Drever

baka anjing dari Sweden

Drever (Sebutan bahasa Melayu: [drevər]),[a] anjing pemburu bejar Sweden, atau dachsbracke Sweden[b] ialah satu baka anjing pemburu bau dari Sweden yang digunakan untuk memburu rusa dan buruan lain. Drever diturunkan daripada anjing pemburu bejar Westfalia, sejenis anjing pemburu Jerman yang dipanggil Bracke. Nama baka drever dipilih melalui peraduan pada tahun 1947.

Drever
Drever
Nama lainAnjing pemburu bejar Sweden
Dachsbracke Sweden
Negara asalSweden
Anjing (Canis lupus familiaris)

Penampilan sunting

Ciri-ciri paling ketara pada drever ialah tubuh panjangnya dan tungkai pendeknya yang diwarisi daripada anjing pemburu bejar Westfalia, tetapi sebagai anjing pekerja, ciri-ciri tidak begitu melebih-lebih. Ia mempunyai bulu pendek yang terdiri daripada mana-mana warna dengan tanda-tanda putih (tetapi bukan putih menyeluruh, yang telah dihubungkaitan dengan kepekakan.[perlu rujukan]) Baka ini mempunyai telinga hound tipikal yang labuh (tergantung) dan ekor panjang. Tinggi maksimum drever ialah 38 cm (15 in) pada paras kelasa, yang kira-kira kurang 15 cm (5.9 in) daripada tinggi hound pemburu bertungkai panjang dengan saiz tubuh sama. Anjing pemburu bejar Westfalia berdiri kira-kira 2 cm (0.79 in) lebih pendek daripada drever.

Perburuan sunting

Kebanyakan baka dengan trait fizikal serupa dibiakbakakan untuk satu tujuan tunggal, namun drever telah dibiakbakakan untuk memburu buruan berbagai saiz, termasuk kelinci, rusa roe, rubah, dan rusa merah. Drever mempunyai banyak stamina dan telah menjadi anjing pemburu popular untuk para pemburu rusa di Norway utara, di Sweden, dan di Finland sebaik penggubalan undang-undang mengizinkan penggunaan drever dalam pemburuan rusa. Rusa roe ialah buruan gementar dan anjing pemburu yang digunakan untuk memburu rusa ini pula mesti bergerak perlahan-lahan, terutamanya di kawasan dengan salji tebal yang dapat dijangkakan pada lewat musim luruh. Hal ini dijadikan sebab untuk pembiakbakaan bagi anjing dengan tubuh bersaiz sederhana tetapi bertungkai pendek.

Drever di Sweden biasanya dibela sebagai anjing pemburu dan biasanya tidak ditemukan sebagai anjing peliharaan.

Sejarah dan pengiktirafan sunting

Drever ialah baka Sweden yang berasal dengan anjing pemburu bejar Westfalia (anjing pemburu kecil untuk pemburuan rusa), yang dibawa dari Jerman ke Sweden pada sekitar tahun 1910, dan dibiakbakakan secara bersilang dengan anjing-anjing pemburu lain untuk disesuaikan dengan "rupa bumi dan buruan Sweden".[1] Menjelang tahun 1940-an, terdapat dua saiz berlainan bagi dachsbracke, dan sebuah peraduan akhbar dilangsungkan pada tahun 1947 untuk memilih buruan baharu untuk keragaman yang lebih besar sedikit; Drever dipilih, daripada kata bahasa Sweden drev, yang merujuk sejenis perburuan yang melibatkan anjing yang menghalakan buruan ke arah pemburu.[2] Drever kemudiannya diiktiraf oleh Kelab Kenel Sweden sebagai baka terpisah pada tahun 1947.[3] Baka ini diiktiraf di peringkat antarabangsa oleh Persekutuan Kinologi Antarabangsa dalam Kumpulan 6 Anjing Pemburu Bau dan baka-baka berkaitan, Seksyen 1.3, Hound Bersaiz Kecil.[3]

Drever diiktiraf oleh Canadian Kennel Club pada tahun 1956 dalam Kumpulan Hound,[4] dan pada tahun 1996 oleh United Kennel Club (Amerika Syarikat) dalam Kumpulan Anjing Pemburu Bau-nya.[5] Baka ini juga diiktiraf oleh banyak pejabat pendaftaran kecil, kumpulan baka jarang, kelab pemburu, dan perniagaan pendaftaran Internet, dan dipromosikan di Amerika Utara sebagai haiwan peliharaan baka jarang. Ia buat masa ini tidak diiktiraf oleh The Kennel Club (United Kingdom), Australian National Kennel Council, atau New Zealand Kennel Club. American Kennel Club pada masa ini mengiktiraf drever dalam program Khidmat Ternakan Asasi-nya.[6]

Kesihatan sunting

Masalah kesihatan spesifik atau dakwaan kesihatan luar biasa belum pernah didokumenkan untuk baka ini. Menurut piawaian baka, drever patut berwaspada dan pandai menguasai diri, dengan perangai mesra dan elok, dan tidak patut agresif atau silu.[3]

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Jawi: دريۏر; Svensk: drever
  2. ^ Jawi: انجيڠ ڤمبورو بيجر سوءيدن; دکسبراکى سوءيدن; bahasa Inggeris: Swedish dachsbracke

Rujukan sunting

  1. ^ Drever, Kelab Kenel Sweden (Inggeris)
  2. ^ Clark, Anne Rogers; Andrew H. Brace (1995). The International Encyclopedia of Dogs (dalam bahasa Inggeris). Howell Book House. m/s. 209. ISBN 0-87605-624-9.
  3. ^ a b c "FCI-Standard N° 130 DREVER" [Piawaian FCI No. 130 Drever] (pdf). Persekutuan Kinologi Antarabangsa (dalam bahasa Inggeris). Diterjemahkan oleh Renée Sporre-Willes. 7 September 2021. Dicapai pada 22 Disember 2023.CS1 maint: others (link)
  4. ^ "Drever, on Canada Dogs" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 September 2010. Dicapai pada 22 Disember 2023.
  5. ^ Drever, United Kennel Club (Inggeris) Diarkibkan 17 Jun 2008 di Wayback Machine
  6. ^ Drever, American Kennel Club (Inggeris)

Pautan luar sunting