Douglas Fairbanks Jr.
Douglas Elton Fairbanks Jr., KBE, DSC (9 Disember 1909 - 7 Mei 2000), ialah pelakon dan penerbit Amerika Syarikat, dan seorang pegawai laut dihiasi Perang Dunia II. Beliau terkenal dengan membintangi filem-filem seperti The Prisoner of Zenda (1937), Gunga Din (1939) dan The Corsican Brothers (1941). Beliau ialah anak pelakon Douglas Fairbanks dan pernah berkahwin dengan Joan Crawford.
Douglas Fairbanks Jr.
Douglas Elton Fairbanks Jr.
9 Disember 1909
New York City, A.S.
|Meninggal dunia||7 Mei 2000 (umur 90)|
New York City, A.S.
|Pasangan||Joan Crawford (k. 1929; c. 1933) Mary Lee Epling (k. 1939; m. 1988) Vera Shelton (k. 1991)|
|Ibu bapa||Douglas Fairbanks|
Anna Beth Sully
|Perkhidmatan||Tentera Laut Amerika Syarikat|
|Pertempuran||Perang Dunia II|
- American Aristocracy (1916) as Newsboy (uncredited)
- The Three Musketeers (1921) as Boy (uncredited)
- Stephen Steps Out (1923) as Stephen Harlow Jr.
- The Air Mail (1925) as Sandy
- Wild Horse Mesa (1925) as Chess Weymer
- Stella Dallas (1925) as Richard Grosvenor
- The American Venus (1926) as Triton
- Padlocked (1926) as Sonny Galloway
- Broken Hearts of Hollywood (1926) as Hal Terwilliger
- Man Bait (1927) as Jeff Sanford
- Women Love Diamonds (1927) as Jerry Croker-Kelley
- Is Zat So? (1927) as G. Clifton Blackburn
- A Texas Steer (1927) as Farleigh Bright
- Dead Man's Curve (1928) as Vernon Keith
- Modern Mothers (1928) as David Starke
- The Toilers (1928) as Steve
- The Power of the Press (1928) as Clem Rogers
- The Barker (1928) as Chris Miller
- A Woman of Affairs (1928) as Jeffry Merrick
- The Jazz Age (1929) as Steve Maxwell
- Fast Life (1929) as Douglas Stratton
- Our Modern Maidens (1929) as Gil
- The Careless Age (1929) as Wyn
- The Forward Pass (1929) as Marty Reid
- The Show of Shows (1929) as Ambrose in 'Bicycle Built for Two' Number
- Party Girl (1930) as Jay Rountree
- Loose Ankles (1930) as Gil Hayden
- The Dawn Patrol (1930) as Douglas Scott
- The Little Accident (1930) as Norman Overbeck
- The Way of All Men (1930) as Billy Bear
- Outward Bound (1930) as Henry
- One Night at Susie's (1930) as Dick Rollins
- Little Caesar (1931) as Joe Massara
- L'aviateur (1931)
- Chances (1931) as Jack Ingleside
- I Like Your Nerve (1931) as Larry O'Brien
- Union Depot (1932) as Chick Miller
- It's Tough to Be Famous (1932) as Scott 'Scotty' McClenahan
- L'athlète incomplete (1932) as Fred Miller
- Love Is a Racket (1932) as Jimmy Russell
- Scarlet Dawn (1932) as Nikita Krasnoff
- Parachute Jumper (1933) as Bill Keller
- The Life of Jimmy Dolan (1933) as Jimmy Dolan aka Jack Dougherty
- The Narrow Corner (1933) as Fred Blake
- Morning Glory (1933) as Joseph Sheridan
- Captured! (1933) as Lt. Jack 'Dig' Digby
- The Rise of Catherine the Great (1934) as Grand Duke Peter
- Success at Any Price (1934) as Joe Martin
- Mimi (1935) as Rodolphe
- Man of the Moment (1935) as Tony
- The Amateur Gentleman (1936) as John Beverley aka Barnabas Barty
- Accused (1936) as Tony Seymour
- Jump for Glory (1937) as Ricky Morgan
- The Prisoner of Zenda (1937) as Rupert of Hentzau
- Joy of Living (1938) as Dan Brewster
- The Rage of Paris (1938) as Jim Trevor
- Having Wonderful Time (1938) as Chick Kirkland
- The Young in Heart (1938) as Richard Carleton
- Gunga Din (1939) as Ballantine
- The Sun Never Sets (1939) as John Randolph
- Rulers of the Sea (1939) as David Gillespie
- Green Hell (1940) as Keith Brandon
- Safari (1940) as Jim Logan
- Angels Over Broadway (1940, also producer) as Bill O'Brien
- The Corsican Brothers (1941) as Mario Franchi / Lucien Franchi
- Sinbad the Sailor (1947) as Sinbad
- The Exile (1947) as Charles Stuart (Charles II)
- That Lady in Ermine (1948) as Colonel Ladislas Karolyi Teglas / The Duke
- The Fighting O'Flynn (1949) as The O'Flynn
- State Secret (1950) as Dr. John Marlowe
- Mister Drake's Duck (1951) as Donald 'Don' Drake
- The Genie (1953) as The Genie (segment "The Genie")
- Three's Company (1953) as Narrator / Anthony (segment "The Scream' story)
- The Triangle (1953) as Francois Villon (segment "A Lodging for the Night")
- Thought to Kill (1954) as Narrator
- The Red Dress (1954) as Narrator
- The Last Moment (1954) as George Griffin
- Destination Milan (1954)
- Faccia da mascalzone (1956)
- Chase a Crooked Shadow (1958, producer only)
- Red, White and Zero (1967, Short) as Millionaire
- The Crooked Hearts (1972, TV Movie) as Rex Willoughby
- Kingdom of Gifts (1978) as The Proud King (voice)
- The Hostage Tower (1980, TV Movie) as Malcolm Philpott
- Ghost Story (1981) as Edward Wanderley
- Strong Medicine (1987, TV Movie) as Eli Camperdown
- "Douglas Fairbanks Jr., Film Star, TV Producer and Good-Will Ambassador, Dies at 90". The New York Times. May 8, 2000. m/s. B7.
- WIFE DIVORCES DOUGLAS FAIRBANKS: Justice Young Signs Decree and Papers Are Filed in Westchester County. SHE KEEPS 8-YEAR-OLD SON W.C. Crawford and John Emerson, Associates In Moving Pictures, Testify In Case. Special to The New York Times.1 Dec 1918: 18.
- Douglas Fairbanks Jr. di Pangkalan Data Filem Internet (IMDb)
- Staff writers (8 May 2000). "Obituary: Douglas Fairbanks Jr". The Daily Telegraph. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2019-11-29.
- "Photographs of Douglas Fairbanks Jr". Virtual-History.com.
- "Fairbanks, Jr, Douglas Elton Ulman (Oral history)". Imperial War Museum. July 31, 1984.
- "Douglas Fairbanks Jr KBE DSC (1909–2000)". The Big Red Book.
- Douglas Fairbanks Jr. and the Beach Jumpers 9:55 video