Earthquake (filem 1974)

Earthquake ialah sebuah filem drama bencana Amerika 1974 yang diarahkan dan diterbitkan oleh Mark Robson dan dibintangi oleh Charlton Heston dan Ava Gardner . Plot cerita ini adalah berkenaan perjuangan untuk terus hidup selepas gempa bumi yang dahsyat memusnahkan sebahagian besar bandar Los Angeles, California .

Diarahkan oleh Robson dengan lakon layar oleh George Fox dan Mario Puzo, filem ini membintangi pelakon terkenal, termasuk Heston, Gardner, George Kennedy, Lorne Greene, Geneviève Bujold, Richard Roundtree, Marjoe Gortner, Barry Sullivan, Lloyd Nolan, Pengetua Victoria dan (di bawah alias) Walter Matthau . Ia terkenal kerana penggunaan kesan bunyi inovatif yang dipanggil Sensurround, yang mewujudkan rasa benar-benar mengalami gempa bumi di pawagam.

Plot sunting

Dalam perjalanan ke tempat kerja, bekas bintang bola sepak Stewart Graff, yang baru sahaja bergaduh dengan isterinya Remy, melawat Denise Marshall, seorang pelakon yang merupakan balu kepada salah seorang kawannya. Dia menghantar bola sepak yang ditandatangani untuk anaknya Corry.

Gempa bumi ringan menggegarkan kawasan metro Los Angeles . Di Institut Seismologi California (CSI), Walter Russell telah mengira bahawa Los Angeles akan mengalami gempa bumi besar dalam beberapa hari akan datang. Para saintis di perbahasan CSI sama ada akan mendedahkan ramalan mereka tentang gempa besar. Kerana takut pembiayaan mereka akan terjejas, mereka memutuskan hanya untuk memaklumkan Pengawal Kebangsaan dan polis supaya mereka boleh bersedia untuk bergerak.

Apabila Rosa Amici menyedari dia tidak mempunyai wang yang cukup untuk membayar barangan runcitnya, pengurus kedai Jody Joad berkata dia boleh membayar perbezaan itu pada masa yang akan datang. Joad mengetahui bahawa unit Pengawalnya sedang dipanggil, dia pulang ke rumah untuk menukar pakaian. Rakan serumahnya mengganggu dan mengusiknya kerana memasang poster ahli bina badan lelaki di dindingnya.

Rujukan sunting