Dryobalanops

genus tumbuhan

Dryobalanops (atau kapur) ialah genus tumbuhan berbunga dan genus bagi keluarga Dipterocarpaceae. Nama Dryobalanops diambil daripada Yunani (dryas = nimfa berkaitan oak, dan balanops = buah oak), menggambarkan kekeras bak buah oaknya. Genus ini mempunyai tujuh spesies yang terbatas di hutan tropika Malesia barat (Sumatera, Semenanjung Malaysia dan Borneo). Ia di kalangan spesies pokok timbul yang melimpah ruah di hutan ini, tumbuh ke 80 m tinggi.[2]

Dryobalanops
Kapur barus, Dryobalanops aromatica.
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Malvales
Keluarga: Dipterocarpaceae
Subkeluarga: Dipterocarpoideae
Genus: Dryobalanops
C.F.Gaertn.[1]
Spesies

Lihat teks

Genus tersebut menjadi kepentingan ramai selaku pokok balak dan dijual atas nama dagang "Kapur". Balak tersebut ialah kayu berat yang penting dan tahan lama. D. aromatica sumber penting kapur barus.

Setelah pokok matang, mereka akan saling mengelak daripada bersentuhan antara satu sama lain melalui fenomena yang disebut keseganan silara.

Spesies sunting

Berikut senarai spesies Dryobalanops:

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ashton, P. S. (September 2004). "Dryobalanops C.F.Gaertn.". Dalam Soepadmo, E.; Saw, L. G.; Chung, R. C. K. (penyunting). Tree Flora of Sabah and Sarawak. (free online from the publisher, lesser resolution scan PDF versions). 5. Forest Research Institute Malaysia. m/s. 127–138. ISBN 983-2181-59-3. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 27 September 2013. Dicapai pada 10 November 2007.
  2. ^ "Dryobalanops C.F.Gaertn". Plants of the World Online (dalam bahasa Inggeris). Taman Botani Diraja, Kew. Dicapai pada 25 Januari 2022.