Doktor haiwan

(Dilencongkan dari Doktor veterinar)

Doktor haiwan merupakan doktor khusus haiwan dan praktikal kedoktoran haiwan. Doktor haiwan disebut juga sebagai veteriner. Perkataan itu berasal dari bahasa Latin veterinae.

Seorang doktor bedah haiwan mencabut setik jahitan dari wajah kucing selepas pembedahan minor dari nanah.

Selayang pandangan sunting

 

Walaupun di banyak negara doktor haiwan dianugerahkan gelaran doktor dan menerima latihan lanjut dalam amalan perubatan haiwan , banyak bidang kerja yang terbuka bagi mereka dengan gelaran doktor haiwan selain dari kerja klinik. Mereka yang bekerja di persekitaran klinik sering mengamalkan doktor dalam bidang khusus, seperti perubatan " haiwan kesayangan " , perubatan ternak, kuda (contohnya sukan, perlumbaan, persembahan, rodeo) , perubatan haiwan makmal, atau perubatan reptilia atau mereka pakar dalam bidang perubatan seperti pembedahan , dermatologi, atau perubatan dalam, setelah latihan dan pensijilan siswazah.

Banyak doktor haiwan mengikuti latihan siswazah dan memasuki karier penyelidikan dan telah menyumbang banyak kemajuan dalam banyak bidang perubatan manusia dan haiwan, termasuk farmakologi . Doktor haiwan penyelidik pertama kali mengasingkan onkovirus, sprsies Salmonella , Brucella , dan bermacam agen patogen lain. Doktor haiwan menentukan ciri-ciri agen penyebab penyakit botulisme; mencipta antikoagula yang digunakan untuk merawat penyakit jantung manusia ; dan mengembangkan teknik pembedahan untuk manusia, seperti penggantian pinggang, tungkai dan organ transplan .

Seperti doktor lain , doktor haiwan perlu membuat keputusan etika serius mengenai rawatan pesakit . Sebagai contoh, terdapat debat dalam profesi ini mengenai etika declaw kucing dan pengaitan dan pemotongan ekor dan telinga, seperti dalam perumahan induk babi dalam masa kehamilan.

Dalam budaya terkenal sunting

Kemungkinan penggambaran paling tepat mengenai jenis perubatan haiwan ialah dalam buku autobiografi Dr. Gurnam Singh Gill, sarjana istimewa PAU Ludhiana, dan penyesuaian televisyen, All Creatures Great and Small. Yang popular dalam media utama ialah Dr. Dolittle, yang merupakan buku anak yang diangkat ke layar perak pada tahun 1967 dengan Rex Harrison sebagai pelakon utama. Filem itu dibuat semula pada 1998 yang memaparkan Eddie Murphy sebagai Dr. Dolittle. Dr. Dolittle yang asli melibatkan pulau sebagai latar utama, sedangkan Dr. Dolittle yang dibuat kembali berlatar bandar.

Doktor pakar haiwan sunting

http://iarjpramono.files.wordpress.com/2012/07/daftar-program-spesialis-kedokteran-hewan.jpg

Pautan luar sunting

Organisasi pekerjaan sunting

Pautan luar lain sunting