Drupadi

filem Indonesia

Drupadi adalah filem drama muzikal pendek Indonesia yang dirilis pada 8 Disember 2008. Filem ini mengangat kisah Drupadi dengan setting jawa klasik. Filem yang diproduksi oleh Sinemart Pictures ini diarahkan oleh Riri Riza dan banyak pelakon terkenal, antaranya ialah Dian Sastrowardoyo sebagai Drupadi dan Nicholas Saputra sebagai Arjuna.

Drupadi
PengarahRiri Riza
PenulisLeila S. Chudori
Dihasilkan olehMira Lesmana
Dian Sastrowardoyo
Wisnu Darmawan
DibintangiDian Sastrowardoyo
Nicholas Saputra
Butet Kartaredjasa
Dwi Sasono
Ario Bayu
Donny Alamsyah
Djarat B. Dharsana
Whani Darmawan
Muzik olehDjaduk Ferianto
Tarikh tayangan
8 Disember 2008
Masa tayangan
40 Minit
NegaraIndonesia Indonesia

Pelakon sunting

Sinopsis sunting

File Drupadi adalah adaptasi dari cerita bahagian epik mahabharata dari India. Filem ini menggambarkan cerita sang Drupadi (Dian Sastrowardoyo) isteri dari lima beradik yang dikenali sebagai Randawa. Dalam sebuah malam yang amat penting, para pendawa dijemput ke sebuah permainan dadu untuk bermain dengan para kurawa. Sakuni (Butet Kartaredjasa), salah seorang dari para kurawa telah mengatur permainan tersebut supays kurawa bermain melawan Yudhistira (Dwi Sasono) kakak yang paling tua dari pandawa bersaudara.

Diakhir permainan, Yushistira kehilangan seluruh kekayaannya dan kerajaannya. Dia kemudian mempertaruhkan saudara-saudaranya, dirinya sendiri dan akhirnya Drupadi sebagai pelayan para kurawa. Memperjuangkan kebebasannya, Drupadi berulangkali menanyakan hak Yudhistira untuk mempertaruhkan dirinya ketika dia sendiri telah kehilangan kebebasannya. Filem ini bukan hanya cerita tenang Drupadi, namun juga sebuah kisah tentang dunia moden, sebuah simbol dimana seorang wanita memperjuangkan sebuah dunia yang didukung keadilan dan persamaan hak.

Pautan Luar sunting