EasyGroup (digayakan sebagai easyGroup, yang digabungkan sebagai EasyGroup Holdings Ltd), yang ditubuhkan pada tahun 1998, adalah syarikat induk yang mengawal jenama "easy". Ia dimiliki secara persendirian oleh Sir Stelios Haji-Ioannou . Melalui anak syarikat milik penuhnya EasyGroup IP Licensing Ltd, syarikat itu melesenkan jenama Easy kepada perniagaan lain. Dari 2012 hingga 2017 Easygroup juga melesenkan jenama Fastjet kepada syarikat penerbangan murah Afrika.

EasyGroup Holdings Limited
Jenis/bentuk sahSwasta
IndustriPerlesenan jenama
Ditubuhkan1998
PengasasStelios Haji-Ioannou Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatKensington, Bandar Westminster, London, United Kingdom
KeluaranPenerbangan
Sewa kereta
Perkhidmatan bas
Internet
Hotel
Agensi hartanah
PemilikStelios Haji-Ioannou
Anak syarikatEasyGroup IP Licensing Ltd
Tapak webeasy.com
Facebook: theeasygroup Twitter: easydotcom1 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Syarikat itu ditubuhkan untuk memperluaskan jenama "easy" berikutan pelancaran EasyJet pada tahun 1995. Penggunaan pertama "easy" selepas EasyJet adalah EasyInternetcafé ditubuhkan pada bulan Jun 1999.[1] Ini diikuti pada tahun 2000 dengan penubuhan EasyRentacar, kemudian dinamakan semula sebagai EasyCar.

Semua syarikat berjenama "easy" menawarkan perkhidmatan tanpa perkhidmatan dan menggunakan sistem pengurusan hasil untuk menetapkan harga. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, syarikat telah merekrut rakan francais untuk mengembangkan kegiatannya. Kumpulan ini didaftarkan di Kepulauan Cayman,[2] tetapi beroperasi dari pejabatnya di Kensington, London.

Nilai jenama EasyGroup sunting

EasyGroup menerbitkan garis panduan jenama untuk semua syarikat Easy to follow, bersama-sama dengan nilai jenama syarikat: [3]

  1. Nilai yang hebat
  2. mengambil individu besar
  3. untuk ramai yang tidak sedikit
  4. inovasi berterusan
  5. simpan ia mudah,
  6. keusahawanan
  7. membuat perbezaan dalam kehidupan orang ramai
  8. jujur, terbuka, peduli dan bersenang-senang

Rujukan sunting

  1. ^ "Witness Statement of Sir Stelios Haji-Ioannou" (PDF). HIGH COURT OF JUSTICE CHANCERY DIVISION. 16 March 2010. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-03-04. Dicapai pada 26 February 2014.
  2. ^ "EasyJet case turns spotlight on Stelios". Financial Times. 26 June 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-24. Dicapai pada 2 March 2014.
  3. ^ "EasyGroup Brand Manual" (PDF). EasyGroup. June 2010. m/s. 12. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 16 June 2013. Dicapai pada 2 March 2014. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting