Dow Jones Islamic Index

Keluarga Dow Jones Islamic Index (DJGI) telah di rekakan untuk orang yang ingin berlabuh menurut guideline pelabuhan Islam. Trek Indices dibenarkan oleh Shariah Supervisory Board of Dow Jones & Company, yang terdiri dari sarjana-sarjana dari merata-rata dunia membekalkan pelabuh-pelabuh Muslim dengan alat-alat comprehensive berasaskan sebuah global investing perspective. Ini termasuk saham-saham dari 34 negara dan cover 10 sektor perekonomian, 18 sektor pasaran, 40 kumpulan industri dan 70 subkumpulan. Baru-baru ini, keluarga Pasar Dow Jones Islamic pada indices terdiri dari Indeks Pasar DJ Islamic Market, DJ Islamic Market Canadian Index, DJ Islamic Market UK Index, DJ Islamic Market Europe Index, dan DJ Islamic Market Asia/Pacific Index.

Saham-saham bisnes yang aktiviti bisnes utama tidak menurut Syariat Islam dikeluarkan dari indices, termasuk; alkohol, conventional financial services (banking, insurance, etc.) kasino, pawagam, terbitan lucah, hotel, tobacco manufacturers, produk berkenaan daging babi dan syarikat-syarikat senjata pertahanan. Securities dipilah untuk Dow Jones Islamic Market Index untuk mewakili securities yang terliquid tidak bertentangan dengan criteria pelabuhan Sharia dalam pasaran, dan untuk mencerminkan breakdown industri pada pasaran sedunia.

Bibliografi sunting

  • (Inggeris) Baum, Eric (2002). "Mutual Funds Report." New York Times. October 6.
  • (Inggeris) Henry, Clement and Rodney Wilson (2004). The Politics of Islamic Finance. Edinburgh: Edinburgh University Press.