Dormisi Bonda Tuhan

'The Dormition of Mother of God" atau Kristian Malaysia menyebutnya, Tertidurnya Bunda Allah, (Yunani: Κοίμησις, Koímēsis Theotokou yang sering dianglisasikan sebagai Kimisis, Slavonic: Успение есвятыя огородицы, Uspenie Presvetia Bogoroditsi) ialah perayaan besar Gereja Ortodoks Timur, Gereja Ortodoks Timur dan Gereja Katolik Timur yang memperingati "tidur" atau kematian Maria si Theotokos ("Ibu Tuhan", secara literal diterjemahkan sebagai Penyelamat Tuhan), dan kebangkitan tubuhnya sebelum naik ke Syurga. Ia disambut pada 15 Ogos (28 Ogos untuk orang yang mengikuti Kalendar Julian) sebagai Perayaan Dormisi Ibu Tuhan. Gereja Hawari Armenia meraikan Dormition pada tarikh yang tidak pasti, tetapi biasanya jatuh pada Ahad terdekat 15 Ogos.

Dormisi Bunda Allah
Ikon Dormisi karya El Greco, abad ke-16 (Katedral Dormisi, Ermoupolis).
Diraikan oleh/di
Kekristianan Timur
Tarikh15 Ogos
Kekerapantahunan

Penggunaan istilah dorman atau tidur adalah satu bentuk kepercayaan bahawa Theotokos meninggal dunia dengan aman dan tanpa kesakitan atau penderitaan. Kepercayaan ini memang tidak dinyatakan dalam kitab suci, tetapi tradisi orang Kristian Ortodoks percaya bahawa ia adalah benar dan sebenarnya berlaku.

Puasa Asrama sunting

Perayaan Dormition Theotokos didahului dengan tempoh dua minggu berpuasa, yang dikenali sebagai puasa Dormition. Oleh itu, orang Kristian Ortodoks berpuasa dari 1 Ogos hingga 14 Ogos. Dalam tempoh puasa ini, gereja biasanya mengadakan perkhidmatan seperti ibadat semasa tempoh Puasa Besar. Di samping itu, pada hari pertama tempoh puasa Dormition, 1 Ogos, biasanya terdapat Perarakan Salib Pemberi Nyawa. Hari ini juga dirayakan sebagai salah satu daripada tiga perayaan Juruselamat pada bulan Ogos dengan dua perayaan lain, iaitu Khidmat Juruselamat yang Pengasih dan Khidmat Ibu Tuhan Yang Maha Suci.[1]

Rujukan sunting

Lihat juga sunting

Bacaan tambahan sunting

  • Shoemaker, Stephen J (2002). Tradisi purba asrama dan anggapan Virgin Mary. Oxford, Bandar New York: Oxford University Press. m/s. New York. ISBN 978-0-19-925075-2. OCLC 50101584.

Pautan luar sunting

Templat:Gereja Ortodoks Timur-stub Templat:Paskah