembuangan Monika dari direktori permainan, permainan bermula semula dengan Sayori, Yuri, dan Natsuki, bermain sama seperti permainan awal tadi. Tidak lama selepas berjumpa semua perempuan, Sayori memberitahu pemain yang dia adalah ketua kelab itu, dia tahu segalanya tentang permainan dan apa yang jadi kepada Monika, dan bercadang untuk buat apa yang Monika buat. Monika cepat-cepat campur tangan sekali lagi dengan menggunakan jawapan teks dan memadam Sayori untuk menyelamatkan pemain. Monika kemudian bercakap dengan suara kepada pemain, dan menyanyi satu lagu bertajuk "Your Reality" (Realiti Kamu) semasa rol kredit dan Monika secara perlahan memadam permainan itu. Selepas kredit, permainan menunjukkan sebuah nota dari Monika, yang dia telah membubarkan kelab itu kerana "tiada kebahagiaan" didalamnya.

Sebuah lagi penamat yang mungkin boleh berlaku semasa fail watak Monika dipadamkan terlebih dahulu sebelum memulakan permainan baharu, menyebabkan Sayori menjadi ketua kelab yang lalai. Apabila menyedari akan kesemua tentang permainan dan peranan didalam permainan, Sayori akan panik dan merampas semua kawalan, buang file watak, dan memaksa permainan itu ditutup. Membuka permainan itu semula menyebabkan satu screen tamat hitam diikuti oleh sebuah gambar Sayori menggantung dirinya, apabila meninggalkan skrin selama 10 minit menunjukkan satu mesej - "Sekarang semua orang boleh jadi gembira."

Walau bagaimanapun, penamat yang sebaliknya boleh terjadi apabila pemain sudah melihat semua babak-babak pilihan ini dalam sekali main, menyebabkan pemain akan (saving) dan (loading) pada beberapa tempat sebelum melihat kejadian Sayori membunuh diri. Sayori sebaliknya akan terima dirinya seadanya dan realitinya dan mengekspresikan terima kasih kepada pemain dengan mencuba sedaya upaya untuk membuat semua perempuan gembira. Dia(Sayori) berkata selamat tinggal kepada pemain, dan berharap agar pemain boleh singgah seklai lagi bila-bila masa dan membuat kesimpulan bahawa semua perempuan sayang kepada pemain sebelum memadam permainan ini sendiri. Selepas kredit, dimana tetap memainkan lagu "Your Reality"(Realiti Kamu), pemain dipersembahkan oleh sebuah surat terima kasih daripada penerbit permainan ini sendiri, Dan Salvato.

Dalam semua hasil yang terjadi, bermain secara jauh memerlukan pemain untuk memuat turun semula atau menetapkan semula permainan.

Pembangunan dan pelepasan sunting

Dan Salvato membelanjakan kira-kira dua tahun bekerja di Doki Doki Literature Club! secara rahsia sebelum melepaskannya sebagai permainan pertamanya. Sebelum pelepasannya, Salvato dikenali kerana mencipta lanjutan FrankerFaceZ untuk Twitch.tv, kerja pemodelannya dalam babak Super Smash Bros, dan untuk tahap Super Mario Maker yang tersendiri.

Doki Doki Literature Club! pertama kali dikeluarkan pada 22 September 2017 pada itch.io, dan kemudiannya juga dikeluarkan pada Steam. Permainan ini boleh didapati sebagai perisian percuma dengan pilihan membayar apa yang anda mahu. Membayar US$10 atau lebih membuka "Fan Pack" bonus yang termasuk kertas dinding komputer dan telefon, soundtrack rasmi permainan dan buku seni konsep digital.

Salvato memetik dia punya "hubungan cinta-benci" dengan anime sebagai inspirasi untuk mewujudkan Doki Doki Literature Club!. Membincangkan unsur-unsur seram permainan, Salvato menjelaskan bahawa dia telah diilhamkan oleh "perkara-perkara yang menakutkan kerana mereka membuat anda tidak selesa, bukan kerana mereka memancarkan perkara-perkara yang menakutkan di wajah anda."

Penerimaan sunting

Setelah dibebaskan, Kelab Kesusasteraan Doki Doki! cepat mendapat kultus berikut.

Gita Jackson dari Kotaku menggambarkan Doki Doki LIterature Club! sebagai "permainan yang benar-benar istimewa," sambil menambah "jika anda suka permainan seram, terutama yang benar-benar buat bulu meremang, sila lihat Doki Doki Literature Club!." Tom Philip GQ menyebutnya "salah satu permainan yang paling menakutkan yang saya pernah bermain. " Dia terus memuji penulisan permainan yang mengatakan ia mengandungi "beberapa teknik perangkaan yang paling hebat yang pernah saya lihat," tetapi berkata bahawa kadang-kadang ia merasakan sebagai

"penyumbat, mengklik melalui jumlah perbualan yang tidak bermaya, percakapan tentang puisi ."

Dalam tempoh tiga bulan pertama pelepasan, Doki Doki Literature Club! telah dimuat turun lebih daripada satu juta kali, dan melebihi dua juta muat turun kira-kira sebulan kemudian.

Pada Anugerah Terbaik 2017 IGN, permainan ini memenangi Anugerah Pilihan Rakyat masing-masing untuk "Permainan PC Terbaik", "Permainan Pengembaraan Terbaik" (yang mana juga merupakan tempat kedua), "Penceritaan Terbaik" dan "Paling Inovatif". EGMNow mengatakan bahawa permainan itu menduduki tempat ke-16 dalam senarai 25 Permainan Terbaik 2017. Ia memenangi "Anugerah Inovasi Kebudayaan Matthew Crump" dan telah dicalonkan untuk "Permainan Trend Tahun Ini" di SXSW Gaming Awards 2018.

Rujukan sunting

  1. ^ Josuweit, Amy (October 31, 2017). "Doki Doki Literature Club is a hidden horror game for the internet age". Rock, Paper, Shotgun. Dicapai pada October 31, 2017.
  2. ^ Wright, Steven (October 26, 2017). "Doki Doki Literature Club! hides a gruesome horror game under its cute surface". PC Gamer. Dicapai pada October 26, 2017.