Dol atau doljanchi adalah tradisi Korea yang meraikan ulang tahun pertama bayi. Majlis ini memberkati kanak-kanak itu dengan masa depan yang makmur dan memberi makna yang besar di Korea. Bayi yang menyambut hari jadi akan memakai hanbok dan topi tradisional: jobawi atau gulle untuk perempuan bayi dan bokgeon atau hogeon (호건) bagi bayi lelaki.

Doljanchi
Nama Korea
Hangul돌 or 돌잔치 or 돐 or 돐잔치
Hanjan/a
Perumian Semakandol or doljanchi
McCune–Reischauertol or toljanchi

Sejarah sunting

Pada masa lalu, kadar kematian kanak-kanak adalah tinggi dan ramai kanak-kanak yang mati sebelum ulang tahun pertama mereka, jadi majlis ini adalah satu pencapaian besar untuk bayi dan ibu bapa. Seluruh kampung akan terlibat untuk meraikan ulang tahun pertama bayi, berkongsi makanan dan mendoakan hidup panjang dan nasib baik untuk bayi.

Upacara tilik nasib sunting

 
Doljabi (돌잡이)

Acara utama dol adalah upacara di mana kanak-kanak itu diletakkan di hadapan meja makanan dan objek seperti tali, berus, dakwat dan wang. Kanak-kanak itu kemudian diminta mengambil objek dari meja. Dipercayai bahawa apa sahaja yang dipilih akan meramalkan masa depan kanak-kanak. Sebagai contoh, jika kanak-kanak mengambil berus atau buku, dia ditakdirkan untuk menjadi pintar. Jika dia mengambil wang dia akan menjadi kaya; Jika dia mengambil makanan bermakna dia tidak akan lapar. Jika kanak-kanak mengabmbil benang, dipercayai dia akan menjalani kehidupan yang panjang. Jenis objek yang diletakkan di atas meja untuk bayi memilih telah berubah dari masa ke masa, sebagai gambaran persepsi masyarakat yang berubah-ubah terhadap pekerjaan yang berjaya. Walau bagaimanapun, ramai ibu bapa kekal tradisional dalam pemilihan objek untuk diletakkan di atas meja. Ini diikuti dengan jamuan makan, nyanyian dan bermain dengan kanak-kanak itu. Selalunya, tetamu akan menunjukkan hadiah wang, pakaian, atau cincin emas kepada ibu bapa kanak-kanak itu pada masa ini.

Makanan 'Dol' sunting

 
Tteok, kek beras untuk doljanchi

Di rumah, keluarga bersyukur kepada Samshin (tiga dewa yang dipercayai menjaga kehidupan bayi ketika membesar) dengan menyediakan nasi, sup rumpai laut dan kek beras. Untuk jamuan, ibu bapa menyediakan meja 'Dol' khas, dan makanan disusun tinggi untuk melambangkan kehidupan yang makmur untuk bayi. Meja ditetapkan terutamanya dengan kek beras lapisan cantik pelangi, sup rumpai laut, dan buah-buahan. Miyeok guk (sup rumpai laut) disaji pada setiap hari jadi selepas ulang tahun pertama untuk mengingatkan apa yang ibu mereka lalui untuk membawa mereka ke dalam dunia.

Doljanchi moden sunting

Sambutan ini biasanya diadakan di restoran atau dewan perkahwinan. Ibu bapa menyediakan beberapa hadiah untuk tetamu dan apabila memasuki majlis, semua orang mendapat sehelai kertas untuk menulis nombor. Semasa majlis, tetamu yang menjawab soalan mengenai bayi dengan betul akan memenangi hadiah. Tuan rumah, atau penghibur, akan memanggil nombor secara rawak, dan orang yang mempunyai nombor tersebut akan menerima hadiah.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting