Dororo (Siri TV 2019)

Siri anime tahun 2019 Dororo berdasarkan manga dengan nama sama yang ditulis oleh Osamu Tezuka. Adaptasi dilakukan bersumberkan daripada bahan sumber dalam beberapa cara, tetapi mengikut premis dasar manga; Seorang ronin muda yang bernama Hyakkimaru bersama seorang anak muda muda, Dororo, mesti menghadapi pelbagai setan di era Jepun-Sengoku yang telah mencuri pelbagai bahagian badannya untuk mendapatkannya kembali.

Dororo
Laman sesawang

Siri 24 episod tersebut disiarkan pada 7 Januari hingga 24 Jun 2019 di Tokyo MX, BS11, dan Jidaieki Senmon Channel, dan disiarkan secara eksklusif di seluruh dunia di Prime Video. [1] [2] Kazuhiro Furuhashi mengarahkan siri ini, dengan Yasuko Kobayashi mengendalikan komposisi siri, Satoshi Iwataki mengendalikan reka bentuk watak, dan Yoshihiro Ike mengarang muzik. Twin Engine menghasilkan siri ini. [3] Tema pembukaan "Kaen" (Jepun: 火炎) dipersembahkan oleh Queen Bee, sementara tema akhir "Sayonara Gokko" (Jepun: さよならごっこ) dilakukan oleh Amazarashi . Tema pembukaan kedua "Dororo" (Jepun: どろろ) dilakukan oleh Asian Kung-Fu Generation dan tema akhir kedua "Yamiyo" (Jepun: 闇夜) dilakukan oleh Hawa.

Siri ini memaparkan kembali beberapa kisah yang turut muncul dalam siri TV 1969, contohnya The Story of Bandai yang dipecahkan kepada dua episod dalam siri pertama, tetapi diselesaikan dalam satu episod dalam siri 2019. Selain itu, Dororo hanya didedahkan sebagai seorang gadis dalam episod terakhir siri 1969, tetapi hal ini didedahkan pada Episod 9 dalam siri 2019.

Rujukan sunting

  1. ^ "Dororo TV Anime's 2nd Promo Video Reveals More Cast, January 7 Premiere". Anime News Network. December 6, 2018. Dicapai pada December 6, 2018.
  2. ^ "Fuji Creative Reveals Episode Counts for Sarazanmai, Dororo Anime". Anime News Network. March 28, 2019. Dicapai pada March 28, 2019.
  3. ^ "Dororo TV Anime's 1st Promo Video, Cast, Staff, Visual Revealed". Anime News Network. September 3, 2018. Dicapai pada September 3, 2018.